Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast problem, såga i kolfiber.

  • Mast problem, såga i kolfiber.

    Publicerad av rija på 7 oktober, 2017 vid 21:08

    I måndags fastnade masten och den satt som gjutet, efter några sena kvällar och olika metoder för att dela på masten fick jag äntligen isär den och lyckats även vrida ut under delens tapp 14mm. Nu får jag istället inte ihop masten då det blir en glipa mella under och överdel. Provat hela förmiddagen att knacka in tappen mm men den rör sig inte. Tankarna går att såga av den 14mm, är detta en dålig lösning? Någon som gjort liknande? Har sett att cykelbutiker har blad för kolfiber till bågfilen som de använder för sadelstolpar mm. Om någon har tips eller åsikter så dela gärna med er, vill ju ut i morgon:)

    rija svarade 6 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jonteasu

    Medlem
    7 oktober, 2017 vid 22:50

    Anledningen att inte köra med glipa är väl för risken att skada masten om tappen inte är helt inne? Nu är ju tappen inte helt inne på den delen där tappen sitter fast. Så såga i den kanske inte riktigt är värt besväret om du bara vinner att masten blir “korrekt” längd.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 oktober, 2017 vid 06:39

    Vad är det som gör att tappen inte går in ordentligt? Är det något som stoppar i andra delen eller är tappen konisk/fel diameter? Är det något som stoppar kanske det går att kapa men är det diametern som spökar så kommer det inte hjälpa att kapa. I bästa fall fastnar bara masten i värsta spräcks den. Såga kolfiber går bra med ett vanligt bågfilsblad för metal. Såga försiktigt speciellt när man går igenom godset. Såga lite lätt runt hela röret först innan så spjälkas inte fiberna upp lika lätt när man går igenom.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    8 oktober, 2017 vid 06:53

    Och använd ett kvalitetsblad när du sågar ingen billig skit, kommer bara slitas ut direkt.

  • rija

    Medlem
    8 oktober, 2017 vid 10:38

    Tack för svar! Att använda masten som den är vågar jag nog inte då jag tror det finns en risk att spräcka övre masten vid kraftigt nedhal. Att jag inte får in tappen igen beror nog på att den normalt sätt ska sitta fast vilket den gör nu men när jag tog isär masten så lyckades jag vrida eller gunga ur tappen en bit. Det är möjligt att tappen är lite konisk formad men då minimalt då det inte syns. Tror att kapa den en bit löser problemet bara det blir en fin snittyta så att inte fibrerna fransar sig och det löser sig nog med Bjorns tips. Vet dock inte om man påverkar mastens egenskaper i övrigt genom att kapa tappen 14mm.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast problem, såga i kolfiber.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.