Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Ljungdalen- Helags + Flatruet

  • Ljungdalen- Helags + Flatruet

    Publicerad av kajtas på 25 april, 2006 vid 22:04

    Kajtade i veckan upp till Helags, provade tipset att ta gamla liften som visade sig heta Torkilstöten samt vara en riktig höjdare!
    För 15 riksdaler hamnar man på kalfjället 1000möh.
    Sedan ligger Helags 12 km VNV. Vinden var västlig ca 5-8 m/s så det blev mycket kryssande, men med stora vidder, sol och vackra vyer samt en kajt vem klagar! Med 4 km kvar blev det soppatorsk så sista svaga uppförsbacken togs med stighudar. Helags är en väldigt mysig station med trevlig personal samt servering till skillnad från Sylarna, Tältplats kostade 60kr. Personalen verkade aldrig haft Kajt besök förut o var väldigt intresserade.
    Nästa dags plan var Sylarna 22 km men prognoserna visade sig varit lite för positiva så det blev en lugn morgon med Em kajting istället långt uppför Helags fjället mot Predikstolen. KUL! Började nästa dag med kajting i ganska hårt snödrev o beslöt att dra hemåt eftersom prognoserna lovade ännu hårdare blåst opp mot 17m/s! (lite mkt med en 8.5m2 Flexifoil) Med vinden i ryggen bar det av mot Ljungdalen igen, Solen bröt igen o vinden avtog lite så det blev lite lajjande på vidderna igen.
    Schysst dagar sammanfattningsvis! Vill man se både Sylarna o Helags och få en väldigt schysst tur, verkar det lättaste (pga vindarna) vara att Starta i Storulvån o avsluta i Ljungdalen. Anmarschen t Sylarna lite tråkig men sedan bara coola vyer o fjäll!

    Väl i Ljungdalen beslöt vi oss att testa Flatruet, med Sveriges högst belägna bilväg.
    Perfekt spot för Kajting! Lätttilgängligt, bara kliva ut ur bilen. Stora ytor & funkis i alla vindriktningar! (Bifogar några bilder)

    mrmille svarade 17 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • mrmille

    Medlem
    26 april, 2006 vid 12:10

    Gött gött
    Storulvån är fint som tusan, men det kan ta lite tid att knata till spotsen där.

    Vi var ju där i helgen och stökade till i snön
    Pass på för alla renar nu bara!

    Här är vi på någon topp nära fjällstationen i 14 m/s
    storulvan-uppat1.jpg

  • kajtas

    Medlem
    27 april, 2006 vid 10:22
    mrmille wrote:
    Gött gött
    Storulvån är fint som tusan, men det kan ta lite tid att knata till spotsen där.

    Vi var ju där i helgen och stökade till i snön
    Pass på för alla renar nu bara!

    Här är vi på någon topp nära fjällstationen i 14 m/s
    storulvan-uppat1.jpg

    Coolt vilken size körde du på?
    Blåste det lika mkt hela helgen?

  • milkman

    Medlem
    27 april, 2006 vid 20:33

    PL Guerilla 12 m, OZ Access 6, OZ Access 8, OZ Frenzy 7,5, Frenzy 5 och Frenzy10 användes den dagen. Åkare mellan 50 och 85 kg ca.
    Ytterligare foto från samma dag:
    PICT0229_JPG.jpg
    Första dagen, så lite vind att det mest vart solande. Men fin dag var det.
    PICT0078_JPG.jpg
    PICT0088_JPG.jpg
    Foto:Nicola Hervy.

  • mrmille

    Medlem
    29 april, 2006 vid 00:38
    Kajtas wrote:
    Coolt vilken size körde du på?
    Blåste det lika mkt hela helgen?

    Jag kör min Peter Lynn Phantom 12a som alltid på vintern (inte gurilla jens).
    mr milk har visst fyllt i lite fler storlekar o kites som kördes.

  • kajtas

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 18:53

    Shit Bru! Körde du en 12a i14m/s !??
    Du måste vara en Karelin eller en Flodhäst!?
    😉

    Jag var där nu i helgen och det blåste friskt på söndan 10-17 m/s jag brände opp till Sylarna i ett huj (skare dessutom..) men när vinden ökade blev det lite läbbigt med min 8.4 Arc PL
    Alltså har jag missat nåt när det gäller att köra foil i hård vind, så informera mig gärna! (jag skall korta ner framlinorna mera, det har jag klurat ut själv..)
    Grymt område med mkt potential för att forsa mellan fjällstugorna..
    Väldigt läckra bilder från helgen där!

    Höres
    Knt

  • milkman

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 21:34

    Eric hade bra koll på sin 12:a (Ja, Phantom då!!) Man ser på bilden att den är rätt depowrad (kortare framlinor).
    Eric är mer räka än Flodhäst! Men är det inte ganska mycket högre AR på Phantom än ARC:arna hade? Det kanske också påverkar.. Eric??
    (två ??, !!, .. igen)

    Håller på att uppdatera med fler foton från helgen.. postar länk sen.

  • nic

    Medlem
    3 maj, 2006 vid 15:16

    me.jpg

    Foto av Eric på mig med en Frenzy10 på väg tillbaka till Storulvån.
    Här blåser det 14m/s är jag ganska säker på. Jag trimmar inte ner något förren det verkligen behövs. Känns tryggast så även om kiten är stabil å fin vill jag inte riskera att någon liten by skickar iväg den i powerzone 🙂

    nic

  • telekiter

    Medlem
    8 maj, 2006 vid 08:30

    Hrmmmmm…..Eric, glömde du safety leachen hemma 😉

    mrmille wrote:
    Gött gött
    Storulvån är fint som tusan, men det kan ta lite tid att knata till spotsen där.

    Vi var ju där i helgen och stökade till i snön
    Pass på för alla renar nu bara!

    Här är vi på någon topp nära fjällstationen i 14 m/s
    storulvan-uppat1.jpg

  • mrmille

    Medlem
    14 maj, 2006 vid 20:09

    Hehe
    Jo, brukar köra med suicide för det mesta, om inte så behövs knappast leach på dessa kites. Har ganska go koll på hur man gör om något skiter sig ändå.
    Men jag har byggt lite nya grajjor som ska testköras med spinning leach då, klart bättre än orginalet!

    Jag rekomenderar dock leach till alla!

    AR på alla Phantoms är 6.5. Det påverkar inte “drag per kvadrat” så mycket. Däremot kan man trycka ut dem långt långt i fönstret.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Ljungdalen- Helags + Flatruet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.