Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite frågor igen

  • Lite frågor igen

    Publicerad av bjornen på 15 november, 2008 vid 16:58

    Hur är det med inställningarna på halvvind/kryss kontra speed. Har ni samma placering av mastfot och bom eller skiljer det sig och i så fall hur ? Jag har lite problem att brädan känns lite “flygig” när jag går på halvvind/kryss och att framfoten vill ur stroppen, får hela tiden spreta med stortån. Detta känns betydligt bättre när jag går ner på slör. Tacksam för tips 🙂

    //Björn

    getwet svarade 15 år, 6 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • p-malmkvist

    Medlem
    19 november, 2008 vid 14:24

    Bjornen jag tror mycket av ditt bekymmer ligger i dålig fena+för lite nedhal.. Prövade din drake-fena+ isonic 76 och upplevde att den fenan kändes plastig och med dålig kontroll/fart..
    Köp en falcon f1 26 för 6.2 samt en 30 för 7.2 när det ska speedas och dra ordentligt med nedhal och släpp istället på uthalet för att få power så försvinner all laddning på bakfoten och du kommer få grym fart.. Du kan sedan komplettera med en select sl7 33-34 när du ska segla slalom i lite byigare vindar..

  • bjornen

    Medlem
    19 november, 2008 vid 18:29

    När jag ska speeda så använder jag oftast inget uthal, brukar ha negativt så att buken går ungefär till första fästet på hängseletamparna efter tips från dig och det fungerar bra upplever jag det som 🙂 Nu funderar jag mer på slalomkonfigurationen när jag vill segla åt och fram på halvvind. Misstänker att jag ska ha mindre buk men ska nedalet vara desamma ? Idag ställer jag förlängaren enligt spec och drar ända ner tills att det inte går mera. Är det för lite ? Hur är de med mastfotsplaceringen. Samma som vid speed ? Största problemet är framfoten som vill krypa ur stroppen sen är det ju också brädan som är stutsig/flygig trots att jag försöker skota in så gott det går.

    //Björn

  • sailorstiffrigg

    Medlem
    19 november, 2008 vid 19:27

    @Bjornen 517016 wrote:

    När jag ska speeda så använder jag oftast inget uthal, brukar ha negativt så att buken går ungefär till första fästet på hängseletamparna efter tips från dig och det fungerar bra upplever jag det som 🙂 Nu funderar jag mer på slalomkonfigurationen när jag vill segla åt och fram på halvvind. Misstänker att jag ska ha mindre buk men ska nedalet vara desamma ? Idag ställer jag förlängaren enligt spec och drar ända ner tills att det inte går mera. Är det för lite ? Hur är de med mastfotsplaceringen. Samma som vid speed ? Största problemet är framfoten som vill krypa ur stroppen sen är det ju också brädan som är stutsig/flygig trots att jag försöker skota in så gott det går.

    //Björn

    Förutsatt att man är nöjd med riggtrimmet brukar jag flytta fram masten om man känner att framfoten är på väg ur. Det minskar på studsigheten också. En sänkning av bomen har ungefär samma effekt.

  • kinetic

    Medlem
    19 november, 2008 vid 22:47

    Jag brukar alltid rigga “likadant” dvs alltid lika mycket nedhal men jag ändrar något på uthalet, oftast ute på vattnet isf…Hade ju tidigare “stora” problem med min numera skrotade Copello att främre foten ville krypa ut när det var bra tryck, men detta löstes genom omborrade stropp-pluggar. På den brädan jag kör nu (RRD Avantslalom 268) så finns inte det problemet i lika stor utsträckning, Visst kan jag känna som du när det blåser apa i förhållande till segelstorleken men det går iaf…Jag tror du behöver laborera med tampinställningarna, du kommer hitta ett läge där det känns bättre, jag är helt övertygad. Själv försöker jag ha mina tampar matchade för att placeringen skall passa den högsta vindstyrkan för respektive storlek, vilket leder till att jag får flytta tamparna framåt ibland om vinden inte vill vara med riktigt…Mastfoten försöker jag alltid köra längst bak oavsett segelstorlek, försöker kompensera för minskat mastfotstryck genom ändrad bomhöjd, om det inte hjälper/funkar så flyttar jag mastfoten….

  • glader

    Medlem
    20 november, 2008 vid 10:20

    Jag är en av tre slalomgubbar i Fiskebäck som i princip helt gått över till midjesele. Mycket bättre tryck i framfoten och superskönt rent allmänt, även om det tar några gånger att hitta rätt. Antar att du har en midjesele till dina vågprylar. Testa den lite med slalomgrejerna. Du kanske blir lika förtjust som jag.

  • p-malmkvist

    Medlem
    20 november, 2008 vid 11:06
    Bjornen;517016 wrote:
    När jag ska speeda så använder jag oftast inget uthal, brukar ha negativt så att buken går ungefär till första fästet på hängseletamparna efter tips från dig och det fungerar bra upplever jag det som 🙂 Nu funderar jag mer på slalomkonfigurationen när jag vill segla åt och fram på halvvind. Misstänker att jag ska ha mindre buk men ska nedalet vara desamma ? Idag ställer jag förlängaren enligt spec och drar ända ner tills att det inte går mera. Är det för lite ? Hur är de med mastfotsplaceringen. Samma som vid speed ? Största problemet är framfoten som vill krypa ur stroppen sen är det ju också brädan som är stutsig/flygig trots att jag försöker skota in så gott det går.

    //Björn

    Om du dragit tillräckligt med nedhal så är det med stor sannolikhet fenan som sätter begränsningen.. Såg minsann att du pulat dit drake fenan på den fina falconbrädan vid askfatshamnen senast..:wink: Funkar den dåligt på isonicen så funkar den illa på falconbrädan också.. Bättre att du säljer den superfina falconbrädan till Benke och lägger pengarna på riktigt bra fenor istället som jag ovan nämde.. Upplevde konstigt beteende och bakfotstryck med denna fena när jag provade den, kändes som den levde sitt egna liv därunder.. Har aldrig problem med stort bakfotstryck annat än när jag seglar junkfena på formulabrädan, seglar med mastfoten på de bakre 5 cm på både formula och speedbrädorna. När du seglar halvvind/slalom så drar du bara lite mindre nedhal än när du speedar samt har neutralt uthal och har mastfoten aningen längre fram ca 4-5cm..

    Men det är ju speed som gäller björnen, det vet du ju:grin:

  • bjornen

    Medlem
    20 november, 2008 vid 13:01

    @P Malmkvist 517094 wrote:

    Bättre att du säljer den superfina falconbrädan till Benke och lägger pengarna på riktigt bra fenor istället som jag ovan nämde..

    Aldrig att jag låter benke kladda på min nya älskling han får ragga upp något eget 😀 Får väl skaffa lite nya fenor eller önska av :santa:

    //Björn

  • benke-2

    Medlem
    20 november, 2008 vid 13:28
    Bjornen;517116 wrote:
    Aldrig att jag låter benke kladda på min nya älskling han får ragga upp något eget 😀 Får väl skaffa lite nya fenor eller önska av :santa:

    //Björn

    Nä jag ska inte köpa 2 Falcone 90 per dag, Köpte en för en halvtimme sen det räcker.
    Men det blir najs med en 90 också

  • klang

    Medlem
    20 november, 2008 vid 18:24

    Har länge haft problem med framfoten i choppigt vatten. Mitt tips är massor med nedhal, mastfor “lite” längre fram, och löjligt låg bom.

  • mahi

    Medlem
    21 november, 2008 vid 10:00

    Björnen & Co,

    Har ofta samma problem som dig, 90% bakfot, 10% framfot.
    Det snackas om olika åtgärder för detta:

    – Lägre bom
    – Mastfot längre fram
    – Längre hängseletampar
    – Mindre uthal

    Mer nedhal har jag inte hört förut/testat. Skall testa det.
    Mitt problem är att jag testar listan ovan lite slumpmässigt och kanske lite allt på en gång så jag vet inte vilket av det som egentligen funkar.

    Kör med variabla tampar så jag brukar testa det först, hjälper ofta en del iaf.

    Magnus

  • getwet

    Medlem
    21 november, 2008 vid 19:08

    @mahi 517270 wrote:

    Björnen & Co,

    Har ofta samma problem som dig, 90% bakfot, 10% framfot.
    Det snackas om olika åtgärder för detta:

    – Lägre bom
    – Mastfot längre fram
    – Längre hängseletampar
    – Mindre uthal

    Mer nedhal har jag inte hört förut/testat. Skall testa det.
    Mitt problem är att jag testar listan ovan lite slumpmässigt och kanske lite allt på en gång så jag vet inte vilket av det som egentligen funkar.

    Kör med variabla tampar så jag brukar testa det först, hjälper ofta en del iaf.

    Magnus

    Så här ser jag på problemet:

    Mycket tryck på bakfoten beror oftast på för lite nedhal, sidotrycket blir för stort istället för driv framåt. Ibland kan även för mycket tryck på bakfoten generera att framfoten vill vrida sig, blir ganska naturligt eftersom man får jobba fullt med bakbenet istället för att fördela trycket. Även en för stor fena genererar toktryck på bakfoten.

    Bomhöjden spelar också roll, men det handlar oftast inte om några fem cm eller mer. Börja med 2-3 cm och se vad som händer.

    Det absolut sista jag gör iaf (obs jag!) är att flytta mastfoten framåt vilket jag oftast anser förkastligt. Man “dödar” bara brädans möjlighet att gå på fena. Desto längre våtyta desto sämre fartprestanda. (jag syftar här på att det är bra förhållanden, inte där jag behöver tidig planing eller dylikt, välj större grejer då istället).

    Till Björnen och mahi, nästa gång vi kör ihop och problemen upplevs så byter vi utrustning och jämför. Att framfoten vrider sig är enbart en trimfråga, inte att stropparna sitter fel. Var stropparna ska sitta handlar mer om hur man vill segla, med komfort eller så fort det bara går, välj!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite frågor igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.