Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Marint skyddsområde påverkan på vindsurfing

  • Marint skyddsområde påverkan på vindsurfing

    Publicerad av jat på 31 januari, 2003 vid 20:41

    Är det någon som har kolla på hur ett marint skyddsområde påverkar vindsurfing.
    Jag satt just och kollade på nyheterna och där snackades det om torsk fiske. Sverige föreslår nu att införa en mängd marina skyddsområde på ett antal områden runt våra kust. Öst som väst.
    Jag hajade inte direkt till av denna nyhet förrän de berättade vad marint skyddsområde innebär. Det innebär som jag förstod förbud som fiske, båtar, hamnar, bryggor. Sedan visade de en karta över föreslagna områden i sverige däribland kungsbacka fjorden. De visade 15 olika områden på väst och öst sidan.
    Nu hajade jag till, det är ju tex i kungsbacka området som jag ibland surfar.

    Så till min fråga:
    Vad har marint skyddsområde för påverkan. Om Kungsbacka fjorden blir detta, kan man då inte surfa där längre?
    För vindsurfing bräda räknas ju till båt??
    Iallafall försäkringsmässigt.
    ///Jonas

    jat svarade 21 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • getwet

    Medlem
    31 januari, 2003 vid 22:02

    Dont worry……
    Om man tittar på ett sjökort som är indelat i olika skyddsområden, A B C så förstår man ganska snart att de inte är några problem…….i princip så är det landstigningsförbud som gäller och då är väl inte vi riktigt relevanta. Ett fåtal områden får man inte besöka ens på vatten, men det gäller i princip bara sälskyddsområden och dessa ligger alltid väldigt långt ut till havs och kanske inte känns relevanta. Ofta är dom också belamrade med tillträdes förbud under vissa perioder nästan alltid vår! Om det nu skulle vara totalförbud mot sjötrafik så kan jag aldrig tänka mig att man skulle ha synpunkter på en windsurfare, det gäller nog snarare motorbåtar och angörning.
    Så du behöver absolut inte oroa dig för att torskförbudet påverkar oss wink.gif

  • waterboy

    Medlem
    1 februari, 2003 vid 19:20

    Hej
    Vet tyvärr inget om din fråga men undrar en annan sak.
    Hur ofta kör du på kungsbackafjorden, och vilken sida kör du på?
    Jag har landställe i onsala, Björkgläntan och tar med surfbrädan när jag e där nere. men oftast blåser frånlandsvind, så d är jättebyigt utanför mig och vågar inte riktigt segla ner till andra sidan.
    men skriv gärna tillbaka om när du brukar köra.
    alberton@gy.varmdo.se
    /abbe

  • jat

    Medlem
    2 februari, 2003 vid 19:13

    Jag var lite osäker osäker på björkgläntan, men jag chansar du menar björkgläntevägen. I vilket fall så attachade jag en gulasidorna bild med tre cirklar inritande i kungsbackafjorden. Om du bor där jag tror bör du kunna surfa till iallafall två av ställen och slippa bilen utan istället starta direkt från ditt lantställe. Både norr och öster om kalvö är det långgrunt så du kan stå i vattnet och se dig förvirrat omkring på många ställen där.
    Cirkel 1 vid Vickan, brukar kallas torkelstorp. Här finns en fin parkering alldeles vid vattnet. Naturskyddsområde. Okej vi väst och sydväst. Nordväst funkar. Man brukar hålla sig i närheten av kalvö. På sidan http://www.sevenius.com/windsurf/ hittar du vägbeskrivning till torkelstorp.
    I och med att det är ganska långgrunt borde du kunna segla rakt över och hålla dig i närheten av kalvö. Ganska populärt. En blåsig dag brukar det vara ganska många där. Med kikare så måste du kunna se seglen. För dig bör det sedan bara vara att kryssa tillbaka mot Onsala.
    Cirkel 2 vid Ölmananäs. Lite längre ut. Tyvärr ingen direkt vik, men bara man plumsar i så är det bara och riva omkring. Skulle allt gå åt pipan så hamnar du ju torkelstorp till slut wink.gif
    Cirkel 3 vid Gottskär. Är bra om det blåser ostlig vind. Gå i vid småbåtshamnen och bråka en stund med jollarna där. Undvik när de har segeltävling för då är det så mkt folk. Sedan kan du bränna där utanför. Om du vill ha öppet hav så åk rakt ut mot Nidingen. Så långt ut kan det vara ganska gott och åka ibland. Stora rullande vågor och knappt någon fler på vattnet. Så långt ut är det “ganska vilt” att åka. Kanske inget med en freestyle bräda.

    I närheten har du ju naturligtvis Åsa, men då får du ta bilen!

    Under veckodagarna brukar jag och några arbetskamrater vara där ganska ofta eftersom vi bor på södra sidan av göteborg och då tar det bara 15 minuter ned till torkelstorp. Så fort det blåser. Såvida vi inte utnyttjar ställen i närheten a Götet. Helgerna brukar jag försöka välja mer öppna ställen, men då blir resvägen längre.
    ///Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Marint skyddsområde påverkan på vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.