Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lund till habo..

• johnk

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 11:11

@sourra 492929 wrote:

Haha, det är fan imponerande på ett märkligt sätt. Hur dödar man två kites om man bara kör laguner?

Waroon fick revs av från LE till TE vid en lättare krasch. Kanske hade en lina skurit hål någonstans i seglet tidigare under min session. Eller så låg det nåt i det grunda vattnet under ytan. LE var ovanligt mjukt pumpad också eftersom min stop-boll i ventilen flög ur och försvann innan.

Min Rebel 07 (LE inkl bladdern) exploderade spontant i luften mitt under flygning, helt depowerad halvvägs ner till vattnet. Det var visserligen inga 6 psi i LE, men ändå… Jag tror att sömmen i mitten av LE släppte först och fick bladdern att bukta ut och explodera. Det är tydligen fler som råkat ut för samma om man söker runt lite på forum. En jag träffade på stranden hade ett kort från Guincho där en kille med en Rebel 08 som det också hade hänt.

Bild 1: Waroon
    Bild 2: Min rebel (kommer bättre bild senare)
    Bild 3: En annan rebel i Guincho

• sourra

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 11:28

Ajdå. Fan vad surt. Har bladdern gått på Waroon också eller är det bara duken?

• neven

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 11:32

Om det bara är duken så är det ju lungt att fixa. Lite mer krux om det är LE och bladder också… Surt… Du får skaffa lite hållbarare grejjor! 🙂

• yeeah

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:35

@johnk 492904 wrote:

tips 1: skit i shortyn och ta bara fulldräkt istället. annars kommer ni nog ångra er.
    tips 2: lagunen mellan portomao och lagos är vindsäker som fan soliga dagar. kör till staden Alvor för att komma till den bästa sidan av lagunen (den är stor). när ni kommer till en parkering vid en stor sandvall, kör INTE vidare utan att snacka med locals först 🙂 annars får ni bärga bilen ur ”sandfällan”

tack för tipsen, blir väl tjockdräkt då…. Vi kommer vara i esposende dvs norra delen tror det är 40 mil ner till spoten, kolla på bilder från portomao såg riktigt fint ut.

• sourra

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 13:40

Shorty funkade grymt bra för oss alla dagar utom en (då raka nordanvinden tryckte undan ytvattnet). Nån dag körde vi bara i shorts.

• johnk

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 18:58

@sourra 493083 wrote:

Ajdå. Fan vad surt. Har bladdern gått på Waroon också eller är det bara duken?

Bara duken på waroon.

Hittade en snubbe som lagade den very naajs för bara €35. Fick tillbaka den hel och ren i staden där jag var dagen efter. Han beklagade sig över att han inte kunde lappa med samma tyg-färg som orginalet 😀 Han hade lagat segel i 30 år eller nåt. Ska man laga kites i södra portugal (bor i sagres) så rekommenderar jag honom. Annars verkar ”Paulo Meira” vara The man för sånt. Jag har numren till båda så PM mig eller skicka sms om ni trashar en kite där nere.

• johnk

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 19:00

@Neven 493087 wrote:

Om det bara är duken så är det ju lungt att fixa. Lite mer krux om det är LE och bladder också… Surt… Du får skaffa lite hållbarare grejjor! 🙂

Japp 🙂 Det blir nya prylar snart!

• rtotheg

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 20:25
    mjersen;492819 wrote:
    långdräkt e nästan ett måste, jag hade inte klarat mig utan i allafall

sa ju att de skulle vara lite kyligt 😉

• sourra

Medlem
    22 augusti, 2008 vid 20:30

Vad är ni för blöjor? Det gör ju inget att det är 16-20°C i vattnet när det är närmare 30°C i luften…

• _sofia_

Medlem
    23 augusti, 2008 vid 07:58

Jag tyckte de va gott me shorty ute i havet, ångrar int att jag tog me den…

• johnk

Medlem
    23 augusti, 2008 vid 13:16

Allt är relativt som man brukar säga. Om jag fryser kan jag inte koncentrera mig på åkningen och när man inte längre vill riskera att ramla kan man lika gärna sitta på land. Vi var mycket på sydkusten och där blåste NW-vinden undan ytvattnet varje dag.

Någon dag kanske det var 30 grader i luften mitt på dagen inne i stan, men oftast lägre och vinden sätter inte igång förrän 2-3 på eftermiddagen plus att tidvattnet i lagunen ofta är bäst ännu senare. När månen var full blev det inte plattvatten i vår (stora) lagun förrän kanske 18 på kvällen och då värmer inte solen mycket längre. Vissa dagar var det så kallt i vattnet att hela benen värkte när man ville kyla av sig med ett bad (på förmiddagen innan det börjat blåsa). Lätt under 15 grader. Så länge våtdräkten inte var torr eller det var vindstilla var det aldrig för varmt, men det innebär att man inte surfar ändå.

EDIT: Vill man spara vikt på flyget är det bättre om man slänger ut saker som t.ex. Ravioli-burkar ;-p

• johnk

Medlem
    23 augusti, 2008 vid 13:25

Övriga Portugal-grejer här kanske?:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=56976&page=5

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Lund till habo..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.