Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite nörderi, matematik-fysik

  • smaskens

    Medlem
    23 september, 2009 vid 06:54
    Rydstrom;577773 wrote:
    Formeln för energin i vinden är:

    P=½*p*A*v^3……………där p=luftens densitet (rå) =1,23 A= area v= vindens hastighet

    om man då säger att jag har kul vid 7 m/s med en 13kvm kite så ger det mig 2742,285 W

    Sen antar vi att det behövs samma energi för att “ha kul”/åka:

    och om man löser ut Arean för att ta reda på vilken storlek man behöver för att köra i tex 10 m/s… A= P*2 / p*v^3 ==> vid 10 m/s A = 4,459kvm och vid 11m/s 3,35kvm

    Vet inte om detta är relevant tanke, men kan man räkna så?
    Detta förutsätter att man kör kiten på samma sätt och att det är samma model som är likadan fast mindre.

    Vad tror ni.. ska jag sälja min 9a och köpa en 5a istället?

    Mitt ordningssinne tillåter inte att detta passerar okorrigerat.
    För helvete det är ju inte ens samma enhet.
    energi = P*t (Joule eller Watt timme)
    effekt= P (Joule/sekund eller Watt)

    Förövrigt sälj inte 9 köp en 5 också…. 🙂

  • rydstrom

    Medlem
    23 september, 2009 vid 07:06

    förlåt att jag skrev energi istället för effekt, jag borde veta bättre… så EFFEKT it is!

  • henric

    Medlem
    23 september, 2009 vid 08:24
    Gadget;577877 wrote:
    Jag brukar räkna så här.
    Om man går ut på en 13 och är jätteöverriggad så drar jag ifrån jämna tal, ex 2,4,6 eller 8. Då hamnar man på 5,7,9,eller 11.
    Om inte den subtraktionen räcker åker jag hem och dricker choklad för då blåser det för jävla mycket.
    Dessutom har jag inte en 4,459 m kite… 😀

    Hahahaha. Låter mycket bättre:)

  • skotten

    Medlem
    23 september, 2009 vid 16:51

    pff what the hell, I remember only having one kite and riding it in whatever wind I was given.

  • rydstrom

    Medlem
    23 september, 2009 vid 17:12

    Dak, (eller blackadder, eller nån annan som är haj på ämnet för den delen)
    Vad skulle man kunna anta som ett godtyckligt värde för CL?

  • kitelife

    Medlem
    23 september, 2009 vid 18:09
    skotten;578079 wrote:
    pff what the hell, I remember only having one kite and riding it in whatever wind I was given.

    Welcome to my world! (just nu iaf) och det är en 12:a = suger på hösten :frown:

    men det blir nog snart ändring på det 😉

  • skotten

    Medlem
    24 september, 2009 vid 17:09

    haha mine was a 14 and a cabrinha.. so it was always trying to crash into shit..

  • henkish

    Medlem
    27 september, 2009 vid 22:01

    kom in lite sent i tråden, men en parameter som borde vara med när vi snackar e ju också vad man väger, storlek på bräda, plattvatten eller vågor, bärkraft på brädan, olika temperaturer und so weiter.

    En dum fråga kan 7 m/s vara olika stark? har haft lite snack med andra, men inte fått några rediga svar.

    Alltså kan en vind innehålla liksom mer vind eller är det läget alltid konstant?

  • sourra

    Medlem
    27 september, 2009 vid 22:55

    Luften i vinden kan ha högre och lägre densitet. Jag har för mig att det kan skilja nästan 10% i densitet mellan nollgradig luft och 30-gradig luft. Det var en diskussion om det tidigare när nån pekade på allmänna gaslagen och det verkade rimligt.

  • rydstrom

    Medlem
    28 september, 2009 vid 08:20

    densiteten för luft beroende på höjd och temperatur:

    rå =( 1,293/(1+0,00367*t) )* (P/1013)

    där t är temp och P är tryck som räknas ut med formeln:
    P(h)=1013-0,120h….. där h är höjd…

    Och i den här diskussionen var det aldrig frågan om vikt eller storlek på brädan utan mer frågan om du använder en kite på samma sätt och samma utrustning i övrigt så vilken formel skall användas för att räkna ut vilken storlek på kite som behövs när det blåser betydligt mer…

    Hmm blev lite krångligt det där…

  • rydstrom

    Medlem
    28 september, 2009 vid 08:24

    som jag tidigare har skrivit så visst är effekten i vinden beroende temperaturen och av höjden enligt ovanstående formel…

    så vi tar effekt formel för vind igen:
    Formeln för energin i vinden är:

    P=½*p*A*v^3

    bör även tillägga att A alltså är den vinkelräta arean som man vill beräkna vinden på, vill man ha Watt/m2 så eliminerar man helt enkelt den eller sätter A=1

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite nörderi, matematik-fysik

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.