Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lite småfet bräda…

  • dr-masse

    Medlem
    16 december, 1999 vid 10:23

    Jodu, många tycker att utvecklingen mot fetare och fetare prylar är något som är bra men själv har jag länge efterlyst det motsatta. Vem vill segla med STORA grejor när det egentligen är så SMÅ prylar som möjligt man vill ha?

    Minns en tid när 6.3 var det största segel man hade…Och det var STORT. Suck…

    Tefatstemat har förresten behandlats på ÖWC:s hemsida!

    Surfa På!

  • robin

    Medlem
    16 december, 1999 vid 12:06

    Jag är väl i och för sig väldigt positiv till grejor som planar tidigt. Jag har själv aldrig provat något större än 285 tror jag, men jag har märkt att jag blir omkörd rätt ofta när jag står och guppar på min 282:a. Vill du ha små brädor kan du ju ha det och skita i alla med stora, eller hur?
    Jag har förresten en bild från i höstas med en kille på nio kvadrat och en på fem brevid varandra (nian var rätt så överriggad…)

    /Robin

  • linsurfer

    Medlem
    16 december, 1999 vid 17:38

    Var glad att utvecklingen går framåt istället. 6.3an du hade då kändes nog som en 8.5 gör idag. Det är en otrolig skillnad i designen av seglen. Buken förr var ju som ett svart hål ungefär. Förresten satt jag och bläddrade i några gamla surfsport och “återupptäckte” Lefebre jumbo 14.0 kvm. Akterliket stack ut bakom bommen ungefär 30 cm. Beli sålde dessa. 14 kvm är ju rätt stort så det här med stora saker är inget nytt. Grejorna är bara 100ggr bättre. Fast man kan ju hålla med om att 85cm bred bräda är rätt brett.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 december, 1999 vid 19:39

    Ser ju häftigt ut med den kompakta breda looken. Får iaf mig att tänka på små kvicka gti busbilar.

  • dr-masse

    Medlem
    17 december, 1999 vid 07:41

    Vad jag vill ha är en 6.0 som planar tidigt som f-n (typ min gamla 6.3:a, som jag för allt i världen inte vill ha tillbaka av någon annan anledning än att det planade som en åttanolla idag), är stabil som berget, lätthanterlig och snabb. Vad är det för mening med att ha större segel än nödvändigt? Och brädor? Jo, visst är det trevligt att åttahalvorna blivit så lätthanterilga, men det är fortfarande åtta komma fem kvadratmeter overheadfilm att hålla på och fippla med…Och inte blir seglen mindre precis…

    Om nu utvecklingen går framåt, varför seglar jag numera nästan aldrig med segel mindre än 5.5? Minns en tid då det blev ganska många repor under året med min 4.2:a… (och det hade inte mycket att göra med att det blåste mer). Och det ÄR roligare att segla med mindre grejor!

    Mycket effekt på så små grejor som möjligt – det är min melodi det!

    Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    17 december, 1999 vid 09:09

    … och då menar jag inte vågor att segla i. Det jag menar är att materialutvecklingen ofta går i vågor. Som ett (våg)exempel kan man ju bara ta kanaler i botten som kommer tillbaka starkt nu.

    Själv är jag inte alls insatt i stora och snabba prylar, men jag har trots detta en känsla av att det börjar designas mer kraftfulla segel igen. Det hela är dock inte så enkelt. Observera att det inte bara är så att moderna segel tål mer vind och har mindre kraft. De har också ett säkert tre gånger så stort register. Det senare är ju något som ingen vill offra för mycket av till förmån för bättre bottendrag, tror jag.

    Trots detta är det kanske så att det går att designa en 6.5:a som fungerar presis som en modern 8.0:a. Med tanke på hur de grundideer som gör moderna segel så bra fungerar är det nog rätt svårt.

    Om man nu vill utnyttja rubriken ännu mer och faktiskt diskutera vågprylar ser det hel lite annorlunda ut. I denna schanger finns det faktiskt ett brett spektrum av olika designer, där vissa modeller helt enkelt seglas ca en halv kavadrat midre än andra. Dessa segel blir dock i allmänhet lite nischade på marknade. Det krävs lite “mod” för att välj ett segel som är mindre stabilt och lite mindre snabbt i dessa tider.

    Den allra intressantaste utvecklingen är den när seglen designas så att de genom en extremt stort trimområde både kan vara lättplanande och stabila. Kollar man i tester på 2000 prylarna verkar till exemple Sailworks vågsegel ha denna egenskap.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 december, 1999 vid 15:28

    Var inte så neggo!

    Plockar du fram en ny 260 och en ny 6.3:a och jämför med dina prylar från 89 så lovar jag att du planer tidigare, har en livligare upplevelse och absolut inte vill gå tillbaka. Men visst är det gott att tänka tillbaka när en staketfena i röd genomskinlig plast var det hetaste man kunde ha….

    surf on!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing lite småfet bräda…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.