Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite frågor!

  • Lite frågor!

    Publicerad av irritation på 25 maj, 2006 vid 16:50

    Förra hösten frågade jag en massa om saker och ting när jag hade varit ute och seglat och tänkte fortsätta med det nu ;O det ska inte vara så svåra frågor för en erfaren surfare! Men först en resume:
    Idag var jag på västra stranden ett par timmar åkandes med mitt 6,0, som jag kunde åka riktigt fort åt ena hållet med men åt andra kastades jag över brädan, jag antar att det var för stort, framför allt när jag såg någon med 4.7 när jag kom dit! 😀 Men jag är inte den som klagar så jag körde på! oftast gick det så fort att brädan började studsa över vattnet som en pingisboll som någon skjutit iväg med en pistol! Då släppte jag brädan för att undvika skador. Som resultat av det var att vattnet trycktes in genom näsan och ner i halsen, som en kallsup fast genom näsan!
    Då undrar jag:
    1. Hjälper det om jag kommer bak i fotstropparna? (tror det själv nämligen)
    2. Måste man ha hängselen ikrokad för att det ska gå? (läste att man skulle det någon stans, men jag har för mig att inte alla har det!)
    3. 6.0 var för stort va? 😀
    4. Skulle det räckt med ett 5.4 (mitt andra segel som nu är på lagning) eller ska man satsa på att fixa ett 4.7-5.0 också? då har jag tre segel som borde räcka över sommarn för en nybörjare!?!
    5. Det är ju väldigt platt vatten på västra stranden men finns det några andra spotts som också har platt vatten? Fast för andra vindar?!
    6. Var det någon som var där/såg mig? 😛

    Men skitkul var det ialla fall! Hoppas det blåser på imorgon också! Fast så det passar mitt 6.0, fast det kanske skulle vara taskigt mot er andra surfers med minismå segel? Jaja! Bara att det blåser så!

    irritation svarade 18 år sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • irritation

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 12:04

    Ingen som har några svar här?!

  • lars_k

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 14:16

    Försök komma i stropparna i första hand. Då kommer du inte att studsa av brädan iaf. Och du behöver inte kroka i även om det blir jobbigt för armarna att köra en längre stund på det viset. Men du slipper ikrokad kastfall! =)
    Verkar som du var ganska överriggad med ditt 6.0, dvs du kunde inte skota in ordentligt med kontroll. Vill du köpa ett mindre segel kan ju ett 4.7 vara lämpligt. Då har du 6.0-5.4-4.7 som är en sjysst linje som täcker in 8-14 m/s (lite beroende på hur mkt du väger förstås…).

  • Knatte

    Gäst
    26 maj, 2006 vid 15:20

    Tror också att du var överrriggad och det var därför du inte hade kontroll och studsade omkring osv.

    Kan du använda fotstroppar och hängsele, så klarar du mer vind och med bättre kontroll. Så det är att föredra. Jag seglar inte många meter utan att ha hängselen ikopplad:wink:
    Hur stor är din bräda? Stor bräda ger ju också kontrollproblem när det börjar blåsa lite..

  • irritation

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 08:14

    Brädan är på 84 liter så den är inte för stor ialla fall! Det är ungefär vad jag väger i nuläget. Har inte tränat på jättelänge 😀

    Tack för svaren!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite frågor!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.