Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ljudisolering..?

  • Ljudisolering..?

    Publicerad av ola_p på 15 juli, 2005 vid 21:56

    Har tänkt ge mig på att ljudisolera bussen.. (T4a från 91)
    Någon som gjort det? och med vilket resultat? Vad har ni använt?

    Min plan är underedesmassa modell tjöck, och mycket i hjulhusen, och under golvet på e ställen man kommer åt. väggarna bak i bussen skall det bli frigolit tror jag, funderar på nått liknande fogskum för att fylla ut det som blir över runtomkring, god ide?
    Ev, lyfta på golvmattan i kupen och lägga blymatta..
    försöka klämma in så mycket som möjligt bakom instrumentbrädan, det är ganska duktigt med motorljud i bussen, men det ganske inte kommer den vägen?

    Ideer och förslag är välkomna..

    ola_p svarade 18 år, 10 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • judo-freddan

    Medlem
    16 juli, 2005 vid 08:17

    Det funkar ganska bra skulle jag tro. Har dels läst om en nisse som gjorde så med sin sjuttiotalsvwbuss och det blev knäpptyst (sa han i alla fall.) Min kompis hade en T4 förut och satte en blymatta på mellanväggen. Tystade ner den rätt bra faktiskt. Hjulhusen och motorväggen är nog heta zoner. Vet att det även finns en spray som bilaudiofiler använder. Inte jättebillig men tokeffektiv och bra där du inte kommer åt med blymattorna kanske.

  • ola_p

    Medlem
    16 juli, 2005 vid 09:21

    Jag hittade sprayen, dbaxe aller vad den nu hette, 250kr/litern.
    Men http://www.swedac-acoustic.se/svenskindex.htm ligger i angered, och deras dämpkladd lär kosta 700kr/18liter, vilket känns mera vettigt..
    Vad tror du om innerväggarna, skall man satsa på blymattor/nån sån här spray, eller är det lika bra att limma frigoliten direkt?

  • jahsoldier

    Medlem
    16 juli, 2005 vid 13:12

    har hört att vanligt fogskum ska funka bra, inte lika dyrt

  • ola_p

    Medlem
    16 juli, 2005 vid 13:33

    ok , då blir det nog fogskum runt frigoliten..

    Dämpmassa på golv och i framdörrar, låter det som en bra ide?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Ljudisolering..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.