• Publicerad av badjanne på 12 maj, 2010 vid 16:05

    Fick lära mig i Holland att många brädor delaminerar efter ett tag eftersom folk inte öppnar luftskruven. Detta gäller specillt lätta tävlingsbrädor.
    AHD har placerat luftskruven precis bakom mastfotskassetten så att det inte går att skruva fast mastfoten om skruven är uppskruvad. Problemet kvarstår dock att man glömmer att skruva upp den efter dagen surf för skruvmejslen inte finns i närheten.
    Jag har löst det med en liten bricka i ett snöre på jointen enligt bild.

    hankloose svarade 13 år, 12 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kinetic

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 18:04

    Mja…Det viktiga är att öppna luftskruven efter stora temp/tryck växlingar…Ett exempel kan vara en bräda som ligger på playan o värms upp (expanderar) av solens värme…Sen traskar man ner i vattnet o brädan kyls nerm dvs drar ihop sig. Det är dessa små rörelser i skummet som gör att brädan delaminerar till slut. Ett knep kan vara att låta brädan ligga med öppen skruv på stranden o stänga den innan segling. Min gamla Copello delaminerade 100% på botten, förmodligen för att den låg i den varma bilen lite för ofta…Jag brukade dock öppna luftskruven 1-2 gånger om året, o man kunde höra ett ganska ordentligt pysljud…

  • tobhed

    Medlem
    12 maj, 2010 vid 18:39

    Köp en carbon art istället så slipper ni det problem, de har en automatisk ventilation med gore-tex membran som liftar sig själv

  • hankloose

    Medlem
    15 maj, 2010 vid 13:14

    Och hur upptäcker man om goretex luftskruven pajar? Finns många skräckhistorier…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.