Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lin trassel!?

  • Lin trassel!?

    Publicerad av virre_bu på 12 juni, 2003 vid 21:47

    Är det någon mer än jag som får trassel med linorna?
    Lägger säkert ner 5-10 min före genom att bara trassla ut linorna… Trotts att jag har lindat upp dom.
    Har eventuellt en grej på G som gör att man kan förhindra lin trassel. Men vet inte om det bara är jag som har det problemet?

    virre_bu svarade 21 år sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 juni, 2003 vid 05:45

    Det brukar funka bra om någon hjälper till att sträcka och dra lite i linorna när du lagt ut dem och skall sära på dem.
    Testa det, fungerar bra för mig.

    May the wind be with us

  • Anonym

    Gäst
    13 juni, 2003 vid 07:01

    Hmmm.. det finns en teknik på hur du skall linda upp linorna utan att få problem när du skall få ut dom igen.. Frågan är hur man förklarar det med text smile.gif
    Skall göra mitt bästa så får folk komma med rättningar efteråt smile.gif

    1. Ifall du har en leach som sitter fast på en av linorna så sätt fast den i bommen så den får vara med och lindas in som vanligt

    2. Ta ett stadigt grepp med ena handen runt mitten av bommen, håll även fast löshängande saker såsom chickenloop och sånt så bara de linorna(plus leach) som går upp till draken hänger löst.

    3. ta ett löst grepp runt de lösa linorna och vira dem runt bommen utanför handen som håller i bommen.

    4. Linda fram och tillbaka över knogen och runda bommen med linorna utanför handen som håller i bommen. Det är viktigt att du rundar bommen på samma sätt varje gång annars blir dom tvinnade och du kommer få samma problem som du haft tidigare. Linorna kommer korsa varandra varje gång dom går över knogen ifall du gjort rätt.

    När du lindat klart kommer du ha som en boll av linor över handen som håller i bommen.

    Jag hoppas att du förstod vad jag menade, för med detta sättet får du inget trassel.. det är sällan jag behöver gå ens två gånger för att sära på linorna.

    Det finns säkert andra sätt, men detta använder jag och många av mina kompisar och det funkar perfa smile.gif

    Lycka till.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 juni, 2003 vid 07:21

    Köp Q-PowerLine

    Då slipper du trassel

    /Freddan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 juni, 2003 vid 09:17

    Fick det mycket eminenta och enkla tipset att linda upp linorna som en 8:a på bommen. Fattar inte varför det funkar men betydligt mindre knas har det jalla fall blivit.

    /Erik

  • j_o

    Medlem
    13 juni, 2003 vid 14:37

    Hej
    Har kört med 8 tekniken men bytt till att linda linorna två och två efter att fått det som tips och tycker att det verkar fungera bättre. Jag lindar först upp frontlinorna och lindar följdaktligen av i motsatt ordning. Det är lätt att trassla upp linorna två och två.
    /J-O

  • virre_bu

    Medlem
    13 juni, 2003 vid 18:00

    Så ni lindar upp alla linor på bommen..?
    även dom långa…
    får väll ta och testa det nästa gång..
    hatar lintrassel..
    om jag velat ha det så skulle jag har börjat med fiske med dålig utrustning… smirk.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lin trassel!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.