Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Limma i pluggar!

  • Limma i pluggar!

    Publicerad av lars_k på 8 april, 2007 vid 15:26

    Inspirerad av Surfsluskens “gör-det-själv” -bild tog jag lite bilder när jag satte borren i min kära bräda för att sätta in fler stropp-pluggar och fräscha upp med nya pads skickade från Proof.
    Tanken var att få fram/isär benen mer och kunna ha asymmetrisk bakstropp. Efter att ha studerat boardlady lite bestämde jag mej. Så jag köpte 6st 2-håls pluggar från surfbutiken.
    Jag började med att skära till bitar av 4mm divinycell. Sedan blandade jag till en kletig sörja av epoxi, microfiber och microballonger som användes för att limma ihop små paket av plugg plus divinycell.

    ola_p svarade 17 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:31

    Drog först av padsen. Det gick rätt lätt på min bräda men kan tydligen vara meckigt.
    Sedan tog jag en hålsåg, köpt på Clasohlson och borrade först halvvägs ner i sandwichen. Sedan tog jag ur centrumborren och borrade resten. Detta för att centrumborren inte skulle mosa till kärnan för mycket. 22mm-hålsågen gav perfekt håldiameter!
    Sedan sågade jag upp mellan hålen med sågblad och jämnade till med fil.

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:35

    Pluggarna formades med kniv och slip-papper. En hålmall var bra till att markera hur forma de cirkulära ändarna. Sedan passades pluggen in så att den passade i hålet. Drog i en skruv att hålla i vid i och urtag av plugg.

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:40

    Pluggarna limmades sedan in med en ny batch epoxi-microfiber-microballonger. När det härdat slipades pluggarna jämnt och ner till fibern runt om.
    Därefter på med 2 lager 200g glasfiber+epoxi runt varje plugg.

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:42

    När det härdat slipades glasfibern jämn och sedan borrade jag lite försiktigt för hand med en 10mm borr så jag kom igenom glasfibern och fasade av. Slipade sen till hålen lite grann.

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:46

    Dax för padsen. Tillverkade en papperskopia av padsen som jag la på brädan och tryckte hål med en penna där stropphålen befann sej. Noga med att det hamnar rätt! Dra centrumlinje och markera runt padsen med blyertspenna.

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:49

    Därefter tejpade jag fast papperskopian uppochner på padsen och bankade 8mm hål med hålpipa från Classe. Träplanka under!

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:54

    På med kontaktlim på bräda och pads! Jag klippte av halva borsten på penseln för att styva upp den. Var noga med att det kommer lim ända ut på kanten. Där brukar det ju släppa!
    Brydde mej inte om ny lack runt pluggarna eftersom padsen ändå skulle täcka över allt.

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 15:58

    När limmet torkat en halvtimme placerades padsen försiktigt på mha centrumlinjen. Sedan kavlades de ut från centrum ut mot kanterna med buteljen från kvällen innan.
    Alla pads på plats. Sedan fixades det lite med nytt halksydd där de gamla padsen suttit.
    Alles klart och najs! 🙂

  • ola_p

    Medlem
    8 april, 2007 vid 16:06

    Snyggt!

    Jag trodde det behövdes större yta med förstärkning runt pluggarna, men det där kanske räcker?

    Lite sugen på att göra en liknande operation på min vågis, men främst för att kunna sätta stropparna smalare utan att vinkeln på dem blir så konstig.. Kollade du hur mycket vikt du la till med de nya pluggarna?

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 16:24

    Jag har dragit och tryckt på pluggarna. De sitter bergfast! Viktigast är nog inlimmningen, att de sitter bra limmade mot hålkanterna på sandwichen. Hur stor yta man laminerar på med glas runt om tror jag inte spelar så stor roll.
    Vägde brädan innan jag började. Ska väga brädan igen! Återkommer med viktökning. Bara 6 st pluggar väger iaf ca 80g.
    Bara att fixa. Hur man står på brädan är jävligt viktigt! 😉

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 16:37

    Den ökade 140g. Från 6.08 till 6.22 kg (utan stroppar). Men det är extra vikt där den gör minst skada, dvs under fötterna! 😉

  • ola_p

    Medlem
    8 april, 2007 vid 18:56

    Ja, det kan man ju leva med om man får pluggar på bättre ställen… Får överväga att sätta borren i min CW68, så smått är ju svårt att få ut pengar för på begmarknaden ändå…

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2007 vid 19:17

    Jo, om du tänker behålla den länge, och att du gillar brädan skarpt. Annars kanske det inte är lönt.
    Jag lär köra denna brädan i flera år, särskilt nu när jag har anpassat den till mej själv!

  • ola_p

    Medlem
    8 april, 2007 vid 19:55

    Den åker väl ut när 08an kommer kan jag tänka mig, väldigt tveksamt om det är värt besväret. Men det hade onekligen varit trevligt med pluggar på rätt ställe… hmm…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Limma i pluggar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.