Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsutrustning

  • Lättvindsutrustning

    Publicerad av aftersun på 6 maj, 2015 vid 14:19

    Hej,
    Går kurs och är på god väg att börja kitea på egen hand. Äger idag en Ozone Catalyst 12m med Ozone Contact bar 50cm/25m bom. Brädan är en Best Spark 142×42 bräda. Väger 87 kg och bor i Skåne/Malmö.

    Vill kunna kitea i lättvind (4 m/s) och har förstått att det är fullt möjligt med stora 17m kites. Vad kan ni rekommendera för något? Har tittat på Ozone Zephyr och Blade Fat Lady.

    En spontan eventuell fördel jag ser med Ozone är att jag har en 50/25 bom som jag skulle kunna använda till Zephyr. Eller är den för kort? Hur är Zephyr kontra andra t.ex. Fat Lady?

    När det kommer till bräda, räcker min Best Spark 142×42 gott och väl även till dessa lättvindar?

    Tack på förhand.

    dreamer svarade 8 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • arch001

    Medlem
    6 maj, 2015 vid 19:54

    Jag väger 93 kg och har en Zephyr från 2014 som jag använder tillsammans med en Nobile XTR 143×48. Det är en grym lättvindssetup men jag behöver minst 6,5-7 m/s för att kunna åka men jag kan använda kiten upp till 11 m/s. Trots att du väger mindre än jag så tror jag att det blir svårt att köra Zephyren i så lite som 4 m/s. Möjligen med surfbräda. Kanske skulle en Edge 19m eller en Flysurfer Lotus 18-21m kite funkar bättre för 4m/s.

    Din bom och linlängd kommer för övrigt att funka bra till en Zephyr.

  • aftersun

    Medlem
    6 maj, 2015 vid 20:33

    Ok, både zephyr och fat lady påstår sig kunna flyga bra vid 4 m/s. Är de som du rekommenderar de som flyger lättast i lättvind?

  • astor

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 04:33

    Jupp. Jag håller med arch001. Jag väger 85 kg och har också en Zephyr från 2014 och jag behöver också 6-7 m/s för att kunna köra. Iofs så är min bräda 136×39. Hade jag haft en bredare bräda hade jag nog kunnat gå ut i något lättare vindar. På samma spotar jag hänger på brukar en lirare på 90 kg med en Edge 19m och twintipbräda på bredd 42 gå ut i 5 m/s. Core är ett märke som verkar stort i Tyskland. Eftersom det verkar som om BARA tyskar har Corekiter så kanske man måste visa upp ett tyskt pass för att köpa en Core? Eller? Hursomhellst så har jag sett en tjock, tysk bratvurstuppfödd campingvagnfarbror med en Core 19m och en bräda som på håll ser ut som om den var lika bred som min är lång (brädan är i alla fall runt 50cm bred) vara ute i 4 m/s och tog höjd. Jag vet inget om Corekiten men jag tror att det är bredden på brädan gör mycket för att han kan vara ute trots att han ser ut att knäcka tresiffrigt i kroppsvikt. Annars är det ju Foilkite du ska ha för att köra i lätta vindar. Klart överlägset. Men dyrt. Och joxit om kiten droppar i vattnet. Vågsurfbräda gör också att du kan gå ut i lättare vindar än med en twintipbräda. Och med en sån tar du höjd på ett överlägset sätt jämfört med twin.

  • pelle-surf

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 06:48

    @Astor 732590 wrote:

    Jupp. Jag håller med arch001. Jag väger 85 kg och har också en Zephyr från 2014 och jag behöver också 6-7 m/s för att kunna köra. Iofs så är min bräda 136×39. Hade jag haft en bredare bräda hade jag nog kunnat gå ut i något lättare vindar. På samma spotar jag hänger på brukar en lirare på 90 kg med en Edge 19m och twintipbräda på bredd 42 gå ut i 5 m/s. Core är ett märke som verkar stort i Tyskland. Eftersom det verkar som om BARA tyskar har Corekiter så kanske man måste visa upp ett tyskt pass för att köpa en Core? Eller? Hursomhellst så har jag sett en tjock, tysk bratvurstuppfödd campingvagnfarbror med en Core 19m och en bräda som på håll ser ut som om den var lika bred som min är lång (brädan är i alla fall runt 50cm bred) vara ute i 4 m/s och tog höjd. Jag vet inget om Corekiten men jag tror att det är bredden på brädan gör mycket för att han kan vara ute trots att han ser ut att knäcka tresiffrigt i kroppsvikt. Annars är det ju Foilkite du ska ha för att köra i lätta vindar. Klart överlägset. Men dyrt. Och joxit om kiten droppar i vattnet. Vågsurfbräda gör också att du kan gå ut i lättare vindar än med en twintipbräda. Och med en sån tar du höjd på ett överlägset sätt jämfört med twin.

    Ha ha. Jag har väl varken tyskt pass eller käkar bratvurst men kör däremot en Core 17 lättvind. Jag väger 75 och kör på mindre tt. Som ni skriver så funkar det att köra i vind från ca 5-6 m/s men då är det bara att hasa fram o tillbaka och man klarar precis att hålla höjd. Är roligast i ca 7-10 m/s då man får riktigt bra lyft men det är samtidigt väldigt tungt och fysiskt jobbigt. Kompisen väger ca 65 kg, han har en Core 19 men för honom blir vindspannet ganska smalt, det hjälper inte mycket med större kite i låg vind och han blir tidigare överriggad. Ska man köra i så låg vind som under 5 m/s så är det nog en foil som gäller, sen är det ju som alltid vad man vill ha ut av sitt surf, att bara hasa fram o tillbaka eller höga hopp, trixa urkrokat, leka i småvågor på vågbräda, ja åkstilarna är ju många.

  • skoldpadda

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 08:11

    Jag har erfarenhet av två lättvindskiter (Zephyr och Turbine), har en 138*41 bräda och väger 80kr. Så här tänker jag:
    -De går utmärkt att köra i 4 m/s, med vanlig twintip, om man med köra menar att hålla sig flytande i jämn vind och noll chopp. Man kan hålla höjd, men tappar du höjd får du inte igen den. Pendlar vinden kan du lösa det genom att falla ner i höjd, men får då vänta på ökad vind för att ta igen höjden.
    -De börjar bli roliga att köra när vinden passerar 5-5,5 m/s. Då kan man hoppa och göra trick utan att behöva gråta varje gång man tappar höjd.
    -Zephyren sköter sig rimligt till 10m/s (fullt möjlig att hålla och boosta med i 14m/s), Turbinen drog bara ner mig i vind när det blev mer än 6 m/s, men det kan vara en handhavandefråga.
    -Vid 7m/s är det alltid roligare med en riktig kite (12m).

    Dvs. om vinden pendlar mellan 5-9m/s är lättvindsdrake ett bra alternativ utan speciell bräda.
    Om den djävlas och pendlar mellan 3-6 så kan man få det lite roligt, och kan öva sig på trick utan någon som helst risk, men till rätt hög “kostnad” i form av segt höjdtagande.

  • mikepunisher

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 11:58

    Är det tub du är ute efter så har även F-one sin bandit 8 i 17 kvm. Flysurfer kom precis med sin tub, Boost, som skall finnas upp till 18 kvm. Själv kör jag Bandit 8 17 kvm och är toknöjd. Skall bli kul att testa nya Flysurfer Boost under Kristihimmelsfärd på Öland också.

  • pelle-surf

    Medlem
    7 maj, 2015 vid 20:51

    Diskusionen ang om det går att köra i 4,5 eller 6 m/s är ju egentligen ganska meningslös för hur vet vi att det just är 4,5 eller 6 m/s just när vi kör. Själv står jag på stranden o glor på min vindmätare, vinden varierar alltid och jag höftar på ett medel. flyttar jag mig 100 meter bort kan jag få andra värden på mätaren, kanske beroende på topografin mm. Troligen stämmer ändå inte dessa värden med vinden uppe vid kiten när jag kör. Handhållna vindmätare är tydligen inte helt tillförlitliga och kan skilja från mätare till mätare. Kollar man på tex vivas mätstationer så stämmer nog inte dessa med verkligheten helt heller då deras läges och höjdplacering påverkar. Däremot tror jag att en foil är att föredra vid riktig lågvind. Som jag tidigare skrev så är det vilken åkstil man själv har och uppskattar som är viktigast i val av storlek o kite

  • aftersun

    Medlem
    8 maj, 2015 vid 06:30

    Saken var väl inte att just 4 eller 6 m/s spelade någon roll men eftersom allt i den här världen tolkas på olika sätt ville jag ange ett värde som var lågt, alltså jag vill kunna kita i låg vind så fort det är möjligt. Vilken utrustning ska jag i så fall satsa på? 🙂

    Tack för all hjälp och alla svar. Blir dock inte så mycket klokare 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    8 maj, 2015 vid 06:51

    så länge det blåser så pass mycket att kiten kan ligga still där upp, så tror jag ditt brädväl spelar större roll. eftersom kiten drar dig uppåt, så kan du ju underlätta det genom att ha ngt större att stå på, alternativt köra på fenor eftersom de generar lyft (racebräda eller surfbräda). ett problem med stora kites är ju att de blir tunga ju större de är. Tillslut kan du inte relauncha dem, även om de flyger fint när de väl är uppe i luften. Där har foil en klar fördel, kan bli både större och lättare (+ att de verkar prestera bättre också).

    igår var jag t.ex ute med 13.5 brevid två snubbar med 15.0, båda med SLE-tubkiter. Jag hade störst bräda, men de andras var rätt stora också. det var precis marginalvind för mig, att jag kom upp och kunde ta lite höjd i byarna. konstigt nog verkade inte deras extra 1.5 m2 göra ngn skillnad, det gick inte bättre för dem.

    jag tror min bredare och helt fyrkantiga bräda gav mig en “större” kite än vad jag hade faktiskt.

  • aftersun

    Medlem
    8 maj, 2015 vid 07:10

    Stort tack för det svaret. Jag har ju en 12 m2 och en 142×42 bräda, skulle du säga att jag kan få stor nytta av en större?

  • petting_4

    Medlem
    12 maj, 2015 vid 22:00

    Jag har både Blade Fat Lady och en Ozone Zephyr!
    Fat Ladyn är stört snabb o har ruggig low end. Att den är så kraftfull beror på att den ligger långt bak i windfönstret o bara vill dra dig neråt. Den är ganska tung att höjda med men riktigt bra i riktigt låga vindar!
    Zephyren är mer utvecklad för att du lätt ska kunna höjda i svaga vindar. Den ligger längre fram i fönstret och det gör att du höjdar lätt som en plätt! Lite på bekostnad av low end, men det kan det kanske vara värt Den är bra mycket långsammare än Fat Ladyn men mycket lättare att hålla. När jag körde min youri pro 138×41 kunde jag kroka ur o tricka vid 4-5m/s med Fat Ladyn 🙂 jag väger dock bara 65 tappra pannor.

    Petter

  • sailortrash

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 06:23

    Min bräda är 141×46 och helt fyrkantig. Det är stor skillnad mot min 140×42 som är bredast i mitten och har mer bananform..

  • booman

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 08:59

    Har kört tub på 17m och varit grymt nöjd med den i lättvindsprestanda. Hade också Best Spark 142×42. (Kör en något mindre nu 138×40 + en lättvindsbräda) Men efter att ha investerat i en HQ MatrixxII på 18m (Foil) så blir tuben inte längre använd… Sjuk lättvindsprestanda, bra drag och höjdtagningsförmåga. Flyger i nästan ingen vind och med en Best Breeze (Lättvindsbräda) 158×46 så har JAG riktigt kul redan vid 4m/s. Väger ca 85kg. Härlig känsla att köra på plattvatten i så lätta vindar… Och så mycket tid man får på vattnet med en sån setup…
    Matrixxen GÅR att köra i upp till 10/ms med den mindre brädan, sen får jag gå ner på tub-12:an…

  • sailortrash

    Medlem
    13 maj, 2015 vid 12:45

    jag tror för övrigt att vill man ha riktig lättvindsprestanda ska man skippa twintip och gå till ngt med fenor. alt. foil, men de är ju fortfarande riktigt dyra. 18 m2 foil med högt AR och en riktig racebräda med raka 40 cm fenor låter som uppåt 20 knop i 4 m/s och antligen 25-27 i 5-9 m/s. + grymma vinklar på kryssen och slören.

  • aftersun

    Medlem
    19 maj, 2015 vid 11:35

    Tror kanske att zephyr hade passat mig bra då eftersom jag redan har en bom. Detta ihop med Best Breeze eller en racebräda då? Tror ni att dom brädorna kommer fungera bättre än min Best Spark 142×42 eller skillnaden är för liten?

    Om racebräda är vägen att gå, vilken skulle ni rekommendera? Observera att jag är en riktig nybörjare.

    Tack för all hjälp hittills.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.