• Publicerad av markan på 29 oktober, 2007 vid 13:42

    Ska införska en ny 460 mast är tanken. Någon som har erfarenhet av fiberspar 4200 masten? Funderar också på en Niel Pryde x3 mast.

    Någon som har testat båda? Vill ha en mast som fungerar på olika segelmärken, gissar på att fiberspar är mer allround än x3 masten? Andra bra alternativ för ca 2000?

    Tacksam för svar!
    Alex

    tim-eriksson svarade 16 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 15:46

    Simmer SC6. Svårslagen när det gäller pris/prestanda/hållbarhet.

    Bättre än X3, i alla fall.

  • tim-eriksson

    Medlem
    29 oktober, 2007 vid 17:25

    Fiberspar tidal wave 450 40% kol av mig ?
    Betydligt billigare än 2000 😀

  • bicless

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 08:26

    Eftersom fiberspar inte gör segel själva så försöker de göra master som passar så många segelmärken som möjligt. JAg tycker mina fungerar fint till alla segel jag provat. Undvik möjligen större storlekar av North segel. Skulle inte heller kombinerat fiberspar med neil pryde race segel som är rätt mastkänsliga.

    Mvh

    Bicless

  • nachoman

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 10:36

    Ska du ha 460-mast bör man enligt mig välja en med högre kolhalt i. Det är en jäkla skillnad när masterna börjar bli längre. Du får en betydligt trevligare och skönare rigg med mycket kol. Själv kör jag NPs X6:a med 85% kol och märker stor skillnad då jag provat en med 30%.
    Lägg pengarna på de långa masterna, de kortare kan du ha enklare.

  • surfbar

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 10:54

    jag instämmer med tidigare satsa på min 75% det blir du nöjdare med i längden, köp hellre bra beg. mast om du inte vill lägga mer pengar.

  • markan

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 11:07

    Okey tack för svar! Två frågor till:
    Är det en myt, eller har master med högre kolhalt lättare för att gå sönder?
    Vilken betydelse har det om en mast är “prepreggad”? X6:an är väl inte det, hur ser det ut med fiberspar 4200 och SC6 masterna?

    MVH
    Alex

  • oaxen

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 11:34

    Då sticker man ut hakan lite.

    Har windsurfat sedan ’80. Gjorde comeback efter 7 års uppehåll ’03. Valde att köpa 30% master så att jag hade råd att köpa allt på en gång. Markus Boman rekommenderade starkt att jag skulle byta till koligare master. Det blev en 70% resp en 100%.

    Jag märkte bara skillnad när jag bar prylarna till vattnet. På vattnet kunde jag inte spåra någon skillnad att tala om. Nu var det här 400 cm-master det är möjligt att man märker skillnad på större storlekar.

    Min filosofi är att först skaffar man en komplett billig uppsättning brädor/segel/master/bommar etc. Sedan kan man uppgradera vartefter.

    Hellre kunna segla ofta med aningens tyngre prylar än att lägga tid på att rigga ned/upp för att man inte har råd att köpa t ex två dyra höghaltiga master.

  • dr-masse

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 11:39

    En mast av standarddiameter med högre kolhalt har mycket riktigt oftast lägre hållbarhet. Viktigare än kolhalten är dock konstruktionen. Men en 30% kolmast kommer nog alltid att hålla bättre än en 100%are.

    Att masten är av pre-preg konstruktion innebär oftast (alltid?) att den är lättare än en mast med samma kolhalt i annan konstruktion. En mast med 80% kolhalt kan mycket väl vara både tyngre och ha sämre prestanda än en mast som har 55-60% kol men är byggd med pre-preg teknik.

    Så – stirra dig inte blind på kolhalten, utan även konstruktion och vikt är av betydelse. Jag brukar titta mest på tre saker när jag väljer mast, i prio-ordning:

    1. Rätt mast för mitt segel
    2. Låg vikt för pengarna
    3. Bra konstruktion

    Både Fiberspar 4200 och SC6 är bra master. SC6 är pre-preg, 4200 vet jag ej. X6 är en bra mast det med, men är lite dyrare som NP ofta är.

    SC6 är en mast som jag själv kört mycket och är en typ av mast som jag anser räcker väldigt långt för de allra, allra flesta vindsurfare. Först i längder över 460 skulle jag rekommendera att lägga mer pengar på masten, om man inte är rätt duktig eller seglar mycket med segel som kräver mer prestanda ur masten.

  • nachoman

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 14:21
    Oåxen;425449 wrote:
    Min filosofi är att först skaffar man en komplett billig uppsättning brädor/segel/master/bommar etc. Sedan kan man uppgradera vartefter.

    Hellre kunna segla ofta med aningens tyngre prylar än att lägga tid på att rigga ned/upp för att man inte har råd att köpa t ex två dyra höghaltiga master.

    Instämmer såklart, men tolkade frågan om vilken mast som var att föredra. Har själv kört på delbara 100% Epoxi/glasfiber med dubbla vikten och ingen rapphet alls jämfört med de master som har hög kolhalt. NP:s grejor är ju lite dyrare men har man väl börjat använda allt från NP i riggen är det väldigt praktiskt att fortsätta, man behöver ju liksom inte fundera om grejorna passar ihop eller inte.

  • tim-eriksson

    Medlem
    30 oktober, 2007 vid 16:46

    Som sagt… Om du vill spara pengar har jag en 450 fiberspar tidal wave att sälja.

    Men är ju klart sämre än nya master, rätt logiskt. Men jag tycker den fungera bra 🙂 Har 2 st nu därför jag säljer den ena.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.