Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Linbyte – hjälp?

  • jbo

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 20:45

    Japp, och grejen med linor speciellt för kite är väl att de är testade för typ 1,5 ggr märkkraften (dvs runt 500 kg/st?) plus att de är försträckta. Håller helt med, när man hänger 10 meter upp eller launchar i 10 m/s på land vill man veta att grejorna är bra. Inte för att jag nånsin hoppat 10 m, men å andra sidan slår man sig från 1 m i decimeter-habo.

    Får bli orginalgrejor, ni har övertygat mig. Grymt att folk tar sig tid att hjälpa till, tack! 🙂

  • denrica

    Medlem
    28 maj, 2008 vid 20:57

    @Neven 470725 wrote:

    Polyeten och polyetylen är samma sak…

    /Jobbat på plastfabrik

    Tack! Nu har jag lärt mig nåt nytt idag. 😉

    /Dj

  • nic

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 06:08
    sourra;470709 wrote:
    Polyetylenfiber

    Kanske är det samma som Biltema eller Classes säljer och tror du det är det så är det ju bara att köpa billigt. Men när jag hänger 10 meter över havet vill jag gärna ha Dyneemas eller Spectras goda rykte i linorna.

    Visst lite självbevarelsedrift är också inblandat men det är faktist långt ifrån det värsta utan det jag tänker på mest är oskyldiga åskådare.

    Chansen är nog trots allt större att vi alla drabbas indirekt av att någon kör med undermåliga linor och tappar kontrollen uppvinds om någon oskyldig. Att prylarna håller är vårt ansvar också, det går inte att skylla ifrån sig efteråt. Spara in några kronor på något annat.

    nic

  • kvabbso

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 08:03
    sourra;470528 wrote:
    Om linan är dålig just på en specifik punkt och den punkten är nära någon av ändarna på linan kan du kapa linorna så den delen försvinner men då får du kort linor med allt vad det innebär. Men det är en nödlösning. Kollar du runt lite kan du nog hitta nya linor lite billigare men generellt sett så kostar linor schwainigt mycket.

    syr du fast pigtailen och öglan igen då???

  • kvabbso

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 08:42

    HÄR! kvabbso har pratat linor förr
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57286

  • sourra

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 11:56

    @kvabbso 470818 wrote:

    syr du fast pigtailen och öglan igen då???

    Jajjemensan! Det är inte alls så knepigt som man skulle kunna tro.

  • _dave

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 17:22

    @Denrica 470677 wrote:

    Kollade på typ Biltema eller Clas Ohlson. De har linor av polyestersilke

    Even if they are strong enough, lines have to be low stretch. Otherwise as soon as the wind/power increases the front lines stretch and the kite powers up even more. A kind of anti-depower. The only real alternative is spectra/dyneema (brand names for basically the same thing). Ther are other low stretch materials (vectran, kevlar) but they are either too expensive or have other problems.

    Not all dyneema/spectra lines are the same. It is all strong, but the cheaper types (like climax) have shorter fibers which go fuzzy very quick. And the weave is much looser so they tend to tangle more.

    The suprising thing is that you don’t need sleeves on the line ends. You can do it the flysurfer way:
    http://www.flysurfer.com/Content/158/?mnid=369&set=yes

    Seems odd but it really works. But don’t use knots. That weakens the line too much.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Linbyte – hjälp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.