Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast j-vel!?

Taggad: ,

  • Mast j-vel!?

    Publicerad av amatorenarhar på 7 augusti, 2009 vid 16:04

    Jag har precis tagit emot en mast windsurfing.se KAOS 460 cm,
    och innan detta hade/har jag ett Northsails Volcano 6.8 segel.
    Vilket jag försökte rigga idag, men masten verkar vara för kort!!??
    Hur är detta möjligt om det ska vara 460 mast och jag har en sådan?
    Det går inte få nedhal tillräckligt utan öljetten kommer i jämnhöjd med fästanordningen innan jag ens är klar med nedhalet.

    Då tog jag fram mitt andra segel som också ska ha 460 mast, och det va samma visa här. Är det någonting jag har missat här? :confused2:

    crash151 svarade 14 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • xhib

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 16:13

    Du behöver en mastförlängare. Kolla på seglet vad lufflängden är och dra ifrån mastlängden, så får du hur lång mastförlängaren behöver vara. Lägg till 5 cm för att ha lite marginal.
    Finns att köpa i alla surfshoppar.

  • amatorenarhar

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 17:03
    xhib;564805 wrote:
    Du behöver en mastförlängare. Kolla på seglet vad lufflängden är och dra ifrån mastlängden, så får du hur lång mastförlängaren behöver vara. Lägg till 5 cm för att ha lite marginal.
    Finns att köpa i alla surfshoppar.

    Men man tackar så mycket för den informationen. Men det finns tydligen QR (us-cup) och PIN. Hur vet jag vilken jag ska ha på förlängaren?
    Har en F2 mastfot ifrån runt 95 som det även står AIR BASE på.
    Sen har jag en BIC mastfot som har en annan diameter än den första på sin pinne. Denna mastfot är ännu äldre. :confused2:

  • mikael_p

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 17:35

    Se till att du skaffar en förlängare som passar till din mast-fot. Jag gjorde den tabben att inte kolla detta noggrannare. Alla QR passar inte med varandra…

  • woodleaflay

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 18:23

    Tänk också på att det är den spetsiga änden på masten som skall vara upp och den tjocka ner. 😉

    Allvarligt talat tror jag du skall ta med dina grejjer till en strand där det finns folk som kan surfa alternativt till stället du köpte dem och be någon visa. Det är ENDA sättet du kommer att få det att bli bra.

  • carl-r

    Medlem
    7 augusti, 2009 vid 21:34
    AmatörenÄrHär;564812 wrote:
    Men man tackar så mycket för den informationen. Men det finns tydligen QR (us-cup) och PIN. Hur vet jag vilken jag ska ha på förlängaren?
    Har en F2 mastfot ifrån runt 95 som det även står AIR BASE på.
    Sen har jag en BIC mastfot som har en annan diameter än den första på sin pinne. Denna mastfot är ännu äldre. :confused2:

    Ta ett kort på mastfötterna och släng upp här eller ta med dem till butik så vet du att du får rätt. Eftersom det är äldre grejer kan det vara sånt som ser lika ut nåt som är nyare på lite håll men där nånting skiljer ändå så att det inte är kompatibelt.

  • amatorenarhar

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 16:39

    Tackar åter igen, nu har jag kommit så långt så att jag har kunnat rigga seglet. Men jag var tvungen att dra så in i !”#¤ i uthalet för att kunna få lattorna att passera fritt över masten precis vid bommen, alltså de två nedersta lattorna ville gärna lägga sig brevid bommen. Är detta normalt?

    Tack gott folk för erat stöd, försöker lämna pråmstadiet med lattfritt skitsegel här…

  • stefanlindmark

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 18:05
    AmatörenÄrHär;564928 wrote:
    Tackar åter igen, nu har jag kommit så långt så att jag har kunnat rigga seglet. Men jag var tvungen att dra så in i !”#¤ i uthalet för att kunna få lattorna att passera fritt över masten precis vid bommen, alltså de två nedersta lattorna ville gärna lägga sig brevid bommen. Är detta normalt?

    Tack gott folk för erat stöd, försöker lämna pråmstadiet med lattfritt skitsegel här…

    Vet inte hur många lattor du har, men en tumregel verkar vara att latta 3 uppifrån ska sluta bakom masten. Att lattorna över och under bommen ligger bredvid masten är säkert helt normalt för ditt segel. När seglet roterar vid slag/gipp kommer lattorna att hoppa över till andra sidan och lägga sig bredvid masten där. Om de hamnar framför masten kan det bli problem med rotationen och då ska du antagligen dra lite mer nedhal.

    Om du har problem med att få latta 3 att lägga sig bakom masten är mitt tips att jobba på att dra lite mer nedhal och inte försöka tvinga bak lattorna med uthalet. Spänner du uthalet för hårt blir seglet troligtvis rätt platt och kraftlöst när buken planas ut.

    Att nedhalet känns overkligt jobbigt att spänna tillräckligt mycket när man inte riggat förut är helt normalt. Uthalet ska däremot vara en trivial sak i jämförelse.

  • crash151

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 18:16
    AmatörenÄrHär;564928 wrote:
    Tackar åter igen, nu har jag kommit så långt så att jag har kunnat rigga seglet. Men jag var tvungen att dra så in i !”#¤ i uthalet för att kunna få lattorna att passera fritt över masten precis vid bommen, alltså de två nedersta lattorna ville gärna lägga sig brevid bommen. Är detta normalt?

    Tack gott folk för erat stöd, försöker lämna pråmstadiet med lattfritt skitsegel här…

    Dom två nedersta lattorna kan ligga lite mot masten, men ska vara lätt att slå med seglet. Rigga upp och testa att slå det med mastfoten på marken.
    Tryck ner buken i seglet och se om inte lattorna kommer av masten.

    Tror du riggat lite för hårt, tryck ner buken (bakom masten över boomen), du ska inte kunna trycka seglet ända till boomen, ska stoppa ca2-5cm innan. Beror lite på vilken vindstyrka och vilken sorts segling du ska göra.

  • amatorenarhar

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 19:22

    Det har ni helt rätt i, jag gjorde allt de där ni sa man inte ska göra! Innan jag gjorde det så stämmde det alltså mer än då jag tyckte jag hade skapat en segerinställning på riggen. :laugh:

    Det blev mycket bättre nu efter att jag följt era beskrivningar och riktlinjer, finns inte mer för mig att göra än att buga och bocka till er.

  • crash151

    Medlem
    8 augusti, 2009 vid 22:17

    Gjorde exakt likadant när jag rigga första gångerna i början. Trodde det skulle se ut som storen på min båt ungefär.
    Men hitta lite rigg hjälp klipp på youtube mm.

    Vindsurfing kan va ett riktigt mysterium ibland.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast j-vel!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.