Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Leechen fladdring men lattorna släpper inte

  • Leechen fladdring men lattorna släpper inte

    Publicerad av sydman på 18 juli, 2017 vid 17:11

    Jag har införskaffat ett Neilpryde solo 6.5m2 (från 2006 tror jag) och riggar det på en 460 mast med rätt styvhet (fiberspar 3200 quicktip 460/25). Trots att jag ökat nedhalet med 3cm så släpper inte de två nedersta lattorna från masten. Leechen blir dock lös.

    Ska jag våga dra på mer nedhal eller bör jag skaffa en annan mast?

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    sydman svarade 6 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • raggarn

    Medlem
    18 juli, 2017 vid 20:48

    har du kollat denna…?? https://www.youtube.com/watch?v=AayLcsi4u1A

    ser ut som det är för mycket nedhal kolla videon vid ca 3,44

    och lattorna ska väl inte släppa helt från masten …. jag har i alla år kört mina Pryde så att lattorna
    under bommen och den ovanför ligger iframkant av masten (för lättare och byiga förhållanden)
    el mitt på masten (för jämnare och hårdare vind)
    och fixat det med uthalet…..när man nått rätt nedhal enl videon……
    i annat fall får du testa en Nisse-mast med rätt böjkurva typ flex-top el constant-flex el vad dom nu vill kalla det ( låna av någon för att testrigga)
    typ en enkel X3a el nå´t….körde fiberspar = CC med mycke kol = dyra i mina N.P Expression
    men fick tillfälle att prova med X3 NP´s enklaste och dom riggade upp f-n så mycke bättre

    hoppas att det hjälper

    • Detta svar ändrades 6 år, 9 månader sedan av  raggarn.

  • sydman

    Medlem
    19 juli, 2017 vid 15:17

    Ah, jag har någon gång fått för mig att lattorna alltid ska släppa från masten när man har rätt nedhal och uthal, men så kanske inte alls är fallet.

    Du har nog rätt i att man ivf ska trimma nedhalet för sig och sen inte röra det utan fixa resten med uthal.

    Ska provasegla imorgon och se hur det beter sig =)

  • bicless

    Medlem
    19 juli, 2017 vid 22:15

    Den skall inte släppa utan som föregående talare säger överlappa masten 1-5cm beroende på hur du vill trimma.

  • sydman

    Medlem
    20 juli, 2017 vid 13:47

    Tack! 🙂 Undrar när jag fick för mig det…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Leechen fladdring men lattorna släpper inte

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.