• Mac vs PC

    Publicerad av petting_4 på 3 december, 2010 vid 22:40

    Jag ska kopa ny dator om ett tag, vad ska jag valja?

    Jag ska ha den for att kunna utveckla min konstnarliga adra inom filmredigering. 😛
    Ne jag vill ha en riktigt vass dator som verkligen ar bra till att redigera film.
    Har hort mycket gott om Mac i alla dess former, nan som kan bekrafta eller dementera?

    Vilka program som galler? Final Cut pro, vart pengarna osv.. ?

    Halningar fran Cumbuco //Petter

    aka_kalle svarade 13 år, 5 månader sedan 17 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • imported_thorbjorn

    Medlem
    3 december, 2010 vid 23:45

    Skall du använda dig av din konsnärliga ådra är lämpar macen bäst för det

    Jag har har Final Cut Express till salu för mac om du är intreserad halva priset 900:-

  • blizzy

    Medlem
    4 december, 2010 vid 08:37

    Det känns verkligen inte lönt att dra igång en forumtråd om mac vs pc. Det finns ju flera hela forum dedikerade till endast denna fråga så att svara med några forumposts känns inte så givande. Detta är en evig strid mellan PC-nissar och Apple-fanboys som aldrig kommer att få ett slut =)

    Men helt enkelt: Du får vad du betalar för!
    En MacBook Pro för 16000 är mycket bättre än en PC för typ 10000. Men den är ju så klart dyrare.
    Det finns tusentals argument för varför man ska ha Mac och jag håller med om alla, så i min mening är det det som gäller men alla är vi olika….

  • wakenils

    Medlem
    4 december, 2010 vid 08:59

    premiere + ett nvidia kort med cuda krets så du kan får hjälp av grafikkortet till rendering

    mac… lite som straps…

  • regfellow

    Medlem
    4 december, 2010 vid 09:36

    Om du känner i hela kroppen att du vill ha Mac. Kolla på denna film [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg”]http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg[/ame] och stämmer frågorna in på dig så köp en Mac!

    Annars kommer du bli besviken

  • vogon-jeltz

    Medlem
    4 december, 2010 vid 11:39

    E man lite fjollig köper man mac o Iphone som alla andra .
    Är man lite banbrytande så kör man pc och android.
    Fördelen med pc är just namnet person computer . Det finns så mycket mer och välja på , det är bara till att läsa lite forum om vad man har för behov, så kan man bygga ihop sin egen för en billigare peng. Ska man köpa pc så KÖP INTE hos dom stora elektronik varuhusen, såvidare du inte vill bli pålurad nätt skräp.
    Men nått som är svårt att ta ifrån Mac är ju det faktum att dom hanterar ljud o bild lite smidigare än pc

  • pepa

    Medlem
    4 december, 2010 vid 12:04

    Är man fjollig eller som alla andra så köper man en dator och en mobil, oavsett märke.

  • rydstrom

    Medlem
    4 december, 2010 vid 12:12

    Jag har en Mac Power PC 360(?) som du kan få köpa, den är off the hook, med hela 500MB hårddisk!!!! säkert 64 mb ram, anno 1995-96, men du får en mac som har namnet pc i sig. fett grymt

  • eliasp

    Medlem
    4 december, 2010 vid 13:19

    plockar man grejer själv till en pc på komplett.se mot den bästa mac pron. så får pcn bättre bra mkt bättre prestanda för runt 13000 kr men då är den också stationär. Hade jag köpt en bärbar så hade jag valt mac dock.

  • curry

    Medlem
    4 december, 2010 vid 14:10

    Köp en så kraftfull dator du har råd med. Mac Pro!

  • skotten

    Medlem
    4 december, 2010 vid 18:02

    if you like pretty things and pictures buy a mac! : )

    You will get a much better PC for the same cash that you would a mac in my opinion, plus the option to upgrade your hardware components keep your computer current.

    And of course if you feel inclined to be a renegade there are many more software/purchase options for a PC than there are a MAC.

  • booman

    Medlem
    4 december, 2010 vid 19:08
    Regfellow;641316 wrote:
    Om du känner i hela kroppen att du vill ha Mac. Kolla på denna film och stämmer frågorna in på dig så köp en Mac!

    Annars kommer du bli besviken

    Haha! (Ska skicka den till alla mac-users på jobbet…)

    Jag har en Iphone…:grin:

    Men PC hemma…

    Men skämt å sido… Det är ju inte för inte som i stort sett den mesta proffesionella mediahanteringen görs med MAC, både vad gäller musik, som bild och film…

    MAC:ar är ju samtliga väldigt lika i uppbyggnad och programmen optimerade för den plattformen, vilket gör de så säkra och stabila som de är…

    Lite som spel som är gjorda för en viss konsol, det bara funkar helt enkelt…

    PC finns ju i en sanslös mängd olika konfigurationer vilket gör det svårare att optimera program, men trots det finns otroligt många fler program till den, men egentligen inget som är helt optimalt…

    Nu generaliserar jag förstås men det ligger i alla fall lite i detta…

    Så tänk över dina behov… Är det media i huvudsak så är MAC grym, (Och snygg!) men ska du även göra annat, tex spel så är ju PC egentligen det enda valet…

    Kör själv PC , men skulle inte ha nåt emot en MAC, men det kostar ju lite mer…

  • petting_4

    Medlem
    4 december, 2010 vid 19:31

    Jag vill bara att programmen ska flyta aven om man belastar dom till bristningsgransen.
    Hur ar Premiere + ? Antar att det ar som ett ordentligt uppdaterat Premiere element typ?
    Vad hamnar men pa for summor om man vill ha ett lite mer avancerat program an tex. Premiere Element?

    Tack for svar!

  • viktor77

    Gäst
    4 december, 2010 vid 19:53

    Ska du “bara” klippa film behöver du ingen kraftfull dator. Lägg pengarna på en grym skärm istället. Mac är ju smidigt, men du får betala mycket för prestandan och märket.

  • perl

    Medlem
    5 december, 2010 vid 13:38
    Regfellow;641316 wrote:
    Om du känner i hela kroppen att du vill ha Mac. Kolla på denna film http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg och stämmer frågorna in på dig så köp en Mac!

    Annars kommer du bli besviken

    I want a LF!

    But you can get a FS, that is safe and flies in almost no wind….

    I don’t care I want a LF.

  • acemattias

    Medlem
    5 december, 2010 vid 14:49

    Jaaa, om vi relaterar fragan till kitesurf kan det bli en vettigare diskution av det hela!

    Altsa, Mac=Flysurfer, ovriga ar samma sak fast i olika farger, Liquid F=Packard Bell, RRD=HP, Cabrinha=Compaq etc.

    Gillar du att fixa sjalv meka/trimma och rock n rolla med mycket splatter och realistiskt blod, da vill du ha en Caution/North eller dyligt.
    Vill du mera softa sticka ut lite fran mangden och ha nagot snyggt/latthanterat/palitligt som funkar i alla vader, med lang livslangd utan meck/fixande, da vill du ha en Flysurfer.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.