Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Magiskt G-land!

  • Magiskt G-land!

    Publicerad av jesper_b på 17 augusti, 2006 vid 16:33

    Just hemkommer från en 2-veckors Gotlandstripp. Skulle egentligen bara varit en vecka med familj, vänner och inga förväntningar på surf eller vindsurf. Vi drog ett par dagar tidigare pga nordostprognosen (Gislövhelgen) och kunde bara inte åka hem pga allt möjligt, inte minst vind och vågor.

    Förutom sedvanliga magiska kvällar och stjärnklara nätter med solnedgångar, grill, blodapelsinfärgade megamånar, röj på Kutens med Highwinders och Barbwires, lika kul på Lauters med torsdagarnas sedvanliga “under bar himmel” blev det en hel del surf och vindsurf.

    Totalt 6 dagar vindsurf (med 4.7-5.3) och 4 dagar surf (9.0 performer longboard). Kunde blivit mer av både vindsurf och surf men vi orkade inte åka på allt. Surfet skedde på Fårö med extremrena Skalasandvågor i nordost och det för mig helt nya surfspotet norra Norstauren precis till höger om fyren (lika rent och fint som Skala fast vid sydost i stället för nordost). Vindsurfet på Ekeviken, Lugarn, Norstauren och sist men inte minst gårdagens totala genomkörare med klockren sideshore och fulltryck 4.7 nere på Hoburgen. Sjukt kul och så himlans många dagar mitt i sommaren. Inte så himla ofta man paddlar ut till line-up eller seglar småbräda i shorts här hemma.

    Grymme trevlig stämning med alla lokala Gutar och extremt stort tack till Peter och Hildur (surfsafarigotland) som bland annat övertalade oss att stanna kvar för en tripp till Hoburgen igår.

    Trots att jag vindsurfat på Fårö i stort sett varje år i över 20 år har jag hittat ett för mig nytt side-shore spot där så sent som i år. Norstauren närmast fyren vid syd-ost kan mycket väl vara Fårös bästa vindsurf (däremot rak onshore och bökigt vid nordost). Och varför har jag aldrig åkt till Hoburgen vid sydväst-väst? Helst sjukt, med det känns som G-land fortfarande är obruten mark vad gäller att hitta grymma spots. Så mycket kust med så mycket potential.

    Ser fram mot nästa 5-9 rapport som höjs upp till 11-14 i sista sekund!

    /Jesper B

    calle_b svarade 17 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • endy

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 17:18

    Låter så där fint som alla säger att det är 🙂 härligt att ni fått bra segling!
    Men nu vill vi se lite bilder, seså plocka fram ett par gobitar…

  • mag

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 17:46

    Gott att höra Jeppe!
    Är det kanske så att ni varit lata tidigare som inte rekat ön?!? 😉
    Ride on!
    /Magnus

  • koa

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 17:54
    Jesper_B wrote:
    Just hemkommer från en 2-veckors Gotlandstripp. Skulle egentligen bara varit en vecka med familj, vänner och inga förväntningar på surf eller vindsurf. Vi drog ett par dagar tidigare pga nordostprognosen (Gislövhelgen) och kunde bara inte åka hem pga allt möjligt, inte minst vind och vågor.

    Förutom sedvanliga magiska kvällar och stjärnklara nätter med solnedgångar, grill, blodapelsinfärgade megamånar, röj på Kutens med Highwinders och Barbwires, lika kul på Lauters med torsdagarnas sedvanliga “under bar himmel” blev det en hel del surf och vindsurf.

    Totalt 6 dagar vindsurf (med 4.7-5.3) och 4 dagar surf (9.0 performer longboard). Kunde blivit mer av både vindsurf och surf men vi orkade inte åka på allt. Surfet skedde på Fårö med extremrena Skalasandvågor i nordost och det för mig helt nya surfspotet norra Norstauren precis till höger om fyren (lika rent och fint som Skala fast vid sydost i stället för nordost). Vindsurfet på Ekeviken, Lugarn, Norstauren och sist men inte minst gårdagens totala genomkörare med klockren sideshore och fulltryck 4.7 nere på Hoburgen. Sjukt kul och så himlans många dagar mitt i sommaren. Inte så himla ofta man paddlar ut till line-up eller seglar småbräda i shorts här hemma.

    Grymme trevlig stämning med alla lokala Gutar och extremt stort tack till Peter och Hildur (surfsafarigotland) som bland annat övertalade oss att stanna kvar för en tripp till Hoburgen igår.

    Trots att jag vindsurfat på Fårö i stort sett varje år i över 20 år har jag hittat ett för mig nytt side-shore spot där så sent som i år. Norstauren närmast fyren vid syd-ost kan mycket väl vara Fårös bästa vindsurf (däremot rak onshore och bökigt vid nordost). Och varför har jag aldrig åkt till Hoburgen vid sydväst-väst? Helst sjukt, med det känns som G-land fortfarande är obruten mark vad gäller att hitta grymma spots. Så mycket kust med så mycket potential.

    Ser fram mot nästa 5-9 rapport som höjs upp till 11-14 i sista sekund!

    /Jesper B

    Gött moos!

  • fastlandsguten

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 18:05

    Jag ska klippa ut lite bilder från det vi filmade igår.
    Det har varit några fina dagar, rena bonus dagar i Augusti. Det är nu sässongen börjar! Vi ses./Peter

  • jesper_b

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 21:01

    Det är väl inte helt omöjligt att det smugit in sig någon surf- eller vindsurfbild i familjekameran, jag ska kolla i morrn. Men ha inga stora förväntningar; ingen av sideshoredagarna kan betecknas som stor, snarare knä till bröst än bröst till…

    /Jesper B

  • calle_b

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 21:28

    Härligt! Jag hörde rykten om “The Lighthouse”, och har själv vart där o rekat.
    Själv missade jag helgens vind, men tog revansh i förrigår och igår på gamla hederliga Sudersand. I förrigår var vinkeln usel, men vågorna hyfsade, runt bröst, några kanske lite mer på slutet, och lite sleke… Igår var vinkeln perfekt, med byig, och stundtals överriggad 5.3 från nästan rak V. Tyvärr var vågorna nere mot knä-knäckare, men – surfing vart det och någon härlig bottensväng iaf…

    Bilder blir kul o se!

    Ha d gött /calle

  • irieman

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 05:40
    Jesper_B wrote:
    Just hemkommer från en 2-veckors Gotlandstripp. Skulle egentligen bara varit en vecka med familj, vänner och inga förväntningar på surf eller vindsurf. Vi drog ett par dagar tidigare pga nordostprognosen (Gislövhelgen) och kunde bara inte åka hem pga allt möjligt, inte minst vind och vågor.

    Förutom sedvanliga magiska kvällar och stjärnklara nätter med solnedgångar, grill, blodapelsinfärgade megamånar, röj på Kutens med Highwinders och Barbwires, lika kul på Lauters med torsdagarnas sedvanliga “under bar himmel” blev det en hel del surf och vindsurf.

    Totalt 6 dagar vindsurf (med 4.7-5.3) och 4 dagar surf (9.0 performer longboard). Kunde blivit mer av både vindsurf och surf men vi orkade inte åka på allt. Surfet skedde på Fårö med extremrena Skalasandvågor i nordost och det för mig helt nya surfspotet norra Norstauren precis till höger om fyren (lika rent och fint som Skala fast vid sydost i stället för nordost). Vindsurfet på Ekeviken, Lugarn, Norstauren och sist men inte minst gårdagens totala genomkörare med klockren sideshore och fulltryck 4.7 nere på Hoburgen. Sjukt kul och så himlans många dagar mitt i sommaren. Inte så himla ofta man paddlar ut till line-up eller seglar småbräda i shorts här hemma.

    Grymme trevlig stämning med alla lokala Gutar och extremt stort tack till Peter och Hildur (surfsafarigotland) som bland annat övertalade oss att stanna kvar för en tripp till Hoburgen igår.

    Trots att jag vindsurfat på Fårö i stort sett varje år i över 20 år har jag hittat ett för mig nytt side-shore spot där så sent som i år. Norstauren närmast fyren vid syd-ost kan mycket väl vara Fårös bästa vindsurf (däremot rak onshore och bökigt vid nordost). Och varför har jag aldrig åkt till Hoburgen vid sydväst-väst? Helst sjukt, med det känns som G-land fortfarande är obruten mark vad gäller att hitta grymma spots. Så mycket kust med så mycket potential.

    Ser fram mot nästa 5-9 rapport som höjs upp till 11-14 i sista sekund!

    /Jesper B

    Hej!

    Hade också nå’ra riktigt bra dagar när jag var där nu i tre veckor (kom hem förra fredagen) speciellt helgen för två veckor se’n där jag på lördagen växlade ner från 6.2 till 5.4 till 4.7! Fullt tryck i 4.7 på slutet (4.7:a SO inköpt av dig för övrigt, går väldigt bra!). Synd att jag inte hade 4.2:an med mig, den hade funkat klockrent på slutet.

    Men var surfar man vid Hoburgen? Vid Hoburgsgubben eller längst ner på södra spetsen? Är det inte väldigt strömt där?

    Kutens och Lauters, är det Fårö-hak? Är på Gotland flera veckor varje år men tyvärr sällan på Fårö, är långt dit från där vi bor (Grötlingboudd söder om Hemse).

    Mårten

  • jesper_b

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 17:13

    Tjoho,
    Spotet vid Hoburgen kallas Rivet och ligger lite skyddat österut från själva sydspetsen. Vågorna vrider in till 100% sideshore vid västvind men svallet bryter tyvärr av på den långa klacken som går ut till väster om spottet. Det blir lite som att segla på inre revet med tunga bryt längre ut. Bör dock bli större om lite syd i vinden eller om det börjar på syd och vrider mot väst bör det kunna bli hur bra som helst. Vi hade 5.3 väst ökande till fullpung 4.7 och det blev inte så stort där vi körde, men urkul!

    Bifogar lite bilder först från Norstauren precis väster om fyren på Fårö vid rak onshore 5.3. Vinden var NO och grymt lokal och rev inte upp så mycket sjö som det brukar bli på NO på Fårö. Dan efter var det SO och klockren sideshore, vågorna låg kvar hela dagen även efter vinden mojnat ner nästan helt. Tyvärr inga bilder från då.

    Sen lite bilder från Rivet Hoburgen. Ren väst 5.3 ökande till 4.7 och pyttevågor där vi körde, bröt dock betydligt tyngre längre ut. Borde gå att hitta tyngre spots i närheten för dessa dagar. Johanna (min hustru) fotade förtjänstfullt men inte med fokus på vindsurfing så det blev de bilder det blev.

    /Jesper B

  • jesper_b

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 17:25

    Och så var det några bilder från Rivet, Hoburgen:

  • swe22

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 18:04

    Nice! Gotland är vackert.

  • calle_b

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 20:59

    Kul! Härlig liten mysig “lajn” på andra bilden från Rivet. Är du fortfarande kvar på ön?
    Är lite smått hoppfull inför nu på tisdag.
    NNO bjuder ju på massa kul och BRA segling på Fårös olika ställen….

    Ska försöka få någon o ta bilder, om det blir vind.

    Ha d gott /Calle

    Japp, Gotland är helt underbart

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Magiskt G-land!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.