Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite lyftkraft

  • lyftkraft

    Publicerad av drowzy på 30 december, 2008 vid 19:11

    Tjo jag undrar vart ungefär man ska ha kiten för att få bäst lyftkraft så man kan hoppa högt o långt.

    nic svarade 15 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • fesen

    Medlem
    2 januari, 2009 vid 10:57

    @drowzy 523315 wrote:

    Tjo jag undrar vart ungefär man ska ha kiten för att få bäst lyftkraft så man kan hoppa högt o långt.

    Har du kommit så långt redan???

  • drowzy

    Medlem
    5 januari, 2009 vid 09:11

    hehe nej men jag sammlar på mig så mycke fakta jag kan innnan jag skall åka så jag slipper fråga senare ;P får nog kiten idag 😀 blev en radsail pro 6m.

  • lemorne

    Medlem
    16 januari, 2009 vid 13:23

    i luften ….

  • kicken

    Medlem
    25 januari, 2009 vid 11:21

    Tajming mellan kitepossison och pop är trixet. ‘it’s a fine line between them”
    börja popen när du har kiten vid ca kl 10 och tryck ifrån med bakfoten allt du har och styr brädan uppvind, när kiten är kl 12 släpper du poppen styr över kiten ”lagomt” fort mot klockan 1, inte mer än klockan 1 för då kommer du inte hinna styra tillbaka kiten för att landa. men som sagt, tajming och kännsla. börja liten och bygg uppåt.

    man hoppar bätte, säkrare , högre med en liten powerd kite än med en stor de-powerd kite.
    små kites flyger nabbt i luften och kan vara läta att överstyra.
    juste, en sak till, hoppa aldrig på grunt vatten och på land. BIG NO.
    för många olyckor har skett på det sättet :/

    Sammanfattning: Fart, kite, kitepossition, pop, kännsla.
    Good luck mate,

  • cortex

    Medlem
    31 januari, 2009 vid 08:50

    Umm, eftersom detta är ett snökiteforum så lär vi nog fortsätta med att hoppa en hel del på land trots allt. 😀

    /Kaj

  • nic

    Medlem
    3 februari, 2009 vid 11:35
    Kicken;527231 wrote:

    juste, en sak till, hoppa aldrig på grunt vatten och på land. BIG NO.
    för många olyckor har skett på det sättet :/

    Hehe, se till att du har gott om snö att krascha i bara tills du fått in tajmingen. Ha minst dubbla linängden nedvinds till närmsta riskzon med.

    Mer tips: Om du är mer än en som kitar, när du landat, halvera linorna genom att lägga bommen på kiten, sätt snowboard/skidor upprätt i snön å lägg linorna på den så att andra ser dina linor. Så retligt att inte våga lita på sina linor efter en överråkning med stålkant.

    Använd färgade linor.

    Upptäck att det går att göra avancerade tricks i väldigt lite vind med en backe (3m/s räcker för att klättra m kiten). Perfekt att öva kiteloops så.

    Ta inte ut en blöt kite i minusgrader, det förstör tyget snabbt när det fryser på. Låt hellre kiten vara kvar i kyla i så fall.

    nic

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite lyftkraft

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.