Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite vågor i Varberg, K-style..

  • Lite vågor i Varberg, K-style..

    Publicerad av rusiak på 4 november, 2006 vid 17:26

    Alex o Arild får lite små goa vågor i Varberg…

    Härlig dag, fett fina vågor i viken senare på em oxå 🙂

    //alex

    danielf svarade 17 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • rusiak

    Medlem
    4 november, 2006 vid 17:30

    Rekade några nya spots oxå.

  • arild

    Medlem
    4 november, 2006 vid 19:29

    Skön dag byggde på bra i viken framåt eftermiddagen.

  • yann

    Medlem
    4 november, 2006 vid 19:36

    Set ju gött ut men blir det inte lite väl trångt med två kites där? Det skvallras att vågsurfarna inte var så nöjda med att ni körde där förresten.

  • rusiak

    Medlem
    4 november, 2006 vid 20:23
    Yann wrote:
    Set ju gött ut men blir det inte lite väl trångt med två kites där? Det skvallras att vågsurfarna inte var så nöjda med att ni körde där förresten.

    Jo, det är på gränsen att de funkar med två kites! Funkis att turas om.

    Vi får väl köra på veckodagarna så får göteborgarna köra här på helgen när de kommer ner 😉 Har träffat vågsurfare som bara garvar och tycker det fungerar fint! Det fungerar bra så länge man visar hänsyn. Gäller ju att hålla avstånd och dela med sig av vågorna.

    //alex

  • yann

    Medlem
    4 november, 2006 vid 20:34

    Alla har ju självklart samma rätt till vågorna. Bara ni har koll så det inte händer någon olycka. Jag tyckte själv det var lite lurigt att se alla windsurfare som låg och guppade i A-bay idag.

  • danielf

    Medlem
    6 november, 2006 vid 08:12

    Hm. Jag gick inte i förräns ni gick upp med era Kites, men jag fattar inte varför ni körde i apelviken istället, fanns gott om plats där och större vågor. Dessutom såg jag hur personen med den blålila kite:n fick tvärnita och ditcha brädan nästan, eftersom en vågsurfade kom körandes på snabb högervåg…kunde blivit en fin frontalkrock.

    Tycker bara det känns dumt att börja kite:a där när det finns så stora fina ytor precis i närheten, dessutom kändes det som ni körde onödigt nära de som låg i line-up:en, vet inte vilka vågsurfare som tycker det är kul att ni kör där, inte någon som mött iaf., däremot så kanske man inte vill stöta sig med någon på orten och därför håller tyst.

    Som Yann sa, är väl ingen som kan tvinga er till att inte hoppa i där, trist bara. 🙁

  • patrikol

    Medlem
    6 november, 2006 vid 21:03
    DanielF wrote:
    Hm. Jag gick inte i förräns ni gick upp med era Kites, men jag fattar inte varför ni körde i apelviken istället, fanns gott om plats där och större vågor. Dessutom såg jag hur personen med den blålila kite:n fick tvärnita och ditcha brädan nästan, eftersom en vågsurfade kom körandes på snabb högervåg…kunde blivit en fin frontalkrock.

    Tycker bara det känns dumt att börja kite:a där när det finns så stora fina ytor precis i närheten, dessutom kändes det som ni körde onödigt nära de som låg i line-up:en, vet inte vilka vågsurfare som tycker det är kul att ni kör där, inte någon som mött iaf., däremot så kanske man inte vill stöta sig med någon på orten och därför håller tyst.

    Som Yann sa, är väl ingen som kan tvinga er till att inte hoppa i där, trist bara. 🙁
    Känns som att vågsurfarna är väldigt begränsade till var dom kan hålla till.

    Vi kan ju faktiskt ta oss fram även om vi inte har någon våg.
    Men visst det är ju inte lika kul.

    Kan ju inte säga hur det såg ut i just detta fall men vi kitesurfare måste visa hänsyn till andra eftersom att vi tar så stor plats. Fritt 100 m downvind!

  • arild

    Medlem
    6 november, 2006 vid 22:16
    DanielF wrote:
    Hm. Jag gick inte i förräns ni gick upp med era Kites, men jag fattar inte varför ni körde i apelviken istället, fanns gott om plats där och större vågor. Dessutom såg jag hur personen med den blålila kite:n fick tvärnita och ditcha brädan nästan, eftersom en vågsurfade kom körandes på snabb högervåg…kunde blivit en fin frontalkrock.

    Tycker bara det känns dumt att börja kite:a där när det finns så stora fina ytor precis i närheten, dessutom kändes det som ni körde onödigt nära de som låg i line-up:en,vet inte vilka vågsurfare som tycker det är kul att ni kör där, inte någon som mött iaf., däremot så kanske man inte vill stöta sig med någon på orten och därför håller tyst.

    Som Yann sa, är väl ingen som kan tvinga er till att inte hoppa i där, trist bara. 🙁

    Hej Daniel!
    Jag kitesurfar och vågsurfar, Vågsurfingen för mig är det bästa som man kan göra men i sverige så är det oftast inte optimalt för vågsurfing så då ger kitesurfingen mig möjlighet att få nästan samma gryma känsla som vågsurfingen! när vi kitesurfar vågor blir det lite som towsurfing man kan ha en helt vanlig surfing bräda och en kite och surfa med riktigt skön surf känsla.
    Vi kör mycket i aviken och läjet men under en 2år när det inte är för mycket folk har vi kört på k. som du vet är det en snabb våg som ofta stänger men när vi kitesurfar så kan vi komma in i vågen fint.
    Surfa olika spots är alltid kul och utvecklar ens surfing.
    många som kitesurfar vågsurfar oxå.
    När vi kör K så går vi inte ut om det är förmånga i vattnet och vi håller koll på er som paddlar så vi inte kör på er och delar med oss av vågorna så alla får sitt.
    Jag kan ganska säkert säga att dom flästa spotsen som det vågsurfas på idag även kommer att kitesurfas på om man inte redan gör det.

    Jag körde en lila rosa kite så jag antar att det är mig du syftar på
    om du är seriös i ditt påstående med tvärnit och “nästan tappade brädan” så ser det mer ut än vad det är för jag har inget minne av detta mer än att jag stannade upp och pratade med en kille som låg i vattnet vid ett tillfälle. Jag är medveten om riskerna i kitesurfing och okunskapen ifrån folk som ej kitesurfar så jag försöker ha en dialog med dom som är i min närhet när jag kör så man känner sig trygg i vattnet.
    En lördag på K med 20-30 pers i vattnet och 15 med mindre koll då kan vi börja prata kollisionsrisk.

    Hoppas detta gav dig något svar annars är det bara att komma fram på stranden så kan jag visa lite mer praktiskt hur kiten fungerar mm
    / Arild

  • danielf

    Medlem
    6 november, 2006 vid 22:37

    Arild, det var Tony på hans hemmamålade fish du mötte på den snabba högern, ni var var på kollisionskurs, sen gick det bra. Min uppfattning är fortfarande att ni kör för nära och i min mening är det inte kul att Kite:are susandes fram i lineup:en, det gör mig nervös, förstör känslan av vågsurf etc.

    Det är inget jag kan göra åt att jag känner så, men jag är rätt säker på att många vågsurfare med mig, håller med om att det blir oroligt i vattnet när kite:are och surfare skall samsas.

    Det är lika illa när man är lite längre norrut, när man slåss om samma vågor med windsurfarna, tror säkert Yann kan dra en å annan anekdot om det. Men igen, de känner precis säkert samma sak, att vi vågsurfare är i vägen.

    Man får väl göra det bästa av det hela och försöka kunna samexistera, men just K är oherhört trångt, din polare med gul kite, som låg å körde utanför kände säkert samma sak?

    Nåväl, vi har olika syn på saker, som tur är.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lite vågor i Varberg, K-style..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.