Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lessacher 32cm weed fena till JP X-Cite ride 135?

  • Lessacher 32cm weed fena till JP X-Cite ride 135?

    Publicerad av gnaraloo-station på 18 april, 2012 vid 18:54

    Hej!

    Jag köpte en JP X-Cite ride enligt måtten nedan.

    Length: 258 cm
    Width: 72 cm
    Volume: 135 l

    Kan jag köra med en Lessacher Chamäleon Weed 32 cm fena och 7.0 segel. Kommer fenan att funka eller är den för liten?

    / Martin

    jester svarade 12 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jester

    Medlem
    19 april, 2012 vid 07:52

    Ja det går, men antagligen fungerar en 36:a bättre, speciellt om du inte har bra drag i riggen (mao lättvind).

  • kapten-k

    Medlem
    19 april, 2012 vid 07:52

    kommer säkert att funka, fast du kanske vill ha en 36cm i mindre vind, beroende på vad du väger.
    Är det powerbox på jpn? Har någon sån i tuttle annars om det finns intresse.

  • kapten-k

    Medlem
    19 april, 2012 vid 07:54

    Smurf på jester! har du större segel oxå eller väger över 85kg så gå på en 36cm

  • Aquario

    Medlem
    19 april, 2012 vid 08:54

    Jag körde Lessacher 32cm på min X-cite ride 130L med 6.4 m2 rigg och det fungerade bra, funderar du ändå på att gå ned i volym till nästa säsong så kan du behålla 32-fenan, den passar säkert bättre till en 100 -110 liters bräda.

  • gnaraloo-station

    Medlem
    19 april, 2012 vid 08:57

    Väger 76 och har 7.0 som störst.

    Enligt länken nedan motsvarar Lessacher Chamäleon Weed 32cm fenan en normal rak 45cm fena.
    Kan det verkligen stämma? I så fall borde det ju räcka mer än väl?

    http://www.designlessacher.com/Website/Weedfins_Laenge.html

  • jester

    Medlem
    19 april, 2012 vid 09:14

    Njae… Det där är bara matematik, så mha Pythagoras sats så är den 45 cm lång i framkant. Men eftersom fenan lutar 45 grader så får man mindre lyft från fenan. Så man kan inte jämföra rakt av så. Men som sagt så lär det fungera bra. Jag har själv kört på liknande fena på min 82cm breda JP Slalom med bra drag i 7.8, och det fungerade superbra!

    Och fenor kan man aldrig få för mycket av, så det är bara att köpa en och prova! Går ju alltid att komplettera med en större i efterhand.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lessacher 32cm weed fena till JP X-Cite ride 135?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.