Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Lite frågor till er erfarna

  • Lite frågor till er erfarna

    Publicerad av bergqvist på 19 augusti, 2014 vid 19:12

    Först å främst, jag har kommit bort från brädan några gånger och body drag verkar inte vara mitt starka kort.
    Så nu har jag kommit på den geniala idén, jag tänkte sätta ett hundkoppel av minsta variant bak på selen, har hittat en superliten med 8meter lina, ska jag köra på detta eller är det farligt? Vissa kör ju med leash men det fattar t.o.m jag att det är farligt.

    Sen undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av naish charger 11m2?
    Jag har en sådan, och väger 70kg. Och den fungerar mellan 8-13ms, vilket stämmer med windcharten..
    Kollar jag då på 2015 switchblade så har den samma vindregister som en 7-8m2.
    Jag tänkte komplettera detta med en switchblade 12m2, låter detta vettigt?
    Enligt windcharten jag laddat ner för 2015 switchblade så ska en 12m2 funka mellan 4,5-9ms med min vikt, stämmer detta? Isf blir de ju perfekt.

    bergqvist svarade 9 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • alex-json

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 19:25

    Tips är att skippa leash till brädan, trots att det är en rulle så kan du eller någon annan få den i skallen. Kan inte uttala mig om vilken kite som du borde komplettera med, men att ha en 11m och en 12m känns inte optimalt.

  • bergqvist

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 19:35

    Jag kan inte riktigt se nyttan att sälja en kite för att köpa en mindre som har exakt samma vindregister?! Köpa en 7a för att det är en 7a verkar onödigt, speciellt när den kommer fylla exakt samma funktion, eller? Det är därför jag frågar här, jag kanske missar något.
    Visst, den kanske blir kvickare, men charger är ganska kvick och jag ser fram emot att köpa en stabilare drake.

  • pelle-surf

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 21:47

    Fattar inte riktigt vad du menar då du skriver att du kollar på en 2015 SB som har samma vindregister som en 7-8 kvm och då vill du komplettera med en 12:a.
    Lite förvirrande det där ?
    Tyvärr tror jag att du inte kommer att kunna köra en SB 12:a under 6 m/s och det kommer inte va kul under 8 m/s däremot bör du kunna köra den upp till 11-12 ms utan större problem. Alltså ungefär samma vindregister som din nuvarande Naish 11.
    Öva dig på bodydrag och skippa brädleashen.

  • bergqvist

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 06:08

    Jag kanske rör till de, de e därför de heter 4 dummies 😉
    Kan också vara så pelle surf, att du tänker på en “gammal” SB, dom nya ska enligt cabrinha själva vara mer lättdrivna.
    Här är de materialet som jag använt för att kunna bestämma mig hur jag ska göra, jag vet att det är mer känsla än att kolla på grafer, men någonstans måste man kolla för att jämföra och det är även då man kan se trender. (alla siffror är för 75kg, jag väger 69kg)

    SWITCHBLADE 2010 12m = 6,2-9,8ms
    https://www.dropbox.com/s/5dfu1qn7422h3mp/switchblade%202010.JPG

    SWITCHBLADE 2012 12m = 5,4-9,5ms
    https://www.dropbox.com/s/jpjt3ooxc9gacgw/switchblade%202012.JPG

    SWITCHBLADE 2015 12m = 5-7,8ms (usable till 4,6-8,9ms) (2 bilder)
    https://www.dropbox.com/s/sbrbdf2l537p9x1/switchblade.2.%202015.JPG (ganska svårtydd)
    https://www.dropbox.com/s/bob5w0how3dgctr/switchblade%202015.JPG

    NAISH CHARGER 2010 11m = 8,2-13,4ms
    https://www.dropbox.com/s/g8zhrnouxnpv9rg/charger%202010.JPG

    Om någon har switchblade av 2010 och 2012års modell, skriv gärna om ni tycker detta verkar stämma, eller om det är helt åt skogen 🙂

  • skoldpadda

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 06:38

    God morgon.
    Leash till brädan är ingen bra ide, oavsett hur lång den är (du vill varken ha den i huvudet, eller ha en 8m lång lina som du och andra kan fastna i).

    I början när man lär sig går nog alla igenom “hur fan skall jag lösa problemet med att tappa brädan”-problemet. Lösningen är att helt enkelt fortsätta köra. Fler timmar på vattnet (gåendes upp i vind, ståendes tittande på krashad kite, simmande efter tappad bräda, ibland faktiskt åkande på bräda!) så kommer problemet försvinna.

    Tekniska lösningar är:
    1. Heelstrap, antingen av cykelinnerslang, eller en sådan här: http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=3325
    2. Boots (jag tycker iofs man skall vänta tils man kan köra hyggligt innan man drar på sig boots, då de är svåra att komma ur)

    Lycka till!

  • guur86

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 06:47

    Min erfarenhet är att det är riktigt trist att surfa i mindre än 7 m/s, då kör jag North rebel 12:a från 2014. Ta alltid windcharts med en nypa salt – North säger att jag kan köra min 12:a i 14 m/s till exempel.. Det är på gränsen att jag ens kör 8:an då..

    Om du köper en SB 12:a skulle jag gissa att du kan skrota din charger 11:a sen – alldeles för lika storlek.

    Tidigare körde jag med en 11: slingshot som hade ungefär samma vindregister som du säger om din naish. Men det var inte kul att köra den i 12-13 m/s, liten kite är bara så mycket skönare!

  • skoldpadda

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 07:45

    Oj såg just vindregistret på Cabrinha 12m, 2015.

    Skulle ödmjukt vilja säga att det inte på något sätt kan vara sant.
    En lättvindskite (17m+) kan eventuellt släpa sig fram vid 5m/s, men en 12m har inte en chans att göra det. Låter dessutom osannolikt att switchblade som är kända för bra vindspann skulle bli överriggad vid 7,8m/s (dvs. vid normal vind).

    Tro inte på allt en försäljare säger 😉

  • pelle-surf

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 09:34

    Eftersom vinden tyvärr aldrig är konstant i verkligheten utan alltid varierar mer eller mindre, så tänkte jag att Cabs vindregister tar hänsyn till detta. Om vinden varierar 3-6m/s så blir medel
    4,5 och med väldigt mycket positivt tänk och ivrigt jobbande med kiten, så kan man då kanske komma upp och åka några meter på en stor bräda om det inte dippar ner på 3 m/s för ofta. Samma sak uppåt, om vinden varierar 7- 11 så bli medelvind 9m/s och man kan hantera kiten utan problem då det byar upp på 11.
    Jag kör min 17 lättvindare då vinden är mellan 6-8 m/s, då klarar jag att hålla höjden och kan få lite gött lyft på vindtopparna. Under det är det inte värt att köra.

  • bergqvist

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 10:55

    Fan grabbar, ni gör det inte lätt för mig.
    Jag trodde att jag hade allt planerat och klart..

    Först tänkte jag att jag säljer min Naish och köper 2st Switchblade, 7m & 12m av 2015års modell.
    Det skulle gå på runt 23-24kkr.

    då började jag titta på alla windcharts och såg att min 11 hade samma register som en 7mSB, då var ju allt klappat o klart, då behövde jag bara köpa 12m SB så är jag full-riggad.

    men nu vet jag inte längre vad jag ska göra.

  • guur86

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 11:20

    Om du får sålt naishen så tycker jag din första idé är klart bäst, som sagt kolla inte för mycket på windcharts.. Vill du köra under 7 m/s kanske foil är smartare?

  • bergqvist

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 12:32

    Då var heelstraps installerade 😉

    https://www.dropbox.com/s/gse4z0vwtoo3d0j/strops.jpg

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Lite frågor till er erfarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.