Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing leta sjöbris eller öppet vatten i sommarvärmen???

Taggad: 

  • leta sjöbris eller öppet vatten i sommarvärmen???

    Publicerad av feg på 17 juli, 2003 vid 19:04

    Tjena Formula- och lättvindsexperter! laugh.gif

    Som gröngöling i lättvindssegling funderar jag lite över möjligheten till formulasegling i stockholmstrakten nu på lördag, söndag och måndag.

    Det ska vara ganska lätt sydost (lördag) och syd, sydväst (söndag, måndag).

    Kommer det att bli någon förstärkning av vinden av sjöbrisen nu i sommarvärmen? Exempelvis Tyresö på lördagens sydost och Fituna på måndagens och tisdagens syd, sydväst.

    Frågan är egentligen om vattentemperaturen nu när den är runt 20 grader celcius är för hög för att det ska bli fungerande bris? Om “sjöbrismotorn” är död, ska man då leta upp öppet vatten som kanske Torö för friare och jämnare vindar?

    (När jag seglat båt på somrarna i skärgården upplever man ofta att det kommer sjöbris på varma högtrycksdagar. Det har oftast varit klena vindar trots (pga?) att jag befunnit mig ute i yttre kustbandet där vattnet är kallare.)

    Vad gör ni proffs när prognoserna ser ut så här?

    /feg

    swe880 svarade 20 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • boman

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 03:54

    Hej Feg
    Rak pålandsvind (ostligt) är aldrig bra för brismotorn.
    kör hårt!

  • swe-16

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 05:57

    Enligt Lage Larsson, väderexpert och seglingsguru….är den bästa grundriktningen sydväst för sjöbris i Stockholmstrakten. Att det skall vara temperaturskillnad mellan hav och land är väl allmänt känt, men mer oväntat var väl att de kraftigaste sjöbrisarna är uppmätta när det endast varit någon enstaka grad i temp skillnad.

    Lage for president!
    mvh
    Per

  • andreas-t

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 10:21

    Det kom några stråk av surfbar sjöbris i sydöstra delen av Stora Värtan igår vid 3-tiden, för övrigt var det lite magert där. Generellt sett blåser det bäst vid 3-tiden i Sthlms-trakten. Kolla även vindstatistiken på http://www.slb.mf.stockholm.se/e/meteorologi.htm

  • feg

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 10:56

    Jag seglade hemma i viken i Bålsta mellan 15:00 och 18:00 igår. Det gick bra, fullt spett i vindstråken, men periodvis var det mest guppande. Klart värt att gå ut iallafall.

    Jag skulle vilja ha lite bättre, mer kontinuerlig vind, i helgen. Jag går på svaret från SWE 16 även om jag inte sett honom på vattnet i år. Det blir Fituna på söndag och måndag om prognosen står sig. (Troligtvis även Tyrsesö på lördag)

    /feg

  • swe-16

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 17:00

    Tja!
    Det beror på att jag har sabbatsår från Formula i år. Har en 5 månaders dotter här hemma och arbetar dessutom på projekt i Finland. Har endast lyckats ta mig ut på vattnet 1 (!) gång i år… frown.gif

    Satsar dock på att vinna SM i Express om 1,5 vecka wink.gif

    mvh
    Per

  • feg

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 19:04

    Express låter lika bångstyrigt som en överriggad formula.

    Lycka till!

    /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 juli, 2003 vid 22:26

    kommer inte Collis eller Edman då? cool.gif

  • swe-16

    Medlem
    19 juli, 2003 vid 07:11

    Visst gör de det. Spelar det ngn roll? Fyra formulaseglare (Jona, Jimmy, Mattias och undertecknad) som vilat sig i form är väl oslagbara…eller? Första gången vi sitter tillsammans i samma båt är på söndagens “Harbour race” 3 dagar innan riktiga SM. Vi satsar stenhårt på att övriga besättningar är övertränade och trötta på varandras tjat…

    För övrigt är väl inte Express ngn tuff klass eller…hur svårt kan det vara? Storfall, fockfall, spinnfall…storskot, fockskot, gaj och spinnskot.
    Det blir som att stjäla godis från småbarn…
    😉
    /Kapten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 juli, 2003 vid 21:23

    :-), ska till marstrand och vinna sm i h-båt till helgen…..intern tävling? du i express jag i h-båt, bäst resultat vinner?

    jonas@etta.se

  • swe-16

    Medlem
    20 juli, 2003 vid 06:39

    …utmaningen antagen….om vi räknar om resultatet i procent av antal deltagare. Misstänker att det inte kommer 75-80 H-båtar till SM eller?
    /Tronarvingen wink.gif

  • jonassamson

    Medlem
    30 juli, 2003 vid 07:22

    2:a av 26………collis vann, givetvis, men sen kom vi…slår du det?

  • swe-16

    Medlem
    4 augusti, 2003 vid 21:58

    Nä du det slår jag inte. Vi var kass. Efter en OK inledning med en 25e, en 18e och en 28:e störtdök vi i resultatlistan när vi bottennappade med några 50-60 placeringar. Slutade 46:a av totalt 70 båtar. Grymt bra seglat av er! Vi fick nio race. 7 i extrema lättvindar och 2 i 6-9 m/s.
    Många sa att vi skulle vara nöjda eftersom det var första gången vi satt i en express och första gången vi tävlade i kölbåt…men att komma 46:a…det kan man aldrig vara nöjd med…oavsett förutsättningarna…så känns det i alla fall nu så här två dagar efter finaldagen.
    mvh
    Snedseglaren

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 augusti, 2003 vid 14:33

    Men ändå…..ni var ju med….det viktiga är ju inte att deltaga, det är ju att vinna, eller var det tvärt om?

    keep up the good spirit
    /halmstad

  • swe880

    Medlem
    5 augusti, 2003 vid 21:40

    tvärt om…. wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing leta sjöbris eller öppet vatten i sommarvärmen???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.