Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite F-One vid Läjet 28/8

  • Lite F-One vid Läjet 28/8

    Publicerad av jenselias på 28 augusti, 2011 vid 00:48

    Jag kommer å hänga vid Södra näs en större del av söndagen. Med mig har jag en Bandit 4 9 kvm och en ruggigt fin vågbräda, en 6’2″ Signature, för demo. Så kom förbi om du är intresserad av en provtur.

    /Jens

    sportentusiast svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • above_the_law

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 06:07

    Gott Jens, ses där (Åsa yttre på em kanske?)!
    Vill gärna testa både kites och vågisen… Har ju ingen 9 kvm Hadlow Pro 2011;-)

  • jenselias

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 15:08

    Vilken helt underbar kitedag det blev! Perfekt nia-väder hela dan och rätt många som testade Banditen. Jag tolkar det som positiva bedömningar från alla. Till och med från Erik som kör Cabrinha SB annars, eftersom de verkligen skiljer sig åt mer grundläggande.

    Jag har nog inte någonsin sett en mer välsydd och konstruerad kite.

    Jag hade lite svårt att lämna brädan i från mig, sorry (Nicco). Så det blev bara jag och en till som körde på den. Brädan är riktigt fin för strapless. Lätt att verkligen få med sig energin i vågen och både skön att köra fort med och ta riktigt tajta svängar på.

    Var ute på brädan idag också i lite större vågor med mer push i, upp till 3 meter bedömer jag. Riktigt skön.

  • above_the_law

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 10:45

    Ingen fara Jens, förstår precis:-)… Tack för att jag fick testa F-one 4 Banditen.
    Ang F-one Banditen 4 9kvm:
    Sjukt stabil (trotts 3 struts), välbalanserad och ffa förvånansvärt lättsvängd, men beror väl på att det är rätt mycket C, vilket jag gillar. Jämnare drag med C och bättre svängegenskaper…
    Tog väldigt bra höjd och väntade snällt kvar i luften även om man inte kantar hela tiden eller surfar lite väl länge med vågen rakt ner från vinden (dock inget att eftersträva;-). Krävde ingen inkörning för att lära sig kiten utan funkar från första sväng (lättkörd & välballanserad).

    Tycker center-depowerlinan har lite för lång bar-travel och skulle behöva stopper. Blir lite för mycket depower när man släpper bommen helt och kiten vill ner (dock bra för nybörjaren). Lägger sig dock snällt och nästan automatiskt i startläge på vattnet… Går ju att justera!

    En annan reflektion var att jag tycker det är onödigt långa bridle-linor. Det gör ju att risken för att de hakar i tipparna på draken eller snor sig runt någon annan lina ökar om man t ex blir tumlad i stora vågor. Vanligt problem på de flesta med bridles d v s block, men där har t ex Flexifol fördel på sina extremt kort-bridlade drakar Proton och Ion (Samt Hadlow Pro 2011 i wave-setup);-).

    För min smak var den lite för lätt i bomtrycket, men då är jag ju van vid Flexi Hadlow Pro.

    Vet inte hur den är till wake-/freestyle (körde bara 6.2 vågis), men skulle tippa på enormt “lättkörd”, perfekt för nybörjare/skolor, bra säkerhet, lätt att vattenstarta men lite för lite bomtryck för den mer avancerade som mest kör urkrokade trick.

    Finns lite att utv på bommen (gå hela vägen med cetrerad total-depower-lina inne i slangen som RRD gjort t ex), men känns mycket solid och välbyggd…

    Totalt sett mycket högt betyg, men det förväntar man sig med tanke på prislappen!

  • skanepaul

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 10:52

    Ska bli intressant att se Bandit 5 då!

  • cortex

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 13:31

    Nicco, tackar för din mini-review.
    Angående depower-travel så håller jag helt med; på min egen Bandit4 10 har jag flyttat ner bak-linorna en knut på bägge sidor (görs enkelt under vardera lin-floater vid bommen) vilket kändes bättre.
    På Bandit 5’an kan du flytta baklinans fästpunkt så att du får högre bomtryck och en “lugnare” kite när du ska köra mycket unhooked.

    Vi borde få hem Bandit 5’an på lager i mitten/slutet av september. Då får du testa igen.

    /Kaj

  • rydstrom

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 16:43

    Vad kostar dom? både B4 och B5, säg 9kvm

  • sportentusiast

    Medlem
    30 augusti, 2011 vid 17:58

    Vi återkommer med priser så snart de svenska är fastställda. B4 har vi väldigt få av (några demos i lite olika storlekar (9, 10, 12) som vi köpt i Juli/Aug i år). Vi säljer ut när de andra kitsen är på väg. Jag vet att det finns personer som aviserat intresse för dessa men är du intresserad så hojta till.

    Hälsningar

    Bengt-Erik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite F-One vid Läjet 28/8

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.