Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liquid Force Menace?

  • acemattias

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 15:53

    Det är en “C” drake, dom anses vanligen inte ideala vare sig till nybörjare eller lättvind.

  • hpatrik

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 17:08
  • cosmo

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 17:14

    Bra grejer men inte för lättvind. Vikten blir för hög. När det gäller lättvind satsa på dyr skit, annars är det (nästan) lika bra att låta bli.

  • petting_4

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 18:00

    finns det nån lei kite som kan jämföras med foilkitar i lättvind?

  • lima-ko

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 19:52

    Det sägs att Ozone Instinct Zephyr 17m ska kunna mäta sig med Foils, någon personlig erfarenhet har jag dock inte. Ta och pröva när Surfbussen är i närheten, ett ypperligt tillfälle att bilda sin egen uppfattning.

  • hpatrik

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 21:26

    Är contran annorlunda byggd då så den väger mindre än griffin kiten (förutom att den är 1m2 mindre)?

  • lejonsson

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 21:30

    glöm inte brädan. Lättvind = större bräda. Kanske viktigare än kite

  • hpatrik

    Medlem
    27 juni, 2010 vid 22:34

    Har en 138 x 43 bräda. duger det till lättvind? väger ca 90 kg

  • cosmo

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 10:04

    Den största skillnaden är väl egentligen inte när draken väl är i luften utan hur villig den är att ta sig dit.
    Min Griffin 15m drar bättre än min X-Box 12m när den väl är i luften, men 12:an är lättare att få upp i luften. Den är konstruerad bättre helt enkelt.

    Det är väl självklart att en billigare kite måste ta genvägar i form av material, sömmar och detaljkonstruktion och därmed kommer väga mer.

    Större bräda rekommenderas om du menar allvar. Stor fyrkantig….

  • cortex

    Medlem
    28 juni, 2010 vid 23:10

    1. Nej, det finns inget som slår en stor, modern lättvindsfoil i riktigt lätt vind. Flysurfer Speed3 19 DL slår just nu allt annat på den fronten. Framförallt när det kommer till användbarhet och stabilitet för en så stor kite + att den enorma depowern gör att du inte flyger till månen om det kommer en vindby. Den är allt annat än billig dock. Dessutom är en stor bridlad foil en ganska annorlunda pryl jämfört med en “normalstor” LEI. Inte svårare att använda, men klart annorlunda. Det gör att man ska ge sig några timmar för att lära sig systemet.

    2. Om du tvunget ska ha en LEI för lättvind är troligen Ozone Zephyr en av de bättre just nu. Finns även en del äldre LEI-kites som funkar någorlunda i lättare vind…

    3. Brädan är viktig, men stirra dig inte blind på storleken. Det finns stora brädor som är helt värdelösa i lättvind… Kolla mycket på shape (framförallt outline och rocker). Jag har brädor som är 141 x 43 cm som är betydligt bättre i lättvind än många brädor uppåt 160 cm som inte är gjorda för ändamålet.

    …men ska man kunna ha skoj i 3.5-4 m/s så är det alt. 1 som gäller. Vid 4.5-5-5 m/s så börjar alt 2 funka bra och alt 1 har kraft så det osar om det.

    Jag importerar FS så visst är jag partisk, men helt allvarligt har hittils inget kunnat slå Flysurfers lättvindsmonster när det gäller just lättvind.

    /Kaj

  • pjoter

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 07:23

    Ska du komma billigt undan och vill vara igång tidigt satsa på en lättvindsbräda. Går att bygga själv om man är det minsta händig och pallar å söka efter byggråd på internet (jag har ex skrivit på steffo några ggr). Dock blir ett hemmabygge aldrig (mkt sällan iaf) bättre än en seriös bräda.

    Som sagt tidigare är rocker och outline klart viktigare än storlek. Byggde en egen bräda på 128*41 som spöar de flesta 140 brädor i ren lättvind på superplatt vatten. En köpebräda typ spleene session 141*41 slår alla allroundbrädor och wakestylebrädor i samma storlek med hästlängder, dock är den inte lika allround (fast klart mer än en hemmabygd woodie).

    Vill du lägga lite mer pengar satsa också på en större beg kite, typ 16-20kvm funkar fint. Dock ska de köras tillsammans med en lättvindsbräda för att utnyttja dom ordentligt och du får räkna med att kanta som en tok när det blåser på.

    Vill du lägga mer pengar och få nåt som verkligen spöar allt annat och du är villig att lägga lite tid på att lära dig lite ny flygteknik och annan start/landning mm så är det en FS speed du ska ha. speed1 är ett gammalt ärke som är grym i lättvind men svänger som en oljetanker och med ett litet vindspann. speed2 är klart modernare och bättre på alla sätt, kräver dock att man lär sig flyga den bra för att kräma ur lättvinden. speed3 är den nyaste och klart bästa av dessa. Svänger klart snabbare (men vi snackar fortfarande fiskebåt jämfört med en snabb 12a) lättare att lära sig och är väldigt snäll i luften. Har också ett helt sjukt vindspann för en lättvindskite vilket gör den kanon på ställen med byig vind. Dock kostar den ju en liten slant.

    Så börja med en bräda, säger du vart du bor kan du säkert få erbjudanden om lite provkörningar.

  • cosmo

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 07:25

    Kaj har dessvärre rätt om punkt 1.. och förmodligen även punkt 3.

    Här i Nyköping kör vi en Speed2 15 och en Griffin 15 där piloten på den senare väger 10kg mer. Visst kan herr Speed2 köra tidigare men det skiljer faktiskt inte så mycket. Däremot måste jag jobba mycket mer med min Griffin för att hålla min flygande, och gör jag inte det kan jag lika gärna gå hem, vattenstart är inte att tänka på.

    Tror förresten hr Speed2 är inne på att sälja sin lättvindsplanka, som är riktigt bra. Coronation Industries – Big Mama för 2500:-. PM:a mig om du är intresserad!

  • cosmo

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 07:25

    Kaj har dessvärre rätt om punkt 1.. och förmodligen även punkt 3.

    Här i Nyköping kör vi en Speed2 15 och en Griffin 15 där piloten på den senare väger 10kg mer. Visst kan herr Speed2 köra tidigare men det skiljer faktiskt inte så mycket. Däremot måste jag jobba mycket mer med min Griffin för att hålla min flygande, och gör jag inte det kan jag lika gärna gå hem, vattenstart är inte att tänka på.

    Tror förresten hr Speed2 är inne på att sälja sin lättvindsplanka, som är riktigt bra. Coronation Industries – Big Mama för 2500:-. PM:a mig om du är intresserad!

  • cosmo

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 07:31

    Kaj har dessvärre rätt om punkt 1.. och förmodligen även punkt 3.

    Här i Nyköping kör vi en Speed2 15 och en Griffin 15 där piloten på den senare väger 10kg mer. Visst kan herr Speed2 köra tidigare men det skiljer faktiskt inte så mycket. Däremot måste jag jobba mycket mer med min Griffin för att hålla min flygande, och gör jag inte det kan jag lika gärna gå hem, vattenstart är inte att tänka på.

    Tror förresten hr Speed2 är inne på att sälja sin lättvindsplanka, som är riktigt bra. Coronation Industries – Big Mama för 2500:-. PM:a mig om du är intresserad!

  • petting_4

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 14:28

    jag kör en surfbräda 6.8 i lättvind, funkar utmärkt med 12:a.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Liquid Force Menace?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.