Taggad: 

  • Publicerad av storm på 28 november, 2001 vid 16:28

    Jag tänkte investera i en ny mast, men jag kan inte bestämma mig för vilken jag ska köpa. Jag kör för närvarande med Simmer och NP (RX1) segel. Men det kommer att ändra sig. Vilken mast ska man satsa på för att slippa köpa ny nästa år igen.

    anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 november, 2001 vid 12:09

    Knäckig fråga…och DYR!
    Lätt svar: Det beror på…
    Skall du ha flera segel?
    Låt oss säga att du investerar i 3 segel. Då kan du nog satsa på en beggad 480 mast till det minsta. Köp t.ex. North exxellerator eller en fiberspar av MINST 2001 modell. Neil pryde funkar säkert också. Förresten…små segel…minst 7.5-8,5…
    Sedan är det värre. Ju större segel, desto viktigare med rätt mast.
    Det största seglet skall du definitivt ha “rätt” mast till. Nästan alla penningstinna gamla formularävar säljer sina segel med mast eftersom de vet att de ändå inte passar med den gamla masten till nästa års kartongnya segel Passa på och gör en bra deal med dem. Har du rätt mast får du oftast ett bredare vindregister på seglet och du behöver inte lika många segel. Det finns dem i svenska cupen som placerat sig i topp 10 med endast två segel i bagen, men då med rätt mast. likaledes finns det dem som ständigt klagar på sin utrustning, har kanske fyra segel men har dumsnålat in på masterna. Går det riktigt fel täcker den dumsnåle med fyra segel inte ens in det register den smarte gör med sina två segel.

    Känn på den…

    /BAltazar…

  • jonas-j

    Medlem
    30 november, 2001 vid 22:32

    De e klart att du skall köpa en fiberspar 520 eller 550 de e fina master

    jonas han som tar dig ibland

  • storm

    Medlem
    5 december, 2001 vid 17:28

    En liten följdfråga då.
    Hur vet man vilka master som har lika kurvor och vilka som passar till vilka segel (förutom de som rekommenderas). T.ex. hur passar en arrows mast till ett Simmer Prorace eller ett NP RX1/RX2.

  • jonas-j

    Medlem
    5 december, 2001 vid 17:35

    JAg tror det funkar fint kompis men man kanske skall följa det seglerna säger

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 december, 2001 vid 20:14

    DEt vet man inte!

    Vad är en Constantcurve?

    Vem har mallen till den?

    Alla tillverkare har nog tyvärr sin egen böjkurva och de som syr segel använder vissa märken.
    Köp vad dom rekomenderar och allt funkar kanon!
    …eller köp vad du tycker är mest prisvärt, konstatera att det inte var så bra, och håll på så, ett tag…
    …tills du upptäcker att det är billigt att köpa dyrt och rätt från början…
    …tyvärr…

    /BAltazarr…

  • swe-16

    Medlem
    6 december, 2001 vid 07:57

    …och han som kom nummer 11 i år i Pro, Fredrik Lööf SWE51, hade endast ett segel under hela säsongen…känn på den!
    /Per

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 december, 2001 vid 11:51

    nja…hade han inte en gammal 7.8:a också?
    …som han i och för sig inte använde?

    /Mr B…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 december, 2001 vid 15:02

    Satsa på en Tush-mast, de har grymt bra testresultat och du lär få bättre pris hos SurfUnique än hos de gemensamma prissättarna SP o Skidsport

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.