Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite retarderade frågor. Tacksam för svar!

  • Lite retarderade frågor. Tacksam för svar!

    Publicerad av snesurfarn på 7 augusti, 2012 vid 12:33

    Tja!

    Var i Grekland i sommar och började vindsurfa (utan instruktör men med hjälp av flickvännens pappa som surfat några år). Oh jävlar vad hoooked jag blivit! Varför efter 31 år har jag ej hittat denna ljuvligt erotiska sport??
    Min status som vindsurfare just nu: Klarar att köra med hängsele, har planat några ggr och ramlar inte så ofta i alla fall, vet ej vilken level det är i vindsurfing men nu vet ni nivån 🙂

    Nu till frågorna eftersom jag läst en massa nu och hittat massa nya häftiga ord och saker jag vill få reda på så vänder jag mig till proffsen:

    1. Vad är det för skillnad på freeride och det där andra som jag inte kommer ihåg namnet på?

    2. Vilken vind är bäst? Pålandsvind ska vara dålig har jag hört men vad är det? Är det när det blåser in mot stranden?

    3. Någon som vet var man hittar billiga nybörjarbrädor?

    4. Ska surfa i Lomma i skåne nu på torsdag och fredag, någon som vet om det är bra?

    Kommer säkert på fler idiotfrågor snart, har glömt allt jag skulle fråga haha. På återhörandes!

    swizkon svarade 11 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • snesurfarn

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 12:34
    Snesurfarn;694845 wrote:
    Tja!

    Var i Grekland i sommar och började vindsurfa (utan instruktör men med hjälp av flickvännens pappa som surfat några år). Oh jävlar vad hoooked jag blivit! Varför efter 31 år har jag ej hittat denna ljuvligt erotiska sport??
    Min status som vindsurfare just nu: Klarar att köra med hängsele, har planat några ggr och ramlar inte så ofta i alla fall, vet ej vilken level det är i vindsurfing men nu vet ni nivån 🙂

    Nu till frågorna eftersom jag läst en massa nu och hittat massa nya häftiga ord och saker jag vill få reda på så vänder jag mig till proffsen:

    1. Vad är det för skillnad på freeride och det där andra som jag inte kommer ihåg namnet på?

    2. Vilken vind är bäst? Pålandsvind ska vara dålig har jag hört men vad är det? Är det när det blåser in mot stranden?

    3. Någon som vet var man hittar billiga nybörjarbrädor?

    4. Ska surfa i Lomma i skåne nu på torsdag och fredag, någon som vet om det är bra?

    Kommer säkert på fler idiotfrågor snart, har glömt allt jag skulle fråga haha. På återhörandes!

    På fråga 3 ska det vara “nybörjarkit” hehe.

  • snesurfarn

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 12:36

    Ni får gärna också komma med nybörjartips! Typ lättaste sättet att lära sig jibba osv. Hejsvej!

  • footloose

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 12:52
    Snesurfarn;694845 wrote:
    Tja!

    Var i Grekland i sommar och började vindsurfa (utan instruktör men med hjälp av flickvännens pappa som surfat några år). Oh jävlar vad hoooked jag blivit! Varför efter 31 år har jag ej hittat denna ljuvligt erotiska sport??
    Min status som vindsurfare just nu: Klarar att köra med hängsele, har planat några ggr och ramlar inte så ofta i alla fall, vet ej vilken level det är i vindsurfing men nu vet ni nivån 🙂

    Nu till frågorna eftersom jag läst en massa nu och hittat massa nya häftiga ord och saker jag vill få reda på så vänder jag mig till proffsen:

    1. Vad är det för skillnad på freeride och det där andra som jag inte kommer ihåg namnet på?

    2. Vilken vind är bäst? Pålandsvind ska vara dålig har jag hört men vad är det? Är det när det blåser in mot stranden?

    3. Någon som vet var man hittar billiga nybörjarbrädor?

    4. Ska surfa i Lomma i skåne nu på torsdag och fredag, någon som vet om det är bra?

    Kommer säkert på fler idiotfrågor snart, har glömt allt jag skulle fråga haha. På återhörandes!

    1. Freeride är väl att man kör fram och tillbaka. Lite speed. Freestyle är trick etc. Jag kör bara i vågor.

    2. Pålåndsvind är i princip bäst. Det blåser på land från havet. Vid frånlandsvind blir vinden lätt byig. Och du riskerar att driva till havs om grejerna går sönder 🙂

    3. Här på köp/sälj är nog det bästa. Ingen ide att köpa rena nybörjargrejer. En bräda på 130 L klarar du säkert. Köp bra grejer som du kan utvecklas med. Kolla av i en affär vad som behövs tec surfers i varberg.

    4. Lomma är helt ok vad jag vet. Börja gärna där det är långgrunt. Tex Höllviken norra sidan. Eller Klagshamn. Då spar du massor av tid på att slippa vattenstarter/dra rigg. Jag lärde mig gippa innan jag kunde vattenstarta.

  • armada

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 19:11

    Då kan jag passa på att ställa en till *retarded*fråga.
    Vad är det för skillnad på att gippa och jippa? Eller är det samma sak kanske?:confused2:
    Googla på gippa och det verkar vara att vända med vinden, men jippa hittar jag inget på, eller är det att vända upp mot vinden?

  • doc

    Medlem
    7 augusti, 2012 vid 19:16

    Jippa är bara felstavning. Gippa heter det. Vända mot vinden kallas slag – att slå.

  • jester

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 05:50

    Du har väl inte missat wikin för nybörjare? Här är den iaf: [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=51820″]Nybörjar råd alt FAQ del 1 – http://www.Surfzone.se[/ame%5D

  • maglu

    Medlem
    8 augusti, 2012 vid 13:47

    Felstavningen kanske kommer från att man på engelska kan stava både Jibe eller Gybe enl wikipedia.
    Man ser ibland folk som skriver jibba också…riktig blanding=)

  • snesurfarn

    Medlem
    19 augusti, 2012 vid 16:40

    Tackar, ska läsa!

  • strotsky

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 18:08

    Gratulerar, du har utvecklats väldigt fort! Själv började jag surfa i somras och är väl på ungefär samma nivå. Här är mina åsikter:

    Köp INTE en för liten bräda (130 l är klart för litet tycker jag). Om du är som jag så kan du förmodligen inte vattenstarta och då är man sjukt glad över sin stora, stabila bräda när vågorna är 1 m höga, det blåser 12 m/s och man står och drar segel ett par hundra meter från land. En bra nybörjarbräda bör vara större än 150 l och över 80 cm bred. Min Mistral N-trance är helt perfekt, den är klart mer utmanande än de nybörjarbrädor man hyr på surfcenter som är rena pråmar i jämförelse. Se till att brädan har ett infällbart centerbord, det är bra att ha när man vill ta sig hem.

    Sidvind är klart bäst, då slipper man kryssa ut (vilket tar tid och är tråkigt) och länsa hem (vilket kan vara lite marigt om det är vågor).

    Lär dig gippa så snart du kan, det är klart enklare att komma runt om det t.ex. är mycket vågor.

  • swizkon

    Medlem
    23 augusti, 2012 vid 20:32

    Beginner to winner. Ladda hem illegalt, som preview, och alt köp sen för att sponsra de fattiga…

    Ang bräda så tror jag F2 har nån på ca 150L som man kan skruva av o på ett litet centerbord.
    Har själv en 135L bic utan c-bord som ej är optimal för nybörjare, men lär en den svårare skolan.
    Ang vattenstart så är det lättare än att dra rigg över 9 ms. Tom undertecknad lyckades med det ett par ggr igår.

    Ett annat tips är att köra på västkusten.
    Brännmaneter är god motivation till att hålla sig på brädan.

    Och ja, jag är full just nu…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Lite retarderade frågor. Tacksam för svar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.