Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mål för säsongen (Hur gick det sen)

  • kesse

    Medlem
    20 april, 2005 vid 13:35

    knäcka 37 knop med hypersonicen
    sälja hypersonicen
    köpa en riktig slalombräda
    ha kul och dricka pilsner i solnedgången

  • jpeter

    Medlem
    20 april, 2005 vid 14:23

    Volcan!

  • karnan

    Medlem
    6 november, 2005 vid 16:34

    Ivåras och i samband med att min säsong drog igång, postade jag denna tråd. Det blev en hel del inlägg och det vore kul att se hur det har gått. Jag är förstås väl medveten om att många här inne fortsätter och njuter av den milda hösten, och att säsongen inte kommer att sluta än på länge, men för min del var jag av praktiska skäl tvungen att packa ihop för en vecka sedan.

    I våras såg mina mål ut som följer:

    Svar till:


    1. Planande gipp.
    2. Duckjibes (om nu gippen sitter som den ska).
    3. Några chophopp fick jag till i somras, men lite bättre höjd kan man väl få till.
    4. Några simplarer trick som bodydrag, helitak etc.

    [/ QUOTE ]

    Så hur har det då gått? Totalt har jag haft 26 dagar på vattnet denna säsong, av dessa har 24 varit planande. Med tanke på att jag är nybliven småbarnsförälder så känns det som ett hyfsat resultat. Dessutom avlöpte 6 av dessa dagar under en härlig vecka på Naxos, så jag klagar alltså inte.

    1. Sommaren har gått till att träna dessa f-e gippar. Ungefär halvvägs började jag sätta mina första icke-planande, och nu i slutet av säsongen sätter jag 9 av 10. Dessvärre får jag bara till dem på ena bogen och de är långt ifrån planande, men man ska väl ha något att pula med nästa år.

    2. Några duck-gippar blev det inte. Däremot satte jag en slamjibe på första försöket. Lite bonuspoäng där alltså.

    3. Hoppen sitter säkert, men jag får inte till någon höjd att tala om. Ett problem är förstås att jag seglar plattvatten, och får nöja mig med vindvågor. Men jag tror mer det handlar om tekniken.

    4. Jag har inte kommit mig för att testa bodydrags, men däremot helitacksen. Dessa vill sig inget vidare, och av någon anledning känns de så trista att träna på.

    Allt sammantaget är jag ganska nöjd. Utöver det ovan nämnda har den allmänna seglingstekniken förbättrats väsentligt. Vattenstarterna är en baggis, tar bra med höjd, och börjar även få kläm på hur man plockar några extra knop ur brädan. Nästa år ska nog det första målet stavas i materiella ting. En mindre bräda skulle ju inte sitta fel. Förälskade mig i en RRD Avantride 95 lr på Naxos. Får se vad tomten har att säga om saken.

    Så då är det er tur. Hur gick det? Guldstjärna om ni letar upp era egna inlägg och citerar dem.

    /Johan

  • styret

    Medlem
    6 november, 2005 vid 16:46

    Svar till:


    nådde förra årets mål. att skaffa koll i vågorna och börja ladda och rotera framåt.

    årets mål är att få mnycket tid blanmd vågor och lära mej rida dom frontside och att sätta framåten. skulle vilja säja lite freestyletricks med men skippar nog det.

    och att komma utomlands till vintern med.

    [/ QUOTE ]

    har inte blivit några vågor alls i år. riktigt kass sässong, när det väl har blåst har man vart upptagen. kanske 2-3 gånger i grönhögen på hela året, nån gång på norra och nån gång i ålebäck så några ridnignar att tala om har det itne blivit och inte heller några landade framåtar. dock så tog jag ett par nya freestyletrick istället. willy skipper och lite segelsnurrande.
    vinterresan blir av den med.

  • alex_

    Medlem
    6 november, 2005 vid 17:50

    Mina mål var följande 1. skaffa kit med surfbräda och rigg
    2. lära mig komma upp på brädan
    3. säkra strandstarter och prova på vattenstarter och jag får säga att jag lyckats ganska bra hittills, mål för nästa år är 1. skaffa våtdräkt 2.börja gippa i planing 3. börja vattenstarta ordentligt =)

  • aronh

    Medlem
    6 november, 2005 vid 18:11

    Jag hadde inga mål i början av säsongen eftersom den började med att köpa mina första grejer (självklart att kunna ta sig fram). Jag har haft en go säsong i alla fall och lärt mig mycket bland annat vattenstart, gippa, hellikopterslag, nosetack och slutligen har jag satt bodydarag två gånger i höstmörkret. Dessutom har jag lyckats knäcka en bräda och segla sönder ett segel.
    underbar säsong mer sånt åt folket grin.gif ´
    mina mål för nästa säsong är att segla mer vågor och sätta framåt och vulcan jag längtar redan

  • dude

    Medlem
    6 november, 2005 vid 20:18

    OK, här här mina mål och hur det gick den här säsongen.

    Det var vågsegling som jag satt upp som mål att förbättra i år. Så på våren köpte jag mig Angulo Amigu 7’4″ på 80 liter och de extrema måtten 225×58! Först blev det någon plattvattendag med fetdrag i 5.8 där den både gick snabbt och svängde på en femöring. I april, helgen innan jag skulle börja mitt nya jobb stack vi några grabbar ner på prognos till Gislövs Hammar. Morgontrött efter den knepiga sömnen sittande på vägen ner blev det bara gupping för mig och min Amigu medan Filip rippade i vågorna med sin 68,5 cm breda fetingfreestyle på 110 liter! Efter det här vart det rejält torka på vågor, men det är ju på hösten de kommer! Då kom jobbet in och föreslog två månader i El Salvador. Super, tänkte jag. -Jag tar med mig kittet och kör lite vågsegling! Datumet för jobbresan förflyttades sig och jag fick ett par brutala dagar på Torö. Jag minns speciellt en lång Torödag packat med folk, även fast det var mitt i veckan! Vi körde insidan och när väl vridet kom och det var dax att köra utsidan valde jag att först segla runt min nyinförskaffade fetingfreestyle på 110 liter från insidan och sen köra runt stubbien. Det vart så läskigt kul med fetingbrädan o 4.2 att jag körde ett par repor i vågorna – tills jag landade platt i uppförsbacke på nästa våg. Bommen åkte ner till midjehöjd och spräckte upp seglet och bredden på 68,5cm small till rejält! Det var alltså läge för stubbien! Helt slut kom jag så småningom runt udden och in bland vågbryten. Full spätta i 4.7! Jag flög som en vante och lyckades sätta en framåt i min yrsel, men spolningarna gjorde till slut sitt. Det vart helt enkelt svårt att komma förbi vitvattnet på vägen ut genom bryten. Här är jag fortfarande! Får se om det finns nåt kvar av den milda hösten när jag kommer tillbaka den 27 november!!!

    Freestyle hade jag inga särskilda planer för och kör mest för det är kul… Våren bjöd på fina dagar på Haga Park och snart satt Vulcan riktigt bra åt båda hålllen. Det är ju trotts allt jäkligt kul att plana på baklänges! En superskön vecka på Karpathos gjorde också susen smile.gif

    Slalom har ju vart mycket snack om sen nåt år tillbaka. Nu har jag till och med hört att Gurra co har fått tag på bojjar & kört. Vintersäsongen är på ingång och då blir det slalom! Jag hoppas också på någon variant av SuperX… ska vi säga att man får välja om man vill köra spock eller upwind 360? laugh.gif

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    6 november, 2005 vid 21:14

    Kul läsning, undra hur man missat ett sådant här inlägg wink.gif

    hm..jag hade en go resa från 17Jan-19April..in Elyaque.
    Min mål där nere var, att få kläm på vulcanosarna 100 å sen sätta spocken, grubby å loop.

    Vulcanon kom ganska fort.
    spocken tog evighet känndes det som.
    Sen kom spock 540 som en överaskning..
    å helt plötsligt satte man enhands spockar.
    Lite senare trillade grubbyn på plats.
    16 försök så satte man loopen för första gången grin.gif
    En tokigt nöjd Rambo åkte hem med ett försenat flygplan laugh.gif

    Men det var då..
    Här hemma har jag inte satt några direkt mål, brukar å har aldrig varit den som måste sätta massa grejer osv..
    Aldrif varit något freestyle dude heller, å det vill jag inte påstå att jag är nu heller, men det är för jivvla kul å känna sig som en 6åring som fått ett nytt tvspel!
    Är man olydig så kan de dröja innan nästa tvspel dyker upp..

    Tror jag börjat nu trots allt, att sätta lite små mål här hemma oxå..Gecko hade jag som mål i början av hemkomst å den klämmer man nu.
    En dag i getskär för nån månad sedan fick jag för mig att öva på Spock/diablo, hade testat några gånger i slutet av Elyaque resan med kassa resultat..Men i Getskär blev de
    minsann en sådan! stoked cool.gif
    Ducktacken var oxå ett mål efter hemkomst, den har jag oxå kunnat bocka av nu laugh.gif

    Å det senaste målet jag haft i huvudet var delayde forwards..å det ligger kvar kan man säga, men fick klämt av en mera delyad än någon gång annars, igår i lejet laugh.gif
    ..igentligen vill man ju ha de bekräftat som med dem flästa andra tricken smirk.gif men den känndes delayd grin.gif

    jah this is the shit å hur det sett ut för lille Rambo i år.

    Men året e inte slut, å nästa år har jag redan satt ett par mål på min lista, Rambo returns to Elyaque 2006 igen, så efter den resan kan jag gå tillbaka hit å skriva med glädje eller under en nerdragen keps.

    Nu höll jag nästan på att glömma ett trick jag smygövat på rätt mycket utan att sätta..Backloopen confused.gif

    Men 2006:
    Har jag beställt en Flaka.
    En ponch crazy.gif
    En shuvvit.
    En clewfirst spock.

    å den goa bakåten nån gång i varberg om de vill sig!!!
    samt en enhands tabel top mega tweak, oxå i varberg cool.gif
    Att få mera kläm på vågridningen är mindre prioriterat men finns där.
    Pushloop har jag oxå som ett trick i huvudet när jag surfar..men det är inte direkt ett mål ännu, inte äns testat det(frivilligt wink.gif )

    Sålänge jag fortfarande surfar för skoj skull å inte går ner mig i tricken kan de hända något här.

  • rasmus_w

    Medlem
    7 november, 2005 vid 01:37

    Svar till:


    * Duckgippa för första gången minst på tio år.
    * Göra dem toktajta med fullt tryck i 4.5:an på vågbrädan.
    * Duckgippa 9,7:an
    * Bli tokstark så jag kan hantera 9,7:an lika enkelt som 4,5:an
    * Komma på vad jag ska ha min 286:a till. Som det är nu överlappar TechnoII:an den. TII:an har fördelen att den dessutom funkar bra med segel större än 8 kvadrat. 286:an har fördelen att vara sjukt snabb med fullt drag i en fullcambrad 7.0:a.
    * Lära mig segla286:an utan att skita knäck av farträdsla. Borde vara möjligt, jag var inte särskilt spänd när jag seglade den i mitten på 90-talet. Fast jag hade vant mig genom att successivt skaffa snabbare och snabbare brädor, nu börjar jag med full speed.
    * Komma iväg till nåt ställe där det blåser pung jämt, typ Pozo, Tarifa eller Marocko. Helt snorbilligt, jag vet inte ur jag ska få råd i vilket fall. Jag vill segla med fullt drag i 3,5:an oftare.
    * Skaffa ny vågbräda.

    [/ QUOTE ]

    Tja… Tur säsongen inte är slut riktigt än, några av målen är i sikte.

    * Sist jag var ute på vågbrädan med 5.7 försökte jag faktiskt duckjippa några gånger. Tyvärr är vågisen några nummer för liten för 5.7 så det är svårt att hålla farten i duckjipparna. Huvet vet vad som ska göras men kroppen lyder inte. Jag korsar händerna, skickar fram masten och börjar svänga brädan. Sen är det dags att rycka till av bara helvete så seglet inte dyker i sjön och så att svängen blir så där härligt toktajt, och då lyder inte armen utan gör nåt småmesigt försök att få kontroll på seglet, masten går i vattnet och jag flyger huvudstupa. Fast det är nära, får jag några fler dagar med lilla brädan sitter duckjiben.

    * Duckjippa 9.7? Dream on, först ska det funka med små näsdukar.

    * 286:an? Så fort 7.8:an funkar så funkar den bättre än t2:an, med fullt tryck i 7.8:an är det LÄSKIGT att segla t2:an, 286:an ligger snällt kvar i vattnet och vill ha mer. Vadå svårseglat? Det är ju bara att gasa och låta brädan göra jobbet. Har man gippat en 75 cm bred bräda är det dessutom busenkelt att gippa en gammal smal raket.

    * Inte fan hamnade jag i det ljuva landet “blåsa del pungo”, inte. Fan fan fan.

    * Ny vågbräda? Inte än, och jag tror jag ska skaffa en liten freestylevågis först, det blir en bättre partner till 5.7:an.

  • kelso

    Medlem
    7 november, 2005 vid 06:10

    Svar till:


    Mål:
    -Hålla mig skadefri
    -Flaka
    -E-slider
    -lollipop
    -Bättre vågridning på Varberg-hållet
    Kelso

    [/ QUOTE ]

    Yea, Målen har uppfyllts. Plus några extra manövrar. Gött cool.gif
    Kelso

  • ola_p

    Medlem
    7 november, 2005 vid 06:26

    Svar till:


    Svar till:


    Mål:
    -Hålla mig skadefri
    -Flaka
    -E-slider
    -lollipop
    -Bättre vågridning på Varberg-hållet
    Kelso

    [/ QUOTE ]

    Yea, Målen har uppfyllts. Plus några extra manövrar. Gött cool.gif
    Kelso

    [/ QUOTE ]
    Gött, men…
    Skadefri…? wink.gif

  • kelso

    Medlem
    7 november, 2005 vid 07:09

    blush.gif

  • borje

    Medlem
    7 november, 2005 vid 08:04

    jag missade punkt 2 och 6

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2005 vid 08:14

    35 knop innan säsongsavslutning var målet, och nu är det gjort, tack vare den milda hösten. Hoppas alla höstar blir så här hädanefter.
    Men nu är det nya mål……..35 var bara ett delmål!

    Getwet

  • toka

    Medlem
    7 november, 2005 vid 09:19

    >Hmmmm, kommer någon plocka upp den här tråden i november och trycka upp i ansikten på en, eller?

    -Ja, det kunde man väl lita på…

    >Rimliga mål:
    1) Den satans gippen!! När nu inte tre veckor på Maui räckte känns det ju lite trögt, men jag är faktiskt nära.. Det kanske räcker med en bra Kristiflygar-helg på Haga??

    – Klarar faktiskt de flesta åt ena hållet! Och fattar helt enkelt inte varför det känns så himlens bakvänt åt det andra…

    >2) Känna mig säker i vågorna på nuvarande brädan.

    – Njae…vågdagarna har ju inte lyst med sin närvaro för min del.

    >3) Köpa liten vågis (när vakumsuget släppt lite på bankkontot) och klara även den i vågor.

    – Varför köpa själv när man har en sambo som är köpkåt?! Har varit ute på hans 77-liters vågis och insett att det i många lägen är mycket lättare än på min stora! Fast inte innan man får fart på den… Har helt enkelt en hel del kvar vad det gäller vågor. Bakläxa till nästa år!

    >4) Hopp?? Nä, skraj för att flyga, satsar nog på schysst vågridning istället…

    – Har faktiskt börjat poppa stora brädan! Säkert tre centimeter… Nästa år blir det en riktig freestylebräda! Har ju faktiskt lyckats med något helikopterslag också i år även om det känns länge sedan nu.
    Kanske godkänna året ändå?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mål för säsongen (Hur gick det sen)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.