• mast jävel

Publicerad av anonym-anvandare på 12 juli, 2001 vid 21:58

Tjena, har ett problem.
    Min delbara mast har fastnat……inte i ”utfällt läge” utan i ”teleskop läge”.
    Om ni fattar vad jag menar.I dag blåste det kanon och när jag kom ut efter jobbet så bara längtade jag få komma ut och blasta. Men det blev lite försenat för jag fick inte isär mast helvetet.
    I 25 min höll jag på och banka skiten mot bryggan, först lite lätt men sedan så att det yrde flisor…..
    Den sitter riktigt hårt faktiskt. Jag har prövat med att lägga den i vatten, dränka den i 5-56, köra hårt med varmluftspistolen, köra hårt med varmluftspistolen igen men denna gången oxå kylt ”inner delen” med is, nu står skiten upp och ner på balkongen fylld med såpa och diskmedel men den sitter så fast kilad att det knappast kan tränga in något.
    VAD SKALL JAG GÖRA?
    Är det någon som har ett förslag?
    Mvh Pontus
    Ps. det föll sig så att jag kunnde låna en polares mast så det blev lite åka av ändå, men han hade oxå ett problem med sin: han kunnde inte få isär sin i ”utfällt läge”, han fick naturligvis inte in i trappuppgången så nu ligger den på hans bakgård om det är någon som vill ta den. Ds.
    Det verkar som det är någon som har hällt smältlim i havet…

judo-freddan svarade 23 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2001 vid 03:14

Du får väl ta i lite din klenis…..
    /Andreas..

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2001 vid 05:43

Införskaffa två stycken oljefilter tänger, den modellen
    med rem.
    Dra åt varsitt håll alternativt lås den ena mot marken och ta en trekilos
    blyslägga (det låter värre än vad det är) och ge den ena en åthutning.
    Har alltid funkat för mig.

Samla ihop alla polarna med deras bomar på fest, bjud på lite stärkande drycker. Fäst alla bomar på masten, lämligtvis på båda sidor av skarven och börja jucka till någon skön låt, innan kvällen är slut så har du garanterat en delad mast igen.

Två personer tar ett rejält tag i varsin ände av masten och sedan skakar man utav bara fan så masten börjar svänga kraftigt. Det brukar få även den mest hopkärvade masten att dela på sig. Det går dessutom ganska fort och man behöver inga mysko verktyg. Lycka till.

Jag gjorde som följer efter det att jag fått in hur mycket sand som helst som låg som cement mellan mastbitarna.
    – Skaffa en massa tunna plåtbitar ca 1-3 mm tjocka.
    – Lägg masten mellan två pallbockar eller liknande.
    – Kila in den tjockaste plåtbiten som går i skarven mellan delarna.
    – Böj masten. Snurra ett kvarts varv. Böj masten. Osv. tills biten är för liten stoppa i nästa och på’n igen.
    Jag fick in nästan 5cm plåtbitar emellan mastdelarna innan vi kunde dra isär den. Det tog ganska lång tid (2h). Man får vara lite försiktig så man inte förstör kanten på överdelen, man kan få så härliga flisor i fingrarna.

Prova följande. 1 Spreja med 5-56 eller annan krypsmörjande olja, luta masten och snurra den runt samtidigt som du sprejar båda sidorna av skarven.
    2 Kyl ner den så mycket som möjligt så att materialet krymper, om man har en mastförlängare som sitter fast kan man ex stoppa änden i en frysbox. Lite värre i detta fallet,om du nu inte råkar ha tillgång till en 5m lång frys! Prova is eller att lägga den ute under en iskall natt.
    3 Prova dra isär den på dom sätt som redan föreslagits nedan, tycker det där med bommarna låter som det bästa om du vill komma undan utan skador på masten.
    Lycka till

• kris

Medlem
    13 juli, 2001 vid 07:20

Jag provade alla upptänkliga tips på en mast som fastnat STENHÅRT för mig – men inget hjälpte.. Engagerade min pappa som brukar fixa det mesta.
    Vi gjorde följande: Drog rep runt varje mastända (ca 6-8 halvslag i tät följd), kopplade repen i vardera ände till varsin reptalja som i sin tur fästes runt varsitt träd.
    Halvslagen låser rätt bra men man kan lägga lite gummi under mot masten också, något antiglid typ samma gummi som sitter på oljefiltertänger.

Sen är det bara att spänna taljorna, sitter masten riktigt hårt (vilket den nog gör om man tar till denna metoden) så bågnar den betänkligt och en person får ta tag i delningen på masten och gunga runt lite samtidigt som man spänner lite till. När den väl släpper ska man inte stå med delningen under näsan, för det snärtar till ordentligt.
    Nu har mast*#%*& fastnat igen så jag lär få upprepa proceduren…

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2001 vid 07:45

Pröva att sätta fast en bom på varje sida om delningen och vrid. Det brukar funka för det mesta.

/Andreas T

• johan

Medlem
    13 juli, 2001 vid 09:24

Kör bom tricket,dvs 1 bom på varje del och vrid åt varsit håll. Detta kan varvas med att man böjer skiten ur masten (vid delningen).
    Det här med att banka så att flisorna ryker låter lite kork…. hm låt oss säga fel, för det rör väl sig om en kolmast ??

/Johan

• edgedaniel

Medlem
    13 juli, 2001 vid 09:27

Tja, det låter ju som ett bekymmer med din mast som fastnat i teleskopläge….Inge bra lösningar….

Men till er som har problem med att masten fastnar så ett tips är att plocka ut alla pluggar, skölj masten efter användning så ev. grus försvinner i skarven. Sen brukar det fungera bra!

• anonym-anvandare

Medlem
    13 juli, 2001 vid 23:57

tack för alla svar.
    Det där med bommarna skall jag försöka med.
    Vad beträffar flisorna som flög så var det ej masten utan bryggan som demolerades.
    Och du Andreas, mina muskler har du sett i arbete, så spar på inläggen din lilla strand-raggare!!!!!
    Mvh Pontus i kallekrona

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juli, 2001 vid 10:49

Tjena. Kommer just från Rhodos. Jag hade söner masten när jag försökte få isär den, så om någon har toppdelen över, köper jag gärna den!! Från och med nu kommer jag alltid att tejpa skarven så att det inte kommer in sand där.

Ring mig om ni har ngt. Kanske inte allt passar – min är (var..) en FiberSpar 4.60
    /mats 0707-13 12 59

• judo-freddan

Medlem
    21 juli, 2001 vid 09:12

, spänn fast bägge på var sin sida skarven, försök vrida loss försiktigt!

Lycka till!

Judo-Freddanwink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.