Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsutrustning

  • booman

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 07:35

    Skulle nog inte gå på en racebräda, inte särskilt nybörjarvänliga, och med långa fenor blir den näst intill omöjlig att köra på långgrunda spots,
    Annars finns ju tex flysurfers Flydoor,
    http://www.surfspot.se/kitebrada-flysurfer-flydoor5.html
    [video=vimeo;16015030]https://vimeo.com/16015030[/video]

  • aftersun

    Medlem
    20 maj, 2015 vid 07:44

    Tack för riktigt bra tips.
    Best Breeze eller Flydoor ser lovande ut.

  • pepppe

    Medlem
    23 maj, 2015 vid 15:36

    Hej BooMan
    Har du länken till det grymma lättvinds klippet du delade ovan…?

  • jhalle

    Medlem
    23 maj, 2015 vid 22:02

    apropå plattvattenklippet så beror det platta vattnet snarare på vatten/luft-förhållanden än att foilen faktiskt flyger i 0m/s

  • astor

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 04:09

    @jhalle

    Vilka vatten/luftförhållanden skapar plattvatten som i ovanstående klipp?

  • jhalle

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 08:24

    Var en från Kalmar? som berättade om fenomenet som han sett runt Öland tror jag. Vattnet är såpass mycket kallar att det bildas ett tunt skikt ovanför vattenytan som inte den varmare luften ovanför blandas med. På samma sätt som med språngskikt i vatten med termoklin/haloklin. Vinden syns bättre i växtligheten när han landar draken fast det är ju fortf lättvind!

  • astor

    Medlem
    24 maj, 2015 vid 14:59

    Åfan. Ball.

    Mother nature is a tricky lady.
    She trick me hard, she tricks me daily.

  • booman

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 17:12

    [video=vimeo;16015030]https://vimeo.com/16015030[/video][/video]

  • booman

    Medlem
    25 maj, 2015 vid 18:48

    Pepppe:
    [video=vimeo;16015030]https://vimeo.com/16015030[/video]
    Googla på Flysurfer flat water, mirror
    Lyckas inte få till länken utan att det blir ett klipp… 😛

  • pepppe

    Medlem
    28 maj, 2015 vid 09:16

    Tackar 🙂

  • aftersun

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 18:20

    Skulle ni säga att det är en stor skillnad mellan min Best Spark 142×42 kontra en Best Breeze 145×44?

    Funderar på att slå till på en sådan bräda till ett hyffsat pris men då jag är helt grön på brädor vill jag att det ska vara tillräcklig skillnad för nybörjare att det är värt pengarna för en andra bräda.

    Tack på förhand för hjälpen.

  • skoldpadda

    Medlem
    2 juni, 2015 vid 18:45

    Kan inget om de modellerna.
    Men är inte båda nybörjarbrädor/lättvindsbrädor?

    Om du vill ha två twintips är det väl rimligare med en normalstor (136-138 max) och en lättvind (140+cm).

  • milkman

    Medlem
    11 juni, 2015 vid 19:42

    Jag tror du tänker rätt med att se över både bräda och kite. En bräda med mycket rocker “förstör” en lättvindskite och gör att man hasar än mer ner i vind. Väljer man dessutom Zephyr som har mycket fokus på höjdtagning så riskerar man att draken flyger framåt i fönstret och du tvingas jobba den rätt mycket för att cruza i de där lägsta vindarna.
    Dessutom upplevs en drake som behöver en snabbare bräda som långsam att vända om man använder en långsamare bräda, det beror på att den gärna hamnar lite längre fram i fönstret än den är tänkt och då reagerar den förstås inte lika bra. Omvänt, med en snabb bräda ( inte lika mycket rocker, inte mjuk etc.), så ligger Zephyren lite längre bak i fönstret då dem inte “hinner” flyga fram. Då upplever man att den har mer tryck, men framför allt så reagerar den sjukt mycket snabbare.

    Vi har några brädor som vi vet funkar jättebra med den kiten, så kontaktar du mig så får du hjälp.

    Samma sak gäller omvänt. Om du har en drake som designats för att ge mer kraft i lägre fart så kan du ha lite mer rocker (Långsammare bräda). De flesta förstorade vanliga drakarna passar bäst med mer vanliga brädor. En av fördelarna med dessa drakar är att de känns responsiva från början, och ofta behöver de inte jobbas upp i fart. Nackdelen är som sagt höjdtagning, något som jag personligen tycker är viktigt då jag kitar i Stockholm med våra små områden ofta.

    Jag håller med tidigare inlägg. Jag kör lättvindskite för att ha roligt i 5+ ms. Även om det funkar i 4 m/s för mina 80kg så skulle jag aldrig åka ut på en sån prognos. Däremot händer det ofta att jag åker på 6-8m/s och det blev 5… Då är lättvindaren är min räddare!

    Det går ju att köpa drake för under 4m/s också, men då är det racefoil som gäller.

  • dreamer

    Medlem
    20 juli, 2015 vid 06:42

    Racebrädan är överlägsen allt annat förutom möjligen foilbräda om du vill kunna köra så tidigt som möjligt. Inget för hopp o lek men vill du kunna ligga o köra med fullplaning från 4-5 m/s så är det grejen. Skör vanligen vågbräda men har en racebräda för riktig lättvind en RRD på ca 180•79 och en North Dyno 13m2. Jag väger 75 och kör bra ifrån 4 m/s. Allt går ut på att direkt få upp brädan i planing då tillkommer fartvinden och man kan ställa sig i stropparna o ha jäkligt kul när alla andra står på stranden. Dessutom tar den höjd så mycket bättre😀

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lättvindsutrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.