Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Linlängder? Racelinor till Ozonekite?

  • Linlängder? Racelinor till Ozonekite?

    Publicerad av astor på 18 februari, 2015 vid 07:33

    När jag pratar med andra kitare jag träffar och ställer frågor om linlängder kan jag få svar som “Va? Vad jag har för längd på linorna? Det frågade jag inte när jag köpte bommen som jag använt i några år.” Vad har ni som hänger här på forumet för erfarenheter av olika längder på linorna? Fördelar, nackdelar? Använder ni olika längder eller har ni oftast en och samma längd?
    Svarar alla kiter snabbare på kortare linor? (Korta som i 20 meter och kortare.) Får ni mer kraft med långa linor av alla kiter? (Långa linor som runt 30 meter.) Känner ni någon skillnad på tex plus-minus 2 meter?
    Kan ni öka vindrange neråt med långa linor?
    Kan ni öka vindrange uppåt med korta linor?
    Till Ozonebommar kan man köpa “Racelinor”. Någon som har erfarenhet av dem?

    Astor

    pelle-surf svarade 9 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • *********

    Gäst
    18 februari, 2015 vid 08:03

    Vad har du för kite?
    Jag kör med kort bom och korta linor till min C4 9m och Edge 9m.
    Tog med fel en gång och körde med den uppsättningen på min Edge 13m.
    Man får dra hårt och det kändes som om kiten inte riktigt fick plats att slå runt när man loopade, om du kan tänka dig känslan.

    Har inte provat C4an med långa linor, däremot Edge 9m med lång bom och långa linor och då käns den lite seg och livlös vid kiteloopar och downloopar i vändningar. (det skiljer ca 3-4m mellan mina långa och korta)

    Racelinor används väl av de som tävlar course om jag förstått det rätt.

  • astor

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 13:41

    Jag har 9 kvm Ozone Edge, 11 kvm Ozone C4 och !7 kvm Zephyr.

    Tycker du att du får någon skillnad i windrange med olika linlängder?

    “Man får dra hårt och det kändes som om kiten inte riktigt fick plats att slå runt när man loopade, om du kan tänka dig känslan.” – Tycker du att loopen blir mycket större med långa linor än korta?

    Jag har fått för mig att “racelinor” ska ge mindre luftmotstånd och i så fall inte ligga bakåt som en ostbåge i lite vind. Det borde väl göra att man får en mer direkt styrning på längre linor än standardlinor?

  • pelle-surf

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 23:34

    Olika kitetillverkare har lite olika linlängder tror jag. Naish har haft 20 meter som standard ( ökat till 24 meter på 2015 bommen) vilket väl dom flesta har som standardlängd.
    Jag köpte förlängningslinor 4 meters (total längd 24 meter) och har testat o försökt att jämföra med att köra utan (20 meter). Kan inte märka någon påtaglig skillnad på dom 4 meterna, varken vid loopar eller att jobba upp kraft. Jag tog bort förlängningen pga detta och att det tar mer plats när man ska launcha. Kör jag mindre kite 7, 10 och vågor så använder jag nog hellre lite kortare linor (20m), hoppas det ger lite snabbare respons. På min lättvindare Core 17 är det 24 meters linor vilket känns ok till den storleken.
    Läste om att dom som kör på snö använder betydligt längre linor för att utnyttja vindfenomen där man tydligen har kraftigare vind högre upp, men det är ju nått annat det.

  • *********

    Gäst
    19 februari, 2015 vid 05:26

    @Astor 731006 wrote:

    Jag har 9 kvm Ozone Edge, 11 kvm Ozone C4 och !7 kvm Zephyr.

    Tycker du att du får någon skillnad i windrange med olika linlängder?

    “Man får dra hårt och det kändes som om kiten inte riktigt fick plats att slå runt när man loopade, om du kan tänka dig känslan.” – Tycker du att loopen blir mycket större med långa linor än korta?

    Jag har fått för mig att “racelinor” ska ge mindre luftmotstånd och i så fall inte ligga bakåt som en ostbåge i lite vind. Det borde väl göra att man får en mer direkt styrning på längre linor än standardlinor?

    Det känns mer som att loopen är segare att dra igång vid längre linor, sedan om själva diametern på loopen blir större, det vet jag inte.
    Det är nog mer responsen på bom rörelse man känner skillnad på.

  • astor

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 07:50

    Jag har tre olika linlängder. 20m, 25m och 27 m. Jag känner bara skillnad på 20m och 27m. Den på 27m är en 25m med 2m förlängning och den väsentliga skillnaden tycker jag ligger i luftmotståndet i linorna. Alltså att linorna ligger bakåt i vinden som en ostbåge och när jag vill styra så känns det som om jag mest rätar ut osbågen utan att få så mycket styrrespons från kiten. Det kan säker ha att göra med att förlängningens knutar och pigtails ger mer luftmotstånd än en ren hel 27m lina. Funderade på om racelinor som ska ge mindre luftmotstånd skulle ge bättre respons och mindre ostbågeeffekt och att jag skulle kunna känna mer av den effekt som skillnader i linlängd borde ge – men jag inte tycker att jag riktigt får nu.
    Jag tycker mig inte känna så väldigt stor skillnad om jag går ut överriggad – i kitestorlek men med korta linor. Då känner jag mig nästan lika överriggad ändå.
    Min lightwindare Ozone Zephyr är låångsam oavsett linlängd också. Jag har använt 20m linor i lite för mycket vind med Zephyren men tyckte ändå att den var långsam och att jag var lika överriggad som med 25m linor.

    Så jag har nog samma erfarenhet som er båda pelle surf och lidqvist. En aning segare att få styrrespons med längre linor men annars ingen större skillnad..

    Ja pelle surf, jag har flugit lite skärmflyg och då känner man en tydlig skillnad på vindstyrka om man ligger på en låg höjd – gentemot en högre höjd – över en skidbacke, eller något liknande i höjd och stigning. Så med en snökite kan jag tänka mig att det finns mycket kraft att hämta på några meter högre höjd.

    Astor

  • sailortrash

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 08:51

    om du kör längre linor får du större vindfönster, och större powerzone. bra för lättvind.

    segare respons blir det också, så med längre linor borde man ha större bom.

    jag läste en tråd på kiteforum.com igår, där verkar trenden gå åt motsatt håll, trådskapare med flera körde max 15, och i regel 10 meter linor på 12 m2 och mindre…

    själv säger jag varken bu eller bä..

  • pelle-surf

    Medlem
    19 februari, 2015 vid 12:50

    På flera kites så kan man ju justera infästningspunkten för styrlinorna, om man flyttar ut infästningen längst ut mot vingtippen så får man snabbare respons, samma effekt som bredare bom.
    Att du är överriggad kan du nog inte påverka genom att ändra linlängd, däremot (som seglar skrotet skriver) kan man få lite större pz och då kan man “jobba” upp lite mer kraft i kiten, då man kan generera mer kraft genom att flyga längre sträcka/högre fart i pz. Denna “extra” kraft får man bara då kiten hålls i rörelse.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Linlängder? Racelinor till Ozonekite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.