Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Maila filen till RTK när man inte e så snabb

• joth

Medlem
    6 september, 2006 vid 09:27

Släpp inte på skotningen, utan håll kvar denna hela tiden. Skotar du ut, så blir det problem med balansen/farten 😀

Lättare sagt än gjort måste jag säga. Både att hålla skotningen i schack och sedan hålla koll på chopp, brädan etc är inte helt lätt. Körde igår i Habo Ljung med 5.2 och vågis för att det var så attans choppigt att det inte gick att få till bra tider med andra prylar. 27 knop som mest. Klang fick 28.5 med kvadraten större och gammal Mistral SLE.

Jag har en annan fråga: Jag har ofta svårt att räta ut bakre benet när jag slörar. Det har en tendens att vika sig och jag blir super trött av att hålla på och räta på det. Sitter liksom ner bakåt med främre foten sträckt och per automatik får jag svårt att hålla in skotet iom att jag liksom nästan sitter över aktern. Har detta med att stansen inte blir rätt eller jag kanske bara är för klen :wink:.

//Jonas

• jps

Medlem
    6 september, 2006 vid 09:28
    Jester wrote:
    Glöm inte o kika in SpeedManualen oxå. Där står en massa matnyttigt!

http://hem.bredband.net/speedmanualen/

Och lycka till med speedandet! Och dom flesta freerajdare brukar topp runt 24-25 knop.

Intressant det där med hur fort man kan köra med vilka prylar. Det verkar ju som om några stycken fått sina freeride/wave-grejor att gå ganska så fort. T.ex. denna http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=user&val=6984&uid=1251

En 25-30 knop kanske kan vara en rimlig ambition innan man köper på sig riktiga speedprylar?

• joth

Medlem
    6 september, 2006 vid 09:44

Jag har klarat 30 knop med mina vågprylar men tror inte att jag kan klämma upp dom i mer än tex 32 knop. Men det återstår att se.

Viktigast är ju att våga och att ha kontroll på sina prylar och det verkar dom nya slalom/speedprylarna är lättare att kontrollera i höga farter.

//Jonas

• getwet

Medlem
    6 september, 2006 vid 09:52
    pure wrote:
    Har märkt det som du säger Jester att det är bra att fallla av. Det ser man rätt bra på GPSAR vad som händer med färgen på spåret när man faller av lite. Men det jag funderar över är om jag samtidigt skall släppa lite på skotningen..?

Och spinouten kommer som ett brev på posten…….skota aldrig ut!

Däremot tror jag att ett uthalstrim på en speed vore riktigt bra, om man hinner med vill säga…..tror inte det nä!

• imported_macts

Medlem
    6 september, 2006 vid 10:10
    getwet wrote:
    pure wrote:
    Har märkt det som du säger Jester att det är bra att fallla av. Det ser man rätt bra på GPSAR vad som händer med färgen på spåret när man faller av lite. Men det jag funderar över är om jag samtidigt skall släppa lite på skotningen..?

Och spinouten kommer som ett brev på posten…….skota aldrig ut!

Däremot tror jag att ett uthalstrim på en speed vore riktigt bra, om man hinner med vill säga…..tror inte det nä!

Visas i filmen “Faster” att hjälten och förebilden Finian faktiskt justerar uthalet under sitt åk på Sotavento….nu skiljer det lite grann i mina och Finians kompetens, men ändå…nu ska det skaffas uthalstrim till småprylarna!
    Filmen kommer att hårdstuderas i bilen ner til Holland

• getwet

Medlem
    6 september, 2006 vid 10:19

Vi ställer in DVD:n på ändlös repeat, har ett par timmar på oss att kolla in hur det går till.

• jester

Medlem
    6 september, 2006 vid 12:51

Haha! Bra idé! Har konverterat DVDn till en xvid, så den måste jag komma ihåg att föra över till min bärbara

• rasmus_w

Medlem
    8 september, 2006 vid 01:49

När jag slörar djupt (inte ofta) så har jag insett att jag tappar fart på att inte skota ut i byarna. När en by kommer så flyttar den skenbara vindriktningen bakåt och då ökar draget om jag skotar ut lite. Fortsätter jag sen lika utskotat in i ett vindhål så backvindar seglet nästan, alltså skotar jag in för att inte seglet ska bromsa.

Fast det gäller iofs inte speedprylar utan Görvälnsprylar, typ 9,7 i ca 8 – 9 m/s. Men det är rätt skoj när brädnosen daskar rakt in i baksidan på nån våg och skickar en fet boll med vatten akterut. 🙂

• jps

Medlem
    20 september, 2006 vid 19:11

Fick äntligen någorlunda fart på skrotet idag!

Max. GPS (display) : 22.1 knots
    Max. 2 sec. (software) : 22.7 knots

Över 20 knop och bara näst sist i Sverige på rankingen 🙂

• jester

Medlem
    20 september, 2006 vid 19:48

Gött!

Bara o nöta på!

• getwet

Medlem
    20 september, 2006 vid 20:51
    Rasmus_W wrote:
    När jag slörar djupt (inte ofta) så har jag insett att jag tappar fart på att inte skota ut i byarna. När en by kommer så flyttar den skenbara vindriktningen bakåt och då ökar draget om jag skotar ut lite. Fortsätter jag sen lika utskotat in i ett vindhål så backvindar seglet nästan, alltså skotar jag in för att inte seglet ska bromsa.

Fast det gäller iofs inte speedprylar utan Görvälnsprylar, typ 9,7 i ca 8 – 9 m/s. Men det är rätt skoj när brädnosen daskar rakt in i baksidan på nån våg och skickar en fet boll med vatten akterut. 🙂

Nu är det bullshitsnack rasmus…….för att speeda måste det vara FULLPOWER i slören, annars dör den! Och sorry, håller den trycket skotar man aldrig ut….never! Hellre dör jag!

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2006 vid 00:57

Där håller jag inte med. 9,7 kvadrat i 8-9 m/s är rejält drag för en 70-kiloskille som jag. Och som sagt, i de förhållandena så började jag med att hålla samma skotning hela tiden, men det kändes som sagt inte rätt. Det funkade i vindhålen, men det hände liksom inget i byarna. Sen provade jag att skota ut nån liten tiondels grad eller så och då skjöt brädan fart rejält. Det som är fullt inskotat i vindhålen är helt enkelt överskotat och långsamt i byarna.

Om man funderar lite över vad som faktiskt händer så är det logiskt. Den skenbara vinden vrider helt enkelt i byarna.

• getwet

Medlem
    21 september, 2006 vid 03:24

Du har bra koll på bitarna du, en tiondelsgrad utskotning…….
    Självklart går det långsammare vid överskotning Rasmus, men klarar man att överskota så är det också för lite vind…….eller litet segel, enligt min mening!

• the_novice

Medlem
    21 september, 2006 vid 08:07

Haha, ja den var lite rolig den… 🙂
    En tiondelsgrad utskotning vid en bomlängd på 265cm innebär att bomnocken skall ut 5mm så det gäller att vara känslig på handen…

• rasmus_w

Medlem
    21 september, 2006 vid 14:43

jaja. Varför räkna på sakerna. Om det kommer en vindby och jag känner att seglet “dör” fast vattenytan blir alldeles svart, så släpper jag ut bakhanden tills jag känner att draget ökar. Oftast handlar det om kanske 5-10 cm.

Det är skillnad på att överskota när man redan har tokdrag och att ha ett redan överskotat segel när draget ökar.

Fast egentligen är kontentan att en konstant skotvinkel bara är en bra idé om vinden är perfekt jämn. Är det det allra minsta byigt eller för den delen choppigt så måste man variera skotvinkeln en aning för att hela tiden ha mesta möjliga drag.

Och sen är det inget snack om att en del seglar konstant överskotat för att kunna säga att de klarar att hålla ett stort segel.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Maila filen till RTK när man inte e så snabb

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.