Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Linor på rulle ?!

  • Linor på rulle ?!

    Publicerad av jbi på 23 mars, 2004 vid 12:51

    Nån som har koll på hur det funkar om man köper lina på meter-vara utan larks-knot i ändarna.Syr eller knyter man fast färdiga “ändar”, o finns det att köpa ??

    anonym-anvandare svarade 20 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • wind_freak

    Medlem
    23 mars, 2004 vid 15:47

    Det är bara göra en knut själv. Men använd rätt typ av knut annars kan det nog gå illa. jag stod för samma bekymmer förut och använde mig an samma knut som klätrare brukar använda sig av =glider inte och det är en dubbel 8 altså att man gör en 8 och sedan går till baka i smaama spår.
    du får nog med en beskrivning eller så kan du fråga säljaren.

    tips se till att knutarna är lika långa annars kan det bli lustigt:)

  • putte

    Medlem
    23 mars, 2004 vid 19:37

    Hurru honken… Du som e expert, jag funderar på att sy lärkorna på linorna till PeterLynn’en, vad tror du? jedra krångel?

    JBI:
    Vissa linor glider mer än andra, köp ett kit med färdiga istället så slipper du allt krångel!
    tid är pengar

  • jbi

    Medlem
    24 mars, 2004 vid 07:10

    Så sant, så sant… thanx

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 april, 2004 vid 16:47

    Svar till:


    Nån som har koll på hur det funkar om man köper lina på meter-vara utan larks-knot i ändarna.Syr eller knyter man fast färdiga “ändar”, o finns det att köpa ??

    [/ QUOTE ]

    Jag kan rekomendera att prova å splica linan i änden. Det är enkelt gjort med en tunn metalltråd som man viker på mitten, själv använder jag en svetstråd och det funkar fenomenalt.

    Kitelinor blir som rör om man trycker ihop dem lite och därför är det lätt att föra metalltråden inuti linan. Flysurfer anväder splice säkrad med några stygn sytråd på sina liner.

    Om linerna är väldigt vaxiga är en “No knot” att föredra då den drar åt sig om den glider och är dubbelt säkrad. Lätt att göra och det behövs inget specialverktyg. Använd den böjda metalltråden och mata igenom hela linan, om du gör metalltråden extra lång kan du trycka igenom linan upplindad, man kan också dra igenom en liten bukt och dra linan tredubbel igenom sig själv utan större problem. Prova på en liten bit lina -det är riktikt kul att se när linan vränger sig utoin.

    Med en splicad ände blir det lättare att reda ut lintrassel och att dra in linändar i varandra är utmärkt för att skarva en lina som gått av utan att göra en knop.

    Nackdelen med en splice är att den inte går att justera så det kan vara lämpligt att enbart göra den i en ände av linan.

    Kolla: http://members.aol.com/goodheavens/knots.html

    Mvh/Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Linor på rulle ?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.