• Lomma Beach

    Publicerad av ursuspolaris på 19 juli, 2013 vid 21:31

    Hej alla,

    Jag var nere på stranden i Lomma för att bada med barnen för ett tag sedan. Det blåste på hyfsat rakt från väst och det var en fem-sex kitare ute. Dessa hade fördelat sig längst med stranden så att det i princip var omöjligt att komma ut i vattnet med ungarna utan att riskera att de skulle kunna fastna i en lina från en kraschande kitare.

    Ser vi inte till att visa hänsyn till badare och andra kommer det snart att bli reglerat när och var vi får surfa och dessa regler kommer garanterat att bli hårdare än vad det blir om vi själva ser till att visa så mycket hänsyn och omdöme som möjligt, se bara på hur det är i Falsterbo.

    Mitt förslag är att vi kitare försöker att hålla oss så långt norrut som möjligt när det är dagar då badare kanske kan vilja nyttja stranden. Tänk bara på att det inte bara gäller när et är badare i vattnet, eftersom många barnfamiljer, i likhet med mig, överhuvutaget inte går ut med barnen i vattnet när det är kitare där.

    kowal svarade 10 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • kowal

    Medlem
    21 juli, 2013 vid 08:08

    Något som stör mig är att kiteskolorna, står o kör träningskite på badstranden när det är 25c på en lördag o alla ville bada. Vafan är detta?

    Ska ni utbilda folk så borde ni hitta säkrare ställen. Barn kan få kites i huvudet osv. Förstör för sporten. Ta ert ansvar

  • gnutten

    Medlem
    22 juli, 2013 vid 09:58

    Jag tror vi har tur att de flesta folk inte har en aning om hur farligt vissa situationer är/kan vara. Det är därför det fortfarande är tiilåtet att kita där. Händer det en olycka så kommer det snabbt bli stopp tror jag. Tyvärr känns det mer som en tidsfråga innan det händer något.

  • kitemaster

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 15:22

    Jag kan svara för vår kiteskola, och vi har en överenskommelse med vindsurfarna och kommunen (som representerar allmänheten) hur stranden och vattenytorna skall disponeras vid såväl soliga dagar som resten av säsongen.

    Vi har i sommar haft tre-fyra dagar då det blåst bra på morgonen när kursen startat vid kl 09.00 och har då nyttjat ytorna strax nedanför vårt surfcenter. Sedan har solen tittat fram och folk kommit till stranden för att bada närmare kl 12. När vi upptäcker detta försöker vi flytta alla grupper upp till norra delen av skolområdet (utanför dammarna). Ibland har detta inte fungerat perfekt, och det har hunnit komma folk i närheten av våra elever innan vi hunnit flytta. Detta är vi helt medvetna om och jobbar intensivt på att hitta ett system för att undvika det. Tro mig, ingen förlorar mer på att någon skadas av en kite än vi.

    Sedan midsommar har vi dessutom en anställd “kitevakt” som har som uppgift att påtala zonerna och reglerna för gästande kitesurfare om någon börjar pumpa grejer på stranden när där är fullt med badande. Vi har tillsammans med Lommavindsurfing.com utgått från Skånes Kitesurfklubbs kartor och gjort en karta över vattenytorna som gäller när det är baddagar och folk på stranden: https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&t=h&msa=0&msid=112529829816753373331.00048a466b1c582e7ff6b&ll=55.688907,13.051758&spn=0.014514,0.025749&z=15&source=embed

    Observera att det är väldigt få dagar på året som är “baddagar” och att vi har verksamhet från mars till oktober. Vi är på stranden varje dag och baddagarna representerar mindre än 5% av våra kursdagar.

    För övrigt kör vi i princip inte trainerkites på våra kitekurser.

  • t_h_s

    Medlem
    23 juli, 2013 vid 16:27

    @kitemaster 713329 wrote:

    Jag kan svara för vår kiteskola, och vi har en överenskommelse med vindsurfarna och kommunen (som representerar allmänheten) hur stranden och vattenytorna skall disponeras vid såväl soliga dagar som resten av säsongen.

    Vi har i sommar haft tre-fyra dagar då det blåst bra på morgonen när kursen startat vid kl 09.00 och har då nyttjat ytorna strax nedanför vårt surfcenter. Sedan har solen tittat fram och folk kommit till stranden för att bada närmare kl 12. När vi upptäcker detta försöker vi flytta alla grupper upp till norra delen av skolområdet (utanför dammarna). Ibland har detta inte fungerat perfekt, och det har hunnit komma folk i närheten av våra elever innan vi hunnit flytta. Detta är vi helt medvetna om och jobbar intensivt på att hitta ett system för att undvika det. Tro mig, ingen förlorar mer på att någon skadas av en kite än vi.

    Sedan midsommar har vi dessutom en anställd “kitevakt” som har som uppgift att påtala zonerna och reglerna för gästande kitesurfare om någon börjar pumpa grejer på stranden när där är fullt med badande. Vi har tillsammans med Lommavindsurfing.com utgått från Skånes Kitesurfklubbs kartor och gjort en karta över vattenytorna som gäller när det är baddagar och folk på stranden: https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&t=h&msa=0&msid=112529829816753373331.00048a466b1c582e7ff6b&ll=55.688907,13.051758&spn=0.014514,0.025749&z=15&source=embed

    Observera att det är väldigt få dagar på året som är “baddagar” och att vi har verksamhet från mars till oktober. Vi är på stranden varje dag och baddagarna representerar mindre än 5% av våra kursdagar.

    För övrigt kör vi i princip inte trainerkites på våra kitekurser.

    Många tjusiga färger på kartan. Jag får dock inte fram någon förklaring. Vad betyder gult resp orange?

  • johanw

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 14:23

    de står ju i sidan om du tittar..

  • t_h_s

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 16:05

    @JohanW 713380 wrote:

    de står ju i sidan om du tittar..

    Jag tittade som fan men såg inget. Verkar som att det blir annorlunda på paddan för nu hittade jag någon drop down meny där det rasslade fram. Handhavandefel från min sida. Tack.

    Som det är idag är det väl inte mkt av detta som följs i Habo iaf. Varken av “nybörjare”, “erfarna”, eller “skolor”.

  • kowal

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 20:13

    jag hoppas det löser sig.. jag var jäkligt upprörd när jag skrev mitt inlägg då jag låg på stranden den dagen två övningskites var uppe i luften och folk strömmande in och det var nån vanlig badgäst som fick lite linor på sig och nån annan som fick ducka när en kite kiteloppade rakt ner på stranden.. o många badgäster var lite skeptiska till placeringen av övning av flyga drake…

    Kanske bäst under sommaren att helt hålla sig till den norra platsen du nämnde, dit ni går när det är mkt folk på er kiteyta under beachhouse.

    Som sagt, hoppas det löser sig så vi inte får massa onödiga olyckor o de stänger alla våra spots.

  • t_h_s

    Medlem
    24 juli, 2013 vid 21:33

    Även i den “gröna zonen”, skolzonen kan det vara vådligt att kita. Där är ju nudisterna. För ett par år sedan såg jag en nybörjare sätta draken rätt i skrevet på en fet nudist. Hon verkade dock ta det oväntat samlat. Tyckte kanske det var trevligt att få besök av en ung kitare. Han verkade dock tycka att det var ganska jobbigt att hämta draken 🙂

  • kowal

    Medlem
    25 juli, 2013 vid 08:08

    @T_H_S 713403 wrote:

    Även i den “gröna zonen”, skolzonen kan det vara vådligt att kita. Där är ju nudisterna. För ett par år sedan såg jag en nybörjare sätta draken rätt i skrevet på en fet nudist. Hon verkade dock ta det oväntat samlat. Tyckte kanske det var trevligt att få besök av en ung kitare. Han verkade dock tycka att det var ganska jobbigt att hämta draken 🙂

    Haha! You made my day på jobbet…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.