Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite materialfrågor..

  • Lite materialfrågor..

    Publicerad av p-malmkvist på 10 augusti, 2008 vid 17:06

    Behöver lite tips angående..

    1) Ska konvertera till justerbara hängselelinor..
    Tips på bra linor som inte släpper i förlängningsdelen..

    2) Det verkar vara tvunget att införskaffa en sjögräsfena för TT och Haga..
    Vilka sjögräsfenor har det där bra släppet på slören, funderar på om de aningen mer bakåtsvepta “vanliga” fenorna duger eller måste det vara groteskt bakåtsvepta för att få bort gräset??

    3)Har precis beställt en f2 speedväst..
    Har fått tips om blykulor att fylla med men funderar på någon typ av platta utav ett hyfsat mjukt material med hög densitet, någon som har en ide på vilket material som kan användas?? Kanske knacka till en plåtplatta efter kroppen och vaddera med lite skumgummi..:grin:

    tbsurf svarade 15 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • carl-r

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 18:28

    1. Inte Local spirit iaf, de sitter på uthyrningsbrädorna på haga och de rappar ur till maxlängd när man belastar. (Metallspänne)

    2. Jag har bara hört gott om Chameleon. Den finns för bra pris på haga också. Jag är inte tillräckligt snabb för att uttala mig själv i frågan dock.

  • jester

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 18:53

    1) Valfria av dom lite större märkena. Undvik kanske dom billigaste

    2) Finns inte… Men just chameleon funkar hyfsat

    3) Kolla med din lokala dykhandlare. Dom har nylonpåsar med bly. Tänk på att inte packa mer än vad flytvästen orkar bära utan att sjunka.

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 19:22
    Jester;488833 wrote:
    1) Valfria av dom lite större märkena. Undvik kanske dom billigaste

    2) Finns inte… Men just chameleon funkar hyfsat

    3) Kolla med din lokala dykhandlare. Dom har nylonpåsar med bly. Tänk på att inte packa mer än vad flytvästen orkar bära utan att sjunka.

    Tack som alltid för den utmärkta service man får av dig..:wink:

    Ska kika in hos dykhandlaren i veckan..

    Vilken storlek av chameleonen 24 eller 26 cm, ska jag köpa för att få ungefär samma egenskaper som mina vanliga speedfenor i storleken 26-28 cm??

  • glader

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 19:28

    3) Vet att några använder träningsvikter från Stadium i sina F2-västar. En slags påse med blykulor eller vad det kan vara. Vet inte hur de är jämfört med sådana från dykshop, men gissar att chansen är stor att de är billigare än i sådan specialaffär.

  • p-malmkvist

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 19:42
    glader;488850 wrote:
    3) Vet att några använder träningsvikter från Stadium i sina F2-västar. En slags påse med blykulor eller vad det kan vara. Vet inte hur de är jämfört med sådana från dykshop, men gissar att chansen är stor att de är billigare än i sådan specialaffär.

    Perfekt!! Billigt är alltid uppskattat så pengarna kan läggas på speedresor istället.. Lägger sig påsarna längst ner i västens fickor??. Man kan ju iof alltid häfta fast påsarna högre upp i västen så man får bättre hävarm?? eller är påsarna ungfär lika stora som fickorna i västen..??

  • jester

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 21:16

    Chameleon 24 = rak 28
    Chameleon 28 = rak 32
    Chameleon 32 = rak 36

    ungefär iaf.. 26 finns nog inte…

  • swe-496

    Medlem
    10 augusti, 2008 vid 21:32

    Vindsurfing.se´s justerbara linor är bra. Hyfsat pris också..

  • martin71

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 04:19

    1) Hängseletampar. Jag använder Neil Prydes justerbara hängselelinor (travelvario?). Förlängningsdelen håller position bra. Mindre bra är att den rektangulära öglan av metall i “infästningsspännet” vrider sig 90 grader vid belastning (vilket resulterar i att tampens position på bomen ändras ofrivilligt). Synnerligen irriterande!:mad:

    /Martin

  • joth

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 09:19

    @Jester 488878 wrote:

    Chameleon 24 = rak 28
    Chameleon 28 = rak 32
    Chameleon 32 = rak 36

    ungefär iaf.. 26 finns nog inte…

    Har inte heller hittat en 26 men skulle vilja ha en. Tror min 24 är för liten till en iS87 nämligen. Har inte haft möjlighet att testa dock.

    Har kört 28 på den med 5.5, 6.5 och 7.5 segel. Så jag tycker att 28:an är rätt allround men kanske en storlek mindre till 5.5.

  • carl-r

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 09:56

    Man kan beställa custom direkt från Lessacher.
    http://www.cameraid.com/Lessacher/chameleon.html
    http://www.cameraid.com/Lessacher/contact.html
    Det står inte på hemsidan men om man googlar på Wolfgang Lessacher kan man få gott om forumträffar där dels han är och skriver och dels folk som har beställt direkt från honom. De har en annan finish än tekknosport-fenorna som är blanka.

  • jester

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 11:34

    Carl R: och dessutom en rent urusel finish, tyvärr. Sprutspackel osv krävs

  • carl-r

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 12:02

    På tekknosportfenorna? Finns det nån läsning om fen-finsh du kan rekommendera en novis? (Snäckskalsfinishen har jag sett… ;))
    Det man märker som lekman är iaf att tekknosporten är ojämnare i fenboxen än mina andra fenor.

  • joth

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 12:59

    @Carl R 489007 wrote:

    På tekknosportfenorna? Finns det nån läsning om fen-finsh du kan rekommendera en novis? (Snäckskalsfinishen har jag sett… ;))
    Det man märker som lekman är iaf att tekknosporten är ojämnare i fenboxen än mina andra fenor.

    Vad är det för material på tekknosports variant. känns som att det är nått ytskick och sedan glas/kolfiber under. Inte så lätt att laga kanske eller?

    Jag har fenor från lessacher och de är rätt kassa i ytfinichen men frågan om det är bättre eller sämre för prestandan vet jag inte. Tycker de fungerar väldigt bra.

  • jester

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 14:20

    Nej, Tekknosport-varianterna har en fin finish, det är dom handgjorda Lessacher som har haft en riktigt undermålig finish. Har sett folk använda sprutspackel, som slipas ner. Då fylls alla porer upp.

    Och det är inte kolfiber i Teknosport-varianterna.. Blir vita om man slipar ner dom lite… 😀

  • tbsurf

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 19:41

    goggla lite på weedfenor och hittade “true ames” http://www.isthmussailboards.com/prodinfo.asp?number=TABWTU

    Någon som provat eller vet något om dom?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Lite materialfrågor..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.