Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite fenfrågor…

  • Lite fenfrågor…

    Publicerad av mbo på 18 augusti, 2006 vid 09:46

    Har precis fått hem min RRD Z-ride 135 och den ser ruskigt fin ut! En fråga bara från en återfallsurfare som inte har stenkoll: fenan är runt 40 cm och shapad som en “kniv” – är orginalfenan (?) bra eller skall man satsa lite på ytterligare en fena?

    Siktar på freeride i allmänhet med Simmer zeroseven 8,3 och zerofive 6,4 som segel
    (82 kg) men vill även kunna ligga och gasa lite i måttliga vågor, kanske hoppa lite…

    Någon expert i ämnet?

    lars_k svarade 17 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • adloon

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 10:03

    Det räcker med en fena.

  • stinger

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 11:15

    Har ingen järnkoll på fenor men har känt att 38cm fena ihop med bra tryck i 6.0 kvm segel kan kännas lite lätt out of control så jag tänker komplettera med en mindre fena, längd typ 30-32cm. Skulle kunna tänka mig att du kan komplettera med en fena på 32-34cm de dagar du har rejält drag i 6.4.

    Men testa först innan du köper en dyr fena, din bräda kanske är mer “förlåtande” än min…

  • dr-masse

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 11:22

    Expert och expert…

    Men skriver lite. Here it goes, som eskimåerna brukar säga:

    – Även jag tycker att Z-ride ser väldigt fina ut. Tror det är en kalasbräda för just återfallssurfare. Du kan känna på lite hopp med den, även om den är rätt bred för riktiga hopp. Ut och leka i småvågor kan absolut funka (allt funkar!), men någon bräda för vågsegling är det ju inte. Men det visste du nog redan, ah!
    – Ja, en fena räcker. Men faktiskt skulle jag rekommendera nästan alla att skaffa minst en extra fena till sina brädor. Ett enkelt och smidigt sätt att utöka brädans register och få ut mer av vissa egenskaper (bättre kontroll, fart, planing, höjdtagning eller vad man nu är ute efter). I ditt fall en lite mindre och manövervänligare fena till din 6.4, någon freemove/freeride fena runt 30-32 (beroende på modell) tror jag skulle vara bra.
    – 40 fenan kommer att funka fint med 8.3, och är som de allra, allra flesta standardfenor idag tillräckligt bra för de allra flesta av oss. Den dagen du känner att standardfenan begränsar din segling kan det vara läge att komplettera med någon ytterligare fena. Men jag tror nog att orginalfenan räcker långt.

    Jag tycker att det verkar vara ett fint “kit” du har fått ihop med 8.3, 6.4 och Z-ride 135. Men en mindre fena till 6.4 skulle jag rekommendera.

    Surfa På!

  • oscar

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 11:22

    Givetvis ska du ha flera fenor, ökar vindregistret nåt enormt!! Precis som Stinger säger så blir nåt runt 32 till 35 bra gärna av liknande modell som original.

  • mbo

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 17:37

    Tack för det!
    Jag ringer SP och beställer en lite kortare fena som komplement.
    Förresten – det sitter en s.k. powerbox på brädan – vad händer om man får en date med en sten…?! Brädbyte? Den flexar inte direkt…

  • ola_p

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 18:06

    Oftast ger sig fenan eller skruven, har man riktig otur så kan man slå ur boxen…

  • lars_k

    Medlem
    21 augusti, 2006 vid 18:08

    Se till att den lilla gummibrickan alltid sitter under stålbrickan på skruven när du skruvar fast fenan. Då kan fenan flexa lite om du kör på en sten!
    /En som kört på en stor sten i full planing utan att powerboxen pajade…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite fenfrågor…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.