Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast hållbarhet

  • Mast hållbarhet

    Publicerad av ekern på 24 november, 2001 vid 19:13

    Pajjade en mast i veckan-inte kul. Hur mycket ska egentligen bra mast hålla för?
    Min fläktes upp i delningen, när jag fick ett mastkast, inte särskilt brutalt heller. Masten köpte jag begangnad, men den var i absolut topp skick 1 år gamal med 60% kol.
    Hur mycket kol ska man ha i en mast för vågsegling så att vikt/styrkeförhållande är optimalt? Med andra ord så att de inte går i sönder vid en ynka smäll.

    Mvh Ekern

    ola-h svarade 22 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • ola-h

    Medlem
    24 november, 2001 vid 21:04

    Det går inte att avgöra mastens hållbarhet baserat på hur mycket kol den innehåller. Visserligen kan man ganska säkert säga att en racing eller freeridemast med mycket kol inte är speciellt hållbar. Å andra sidan, den mast hållabara masterna av alla är de nya RDM (reduced diameter mast) som ligger på drygt 90%kol. Från vad jag hört spelar RDM i en helt annan liga än alla andra master när det gäller hållbarhet. Dock är de svindyra och kräver delvis anna rigghårdvara.

    Det finns kompromisser som t.ex Powerex Z-taper som är smal ända ned till strax nedanför bommenmen ändå funkar med standarförlängare. Denna mast sägs vara mycket stark (men inte lika stark som RDM) men kostar även den runt 4 papp.

    Själv håller jag kanske Powerex Z-Wave/Simmer SC6 som den mest prisvärda masten. Här får man en mast med 55% kol med schysst flexrespons och bra hållbarhet för ca 2500, vilket får betraktas som prisvärt. Jag har själv kört denna mast mycket i år och gått i botten rejält utan problem.

    Det är svårt att säga exakt vad en mast skall hålla för. Mastbrott är väldigt slumpartat enligt min erfarenhet. Jag har dock länge kört vågmaster och då har alla brott verkligen skett i gansla hårda förhållanden och jag har oftare blivit förvånad över att master hållt än att den pajat.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast hållbarhet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.