Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lessacher Chamäleon fena

  • Lessacher Chamäleon fena

    Publicerad av gnaraloo-station på 21 juni, 2011 vid 10:00

    Var inne på Onwater i Lund för att köpa tångfena.

    Killen slängde fram en Lessacher Chamäleon fena. Fenan såg ut som om den var från
    yttre rymden och jag tänkte att nu blir jag blåst så det stänker om det.

    Av nån outgrundlig anledning sa jag – “jag tar den”. Sedan körde jag ut till Habo för
    att testsegla och tänkte under färden ut att nu är jag riktigt, riktigt blåst.

    Till min stora förvåning så fungerade den utmärkt, fick inte spinout en enda gång och kunde ta bra med höjd. Jag har kört med den flera gånger nu och lyckas inte få spinout. Varför kan jag inte få spinout med denna fena (fast det är ju bara bra)?

    / Martin

    getwet svarade 12 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • andersbq

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 10:11

    Det är en beprövad weed fena som alltid leverar. Jag har kört dem i 4 år och har ett 20-tal. Den bästa storleken är 28cm övriga storlekar har vissa svagheter.
    Nästa alla surfhandlare i Sverige säljer dem.

  • jester

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 16:39

    Har inte lika många sådana här som Anders, men har kört med mina i 5 år nu… 🙂 Ang spinouten, så känns det som att man kan få små släpp på djupa slörar med stora segel, men det är liksom bara en av dom mindre ytorna som släpper, och man häver denna mini-spinout enbart genom att tänka på det nästan. Helt enkelt riktigt trevliga fenor som levererar för det mesta!
    Så grattis till ett bra köp!

  • rrdrider

    Medlem
    21 juni, 2011 vid 18:24

    Kör på 24:an som funkar fint, men den blir lite liten på den större brädan.
    Hm… någon med typ en kundvagn full med fenor som har en 28:a (PB) över?

  • platon

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 10:48

    Hej,
    Har själv tänkt att köpa en men vet inte vilken storlek. Vill att den ska passa både till 6.8 kvm och 5.2 kvm. 24 cm eller 28 cm?

  • jester

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 11:12

    Platon: storlek på bräda och dig?

  • platon

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 15:00

    Sorry, 80 kg, 120 l
    Burn & turn….

  • jester

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 16:15

    Med såpass stor bräda hade jag valt 28. Fenan kan bli lite stor för 5.2, dock. Men hela brädan är för stor för så litet segel egentligen… 🙂 Men det kommer nog fungera.

  • klas-tss

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 16:55

    Har ni tips på hur jag kommer igång till planing snabbare och framförallt tar höjd bättre?!?

    Jag har 28cm Lessacher fenan till min 120 liters freeride/freemove (w65cm) och körde med 7,2kvm. Kom aldrig riktigt igång, och när jag kom upp i planing genom att slöra lite extra hade jag svårt att ta höjd med den..

    Ligger säkert i tekniken för jag är ovan med weedfena men det är enda alternativen sen jag flyttade till Skåne!

    Jag har aldrig dessa problem med min 86 liters och 5,3 på min 23cm weedwave T-zone fena.

    //K

  • john1

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 17:17

    Hei.
    Jag är också osäker på fenstorleken. Är man “speedfreak” så duger Lessacher Chamäleon 28 till det mästa upp till ca 6,5 m2, tror jag. Har själv en 28 till 6,5 segel, bräda 100 liter/ 58 bred. Men till onshoresegling i skumpiga våger tycker jag den är i minsta laget. som sagt till speedsegling på slör så seglar man med mindre fena, menhöjdtagningen är inte helt optimal.
    Tacksam för synspunkter, har en oanvendt 28 som jag möjligt skall byta till en 32 eller duoweed.
    mvh,
    JJ

  • jester

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 17:26

    john1: duoweed 28 kan vara ett alternativ då, faktiskt. Har ganska mycket mer yta än chameleon. Har inte hunnit testa duo weed ännu, dock.

    Och speedfreaks använde en Lessacher 28 till 8.6… Men det är extremt, men fungerar för Daniel iaf… 🙂

  • andersbq

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 18:43

    28cm duger bra till 7,8 speedsegling men är lite liten till 8,6. Funkar dock.
    Duoweed är ingen höjdhoppare i någon storlek…

  • getwet

    Medlem
    23 juni, 2011 vid 22:13

    Måste berömma dessa fenor, en riktigt bra allroundfena för en vettig peng (jämfört med mycket annat). För dom flesta så räcker det med 24, 28 och 32 i fengarderoben så är man kittad för allt nedrans onödigt sjögräs! Bra höjdtagning, släpper gräs som Stockholmare tappar bort parkeringsboter. men den däringa toppfarten infinner sig inte riktigt men är man inte ute efter världsrekord så spelar det ingen roll. Fungerar utmärkt för dom flesta av oss.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lessacher Chamäleon fena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.