Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lets go Shopping Torö!

  • mickee

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 16:38

    Oj där kan jag tänka mig att slå mig ner…

  • sebbe87

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 17:38

    Det där huset har väl varit till salu ett tag.

    Det var ju fina bilder på det hela, men vart är alla surfarna?

    Kanske inte är så bra reklam……

  • swingout

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 17:44

    “…De fantastiska vågor som uppstår här är perfekta för en tuberide, cutback eller wipeout.”

    Tja, wipeout är nog inget trick jag ser fram emot här…

  • dr-masse

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 20:30

    Ny mäklare, nytt försök…

    Vad säger ni, 3000 surfers går ihop… 🙂

  • fnassel

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 20:41

    Namninsamling på kul kanske för att se hur många som är intresserade?!

  • surfslusken

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 20:46
    dr Masse;613662 wrote:
    Ny mäklare, nytt försök…

    Vad säger ni, 3000 surfers går ihop… 🙂

    Eller så kan väl Du, Docent Blomberg o Dr Helenius lätta en aning på lädren o lägga in en 10a var?? Skulle de dra iväg i budgivningen så har Frippe75 alltid nåra mille löst som han kan bidra me. Sen kan ni Stockholms borgarbrackor sitta o smutta Cognac framför öppnaspisen o klanka ner på förorts packet som parkerar i kurvan så ni knappt kommer fram me era Range Rovers till jaktstugan.

  • jesper-b

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 21:21

    Det intressanta nu är väl att ett av byggloven är villkorat med att bygget ska börja i senast i juni eller nåt denna sommar, annars går bygglovet ut (har jag för mig då jag kollade för ett bra tag sedan). Vi får se till att de inte får till något. Något för Torös vänner att hålla koll på… finns vi föresten? Svenne, Masse mfl??

    Hur som helst är ju denna fastighet något av en skandal då det beslutades redan i början av 80-talet att kommunen skulle utnyttja sin förköpsrätt då denna fastighet skulle säljas och därefter införliva i naturskyddsområdet. Sedan såldes den till nuvarande ägaren av min kompis Agneta Segerstråle för 7 miljoner nånting. Kommunen informerade då den nya ägaren om allmänhetens passersrätt (av hävd). Ägaren svarade att han och hans hustru gillade människor, att det inte skulle vara problem och bjöd kommunens tjänstemän på mer kaffe och bullar. Sedan började han polisanmäla fågelskådare, kitare mfl, bygga avspärrningar, olagliga staket, sökte bygglov för en megabastu vid vattnet med motivet att den skulle spärra av för allmänheten, osv. Kommunen gick med på undantag för strandskyddet utan lagstadgad motivation…. Som tur vad överklagade då naturvårdsverket och fick rätt i högre instans. Men sedan har det bara fortsatt.

    När jag snackade med de ansvariga tjänstemännen på kommunen om detta för rätt många år sedan medgav de att de kanske inte riktigt hade tagit hänsyn till allmänintresset och det rörliga friluftslivets intresse… De till och med menade att det fina gamla Tengbomritade huset från 40 (eller 50)talet aldrig hade fått bygglov idag…

    Om nån pyntar upp 30 millar för detta kommer de ha mycket högre krav på att för göra vad de vill med detta unika stycke natur. Gissa om kommunen kommer följa lagen bättre då? Gissa om nya ägaren kommer kräva att få spärra av ännu mer?

    Sorry men jag har inte råd. Hade jag det skulle jag riva alla staket och göra en liten skön plats med soptunnor, en bajamaja, en bastumed duch och skön surfmobilparkering enbart för Torö-lovers utan anala egobehov och mindervärdeskomplex.

    /JB

    PS: Trot eller ej men en kompis la ett bud då Angeta sålde stället. Han sa till mäklaren att inte sälja över helgen då han var tvungen att åka till NewYork. När han kom hem hade den där kort lilla typen köpt stället. Min kompis är en riktigt skön bruddah som garanterat hade välkomnat ett litet grymt surfhak. Men så gick det som det gick. Torös vänner – kolla upp hur det går med bastubygget…

    PS2: Nuvarande ägaren var rätt jagad av skattemyndigheterna ett tag i samband med IT-bubblan. Tror Torö är skrivet på hans (hyfsat snygga fru). OK, han är rik men kort. Någon skulle kanske ta vägen till kontroll över stället via frun… Slusk?

  • surfslusken

    Medlem
    25 maj, 2010 vid 21:35
    Jesper B;613672 wrote:
    PS2: Nuvarande ägaren var rätt jagad av skattemyndigheterna ett tag i samband med IT-bubblan. Tror Torö är skrivet på hans (hyfsat snygga fru). OK, han är rik men kort. Någon skulle kanske ta vägen till kontroll över stället via frun… Slusk?

    Nu vart de ju genast lite intressant! Iofs e jag fattig, men har lång. Nån som vet var man hittar helfigurs bilder på den där frugan? O inte allt för gamla såna.

  • star

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 07:05

    “The beauty and the beast”. Känner nuvarande ägaren och är inte förvånad över att teori och praktik inte införlivas när det är pengar inblandade. En lite speciell person som nu hänger i US. Dessvärre är en del konsortier intresserade av fastigheten, eller har varit. Deras ingångsvärden är att starta konferensanläggning i fastigheten. Vilka möjligheter som finns till detta genom mutor till bygglovsansvariga är jag okunnig om. Däremot så kommer säkerligen nuvarande situation att förvärras ytterliggare om det kommersiella får/kan råda….!?

  • dr-masse

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 07:12

    Vi har Torös vänner svagt igång, har faktiskt haft ett par möten om föreningens framtid. Det är en ny surfklubb i uppstartande, där vännerna är tänkt att vara en del.

    Hmm, detta kanske gör att vi bör aktivera oss lite igen. Kommersiella intressen vore helt klart inte bra, en konferensanläggning där vore rena mardrömmen. Försöka att komma ner till surfet genom de konfanläggningar som ligger på Lidingö, Tylösand och ute i skärgården, t ex…

    Slusken – se nu till att fixa det här! 🙂

  • surfslusken

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 07:22
    dr Masse;613700 wrote:
    Slusken – se nu till att fixa det här! 🙂

    Ja e aldrig på Torö, så fastigheten skiter ja i. De som intresserar mej e ju frugan (o hennes slantar), om hon nu e så bra som Docent Blomberg antyder. Men vill se bildbevis innan ja går vidare i ärendet.

  • svenne

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 08:14

    Tror inte att ett kommersiellt intresse kan göra det värre. Fulbyggt stängsel, hemmasnickrade skyltar och fysiska påhopp är svårt att toppa och förmodligen inget en marknadsmässig intressent vill beblanda sig med.

    Fast om slusken chippar in lite klamydia har ju hela konfen halva inne, så att säga. Kör på mannen!

  • jesper-b

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 08:43
    Svenne;613719 wrote:
    Tror inte att ett kommersiellt intresse kan göra det värre. Fulbyggt stängsel, hemmasnickrade skyltar och fysiska påhopp är svårt att toppa och förmodligen inget en marknadsmässig intressent vill beblanda sig med.

    Fast om slusken chippar in lite klamydia har ju hela konfen halva inne, så att säga. Kör på mannen!

    Svenne du har helt fel. Om nån bollar upp 30 miljoner kommer denna kräva att få göra som den vill med fastigheten. Det kan bli höga murar, kamerabevakning, taggtråd mm, dvs mycket mycket värre. Som ‘Star’ skriver: Konsortier, konferensanläggning… hu hu. Fast det är klart om det blir en skön strandbar i bottenvåningen där man kan hänga efter solnedgångssurf… man får väl skaffa VIP-kort för att komma runt tagtråd och murar!

    /JB

  • larry

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 09:41

    Ja, pröjsar man 30 mille så vill man nog kunna ankra upp en båt.

    Jag kan se framför mig en fet segel eller motorbåt ligga och guppa i en uppmuddrad kärringvik med vågbrytare med tillhörande bastu.

    …och allt som kan hindra detta hänger dinglande inanför ett par surfshorts på västkusten….eller?

  • svenne

    Medlem
    26 maj, 2010 vid 10:36

    Både ja och nej. En konferensanläggning ser jag som en bättre lösning än den nuvarande ägaren. Att bastun fortfarande kan bli av är inte så mycket att göra åt, såtillvida ingen vill köra ett nytt rejs mot kommunen som beviljade bygglovet.

    Och bygger de en brygga utnyttjar vid den enligt sjörätten, dvs Jesper kan ta sin after surf-öl rätt i solnedgången. Fast jag vill inte ha den.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lets go Shopping Torö!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.