Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite frågor om vågsurf

  • Lite frågor om vågsurf

    Publicerad av pelle-surf på 11 december, 2014 vid 16:30

    Har börjat köra lite vågor men har ingen erfarenhet och tänkte kolla hur ni som har mer koll kör.
    När man ska jobba upp höjd så kör man ju oftast snett emot vågorna, brukar ni då köra heelside eller toeside, och när ni ska över större vågor kör ni då snabbt längs med vågen och letar lämpligt ställe att gå över den tex där den inte håller på att bryta eller kör ni högre i vind, lite långsammare och “pressar” eller hoppar över vågen ?
    När ni sen är ute för att börja surfa med någon nice våg, står ni heel eller toeside då?
    Jag tycker det verkar mest kontrollerat o lättast att köra heelside mot vågorna när man ska ta höjd, sen blir det ganska knixigt att steppa runt på brädan för att kunna köra toeside med vågen. Drullar man i så sticker ju brädan så att man knappt hinner få tag i den innan man är nere på noll igen och får börja att jobba höjd igen.

    lima-ko svarade 9 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    13 december, 2014 vid 17:17

    När man ska jobba upp höjd så kör man ju oftast snett emot vågorna, brukar ni då köra heelside eller toeside,
    Jag och många med mig plockar bättre höjd på heelside helt klart, och då har du även bättre möjlighet att flyga dragen aktivt om det skulle behövs. Det kan således vara en idé att träna på att köra heelside åt båda hållen (goofy & regular).

    och när ni ska över större vågor kör ni då snabbt längs med vågen och letar lämpligt ställe att gå över den tex där den inte håller på att bryta eller kör ni högre i vind, lite långsammare och “pressar” eller hoppar över vågen ?
    Du har ju redan listat ut det här, varva de två teknikerna, det senare kommer möjligen ge dig en flygtur emellanåt om du inte hinner få ner farten/dämpa vågen tillräckligt. Du kan även ta dig över vitvatten utan problem, bra instruktionsvideo på det nedan.

    När ni sen är ute för att börja surfa med någon nice våg, står ni heel eller toeside då?
    Jag skulle tippa på att 9 om inte 10 av 10 föredrar att ta vågor toeside, dels för att man står i en skönare position på brädan men även eftersom du då kan slajda ut baken på ett helt annat sätt än vid heelside.
    Du kommer ju dock ta vågor både på tå och häl så träna på båda.

    Jag tycker det verkar mest kontrollerat o lättast att köra heelside mot vågorna när man ska ta höjd, sen blir det ganska knixigt att steppa runt på brädan för att kunna köra toeside med vågen. Drullar man i så sticker ju brädan så att man knappt hinner få tag i den innan man är nere på noll igen och får börja att jobba höjd igen.
    Ja, gippa kan vara lite lurigt, framförallt när det inte är så cleant mellan vågorna, försök hitta ett ställe där det är lite lugnare och gör det där, eller träna på det när det inte är några vågor alls.
    Om du byter håll/vänder behöver du ju dock inte gippa utan kan gå från heelside till toeside, och sen tillbaka när du vänder igen. Det kan göras som en sväng på twintip (då tappar du dock en del höjd) eller som en vändning likt den du gör på twintip (när du byter stance). För det senare behöver du dock “flytta brädan” under dig (så foten du hade framåt på vägen ut fortfarande är fram) när du har kiten vid klockan 12.

    Ben Wilson har en drös med bra how to-klipp för allt möjligt som rör strapless surf (ta sig över vitvatten, gippa=gybe, airs och så vidare plus) på sin YouTube-kanal, kolla in dem. https://www.youtube.com/watch?v=QeR6NSRomo0

    Och var inte rädd att fråga KiteKalle, Mark, mig eller någon annan du tycker verkar ha koll på vågkitesurf.

    Ses på vattnet!

  • pelle-surf

    Medlem
    13 december, 2014 vid 19:13

    Hej o tack för svar Andreas. Ok då är jag nog med på det mesta men inte riktigt det du skriver om i slutet. Om man då lättast jobbar höjd heelside och vänder håll flera ggr (gippar) så hamnar man ju toeside efter varje gipp och måste ju ändra stance för att åter hamna heelside. När man sen jobbat sig ut och vill börja köra med vågorna, står man då kvar toeside ifrån sista gippen? Att gippa är inga större problem, att däremot ändra stance toeside-heelside, heelside-toeside är lite lurigt med risk att man drullar.

  • lima-ko

    Medlem
    13 december, 2014 vid 21:06

    Ok då är jag nog med på det mesta men inte riktigt det du skriver om i slutet.
    Jag som blandade ihop termerna Pelle, sorry. Gippa syftar ju som du säger på själva vändningen, jag menade att bytet av stance i farten kan vara lite lurigt.

    Om man då lättast jobbar höjd heelside och vänder håll flera ggr (gippar) så hamnar man ju toeside efter varje gipp och måste ju ändra stance för att åter hamna heelside.
    Ja precis, fast du behöver ju inte ändra stance efter varje gipp, jag gör det inte speciellt ofta utan kör oftast med höger fot fram, en del ändrar aldrig stance utan kör alltid med rätt fot fram.

    När man sen jobbat sig ut och vill börja köra med vågorna, står man då kvar toeside ifrån sista gippen?
    Ja precis. Ska väl dock tillägga att jag bara byter stance när jag blir trött i frambenet (efter att ha kört toeside för länge) eller om jag åker heelside men ser en grym våg som jag vill ta toeside istället).
    Kör heel-heel fram och tillbaka några gånger om du har svårt att ta höjd, eller lång bit heel (hela vägen bort till halvön i Påarp t.ex.) sen halva tillbaka toe, heel till ön igen und so weiter.

    Att gippa är inga större problem, att däremot ändra stance toeside-heelside, heelside-toeside är lite lurigt med risk att man drullar.
    Jag förstår, det blir en del vurpor innan man sätter det, tricket är väl att hitta lagom fart och få ur lite kraft ur draken (så du inte slits av brädan).

    Sen gäller det ju även att välja sina dagar, eftersom jag föredrar att ta vågor toeside tycker jag SV i Påarp, Doggen eller Vilshärad är att föredra framför NV i Ringenäs, Påarp eller Lagan. Medan en person som kör bäst med vänster fot fram förmodligen tycker tvärtom. Är det SV men vrider för mycket åt V kan det bli väldigt svårt att ta några vågor öht eftersom man hela tiden åker ifrån vågen rakt mot stranden.

  • pelle-surf

    Medlem
    14 december, 2014 vid 08:16

    Ok, vad bra, då är det bara att öva på. Tycker att det är riktigt kul med vågor, blir ju en annan typ av åkning än med tt och det är en del av tjusningen med vad vi sysslar med, att det finns många roliga variationer på hur man kan leka 🙂 Var helt ok i Påarp igår, men lite stökigt, förstår att man helst åker dit från Halmstad då det är nära. Annars såg Haverdal-Vilshärad mycket bra ut igår och folk körde vågor, både med sup och vindsurf men inga kites och det är inte så ofta som någon kör vågor på väst i Haverdal. Det bör vara riktigt bra med jämna, stora, långa vågor, även om det blir från “fel” håll.
    Tack för bra svar.

  • lima-ko

    Medlem
    14 december, 2014 vid 10:01

    Verkligen, vågor adderar ytterligare ett element som gör kite ännu roligare. Nu vet jag inte om du kör med stroppar eller ej, kör du med både fram och bak kan jag starkt rekommendera att du tar bort bakstroppen eftersom du då kommer kunna vrida upp mkt enklare när du åker toeside, steget till strapless kommer sen inte bli så stort när du ska ta det.

    Cool, har kört Haverdal när det vart lite mer åt V, fungerar ok, för Vilshärad (launcha vid campingen) föredrar jag dock rak SV, är det ännu mer åt S så kan Doggen vara riktigt fint, även Läjet i Varberg.

    Varsågod Pelle, nu ska jag ut, vi ses!

  • pelle-surf

    Medlem
    14 december, 2014 vid 11:08

    Försöker hålla mig på brädan strapless.
    Dogge är perfekt för min nivå, blir inte så brutala vågor eller strömt. Ska testa Haverdal eller Vilshärad vid rätt tillfälle.
    Hoppas du får bra surf idag 🙂
    Nu har vi dessutom hållt mer liv i detta forumet än vad någon gjort på länge 🙂

  • lima-ko

    Medlem
    14 december, 2014 vid 19:07

    Mycket bra, lika bra att starta strapless på en gång, lite knepigare i början men det får du tillbaka i långa loppet.
    Ja, Doggen är riktigt bra, även Ugglarp tycker jag kan få en del fina vågor vid rätt vindriktning, och väldigt cleant emellan.
    Japp, körde Läjet, det var riktigt fint.
    Ja precis, hah =)!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite frågor om vågsurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.