Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Luta sig framåt?

Taggad: ,

  • brutus

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 16:10

    Svar till:


    smile.gif Forumet rockar som vanligt!

    [/ QUOTE ]
    kanke dax att regga sig då?? wink.gif

    förutom spydighet så kan jag bidra med att går igenom samma problem…
    men jag tycker det känns mycket lättare (för mig) att lära sig en sak i taget. Först selen – bli säker på den – se’n stropparna. Det känns som det blir lättare att kroka i när man står i stropparna när man vet HUR DET KÄNNS när man krokar i – annars kommer kastfallet som ett brev på posten tongue.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juni, 2004 vid 23:52

    Jag e reggad tongue.gif hade bara glömt att logga in hehe.
    Jo lära sig en sak i taget känns bäst tycker jag me, och jag har kommit förbi selen nästan vid detta laget (snabblärd) så nu måste jag ner i stropparna annars avancerar jag inte framåt om man säger så smile.gif

  • apelbapel

    Medlem
    23 juni, 2004 vid 07:33

    främre foten vid mastfoten, bakre mellan stropparna, främre benet rakt, bakre böjt = upp i planing, flytta främre foten bak i stoppen, behåll planing, upp med kroppen, kroka i och flytta bakre foten till stroppen så snabbt som möjligt (samma manöver), plana hela tiden, off you go.
    1. plana, 2. främre stropp, 3. krok, 4. bakre stropp

    by the book eller? grin.gif

  • watertouch

    Medlem
    23 juni, 2004 vid 08:07

    Jag brukar kroka i mej innan jag går i fotstropparna för att få bra mastfotstryck. Då blir det lättare att steppa runt på aktern.

  • hogge

    Medlem
    25 juni, 2004 vid 11:01

    Tjaba TobC
    Jag har inte läst vad alla svarat.. mmen jag har iaf ett guldtips…. Ta bort stropparna ett tag! Detta för att inte fokusera så mycket på själva penetreringen av stroppen utan att istället fokusera på positionen på brädan…
    Jag upplever det som att många börjar “krångla” med fotstroppen och börjar kolla ner på fötterna istället för att hålla den “vision” som det tjatas om så mycket nuförtiden. När man “tappar blicken” så tappar man också tyngdpunkten och brädan går off the plane.. Så ta bort stropparna… håll seglet framåt, upp med höften och smyg sakta bakåt på brädan… snart är du där stropparna sitter i vanliga fall och att bara stå där utan stroppar kommer att kännas jävligt bra! När du blivit komfortabel med detta kan du skruva dit dom igen!

    När jag lärde mig använda stropparna och mottog detta tips av en gammal klok gubbe had jag så mjuka stroppar på min gamla vivace att jag kunde stå ovanpå dem! Har du hyfsade stroppar så fungerar nog inte detta!

    Så skruva bort dem och smyg bakåt!,

    lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 juni, 2004 vid 21:16

    Haha det var ett annorlunda tips måste jag säga smile.gif Tanken slog mig häromdan med jag slog tillbaks den med motiveringen att jag inte skulle lära mig nåt på det…men då kanske jag gör det enligt dig??

    Idag var jag ute i Haga igen och det blåste hårt och det var höga vågor…så höga går inte att köra i utan fötterna i stropparna så gissa om jag var lite frustrerad tongue.gif Nu är jag verkligen desperat att lära mig stropp+hängsele tillsammans….det känns som en evighet eller tja…iallafall som om säsongen hinner dö ut innan jag lär mig frown.gif Skit också att det ska vara så lurvigt!

    Fortsätt jättegärna att skriva tips alla som läser detta..jag läser allt jämnt.

  • lundvall

    Medlem
    26 juni, 2004 vid 09:29

    Stoppa inte i båda fötterna i stropparna, börja bara med främre och kör i främre tills du känner att du vet hur det funkar, jag körde själv bara med främre stroppen i ett 2 månader innan jag riktigt fattade att man skulle ha båda fötterna i stropparna, eller rättaresagt kände jag att det var lättare då eftersom jag kunde hoppa i en så kunde jag ju lika gärna hoppa i båda. Så testa bara med främre stroppen först och gå sidan vidare till bakre efter ett tag.
    Lycka till!

  • karnan

    Medlem
    27 juni, 2004 vid 14:00

    Jag fick ett tips på samma fråga (fast i en annan tråd) som hjälpte mig åtminstone halvvägs, och det var att helt enkelt flytta hängselestropparna några centimeter längre ut på bomen. Jag testade för några dagar sedan i rejält med vind och det funkade alldeles utmärkt. Problem för mig har varit att när jag backar bak mot stropparna så tar jag med mig riggen med påföljd att bräda lovar upp. Men med hängtamparna längre bak så blir inte effekten så stor och jag har nu inga som helsta problem att komma i den främre stroppen. Återstår gör förstås den bakre men den känns inte så långt borta.

    /Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 juni, 2004 vid 18:58

    När man ska styra brädan med fötterna förutsatt att man har fötterna i stropparna, hur funkar det? Vilken fot ska man ha mest tryck på? Jag testade lite och det kändes som om man styr mest med den främre foten, då för att styra emot eventuell uppvindslovning. Stämmer detta?

  • militaren

    Medlem
    1 juli, 2004 vid 07:31

    hej1..på dena sidan kan du få all hjälp du behöver http://www.sevenius.com/windsurf/ du hittar informationen på den övre delen av sidan på sektionen skola/tips

    lycka till

  • tobc

    Medlem
    3 juli, 2004 vid 18:58

    Jag har klarat det! Fatta det känns som ett stort steg framåt haha…verkligen kul och annorlunda!

  • lundvall

    Medlem
    4 juli, 2004 vid 15:17

    Vilket av alla tips funkade bäst?

  • tobc

    Medlem
    4 juli, 2004 vid 16:44

    Framfoten i först + gå ner i vind och hängsele givetvis….det funkade utan sele också men belastningen blir större på brädan vilket kräver mer vind känns det som…kan det stämma?
    Jag körde även med framfoten i stroppen utan att ha bakfoten i och det funkade bra me.

    En sak jag inte förstår dock är hur man kan luta sig snett bakåt utan att brädan går upp i vind? Jag lyckades med det och det kändes helbra fast lite skumt.
    En massa finsjusteringar som jag klurar på i detta läget hehe.

  • lundvall

    Medlem
    5 juli, 2004 vid 10:35

    Det känndes skit skummt med båda stropparna först på min bräda, det var egentligen inte fören jag testade på min andra bräda med nyare, helare och bättre stroppar som jag kände att det var behagligt att åka i stropparna. Innan kändes det bara hel skummt, men nu för tiden känns det lika bra på andra brädan med smile.gif Så jag antar att det va nog bara så att jag körde en heldag med andra brädan och då klaffade allt ihop. Det hade nog inte varit någon större skillnad om ja körde en heldag på andra brädan. Bara det blåser så funkar det!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Luta sig framåt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.