Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast SDM på segel som monteras RDM mast ???

  • Aquario

    Medlem
    3 november, 2016 vid 12:03

    Det är väl bara att testa, passar den i mastfickan och har rätt längd så går det säkert utmärkt, SDM-master flyter bättre men har något sämre hållbarhet om de får mycket stryk.

  • mrquality

    Medlem
    3 november, 2016 vid 20:33

    Det går att testa jag hade förstått mn bara efter jag har köpt😂kanske bättre veta i förväg 😉

  • bopung

    Medlem
    11 november, 2016 vid 10:21

    jag köpte rrd move mk4 förra året. Rekommenderas rdm 460 men jag kör sdm. Mejlade rrd och de hävdade att det kan riggas i stort sett lika bra på sdm.

  • robin

    Medlem
    12 november, 2016 vid 14:34

    Det funkar säkert alldeles utmärkt. Mastfickor brukar ha plats för tjockmaster, och det som händer är sannolikt att du får lite mer freeridekänsla i seglet med lite jämnare drag fast med mindre möjlighet att släppa ut kraft ur seglet vid vågridning.

  • g_l

    Medlem
    12 november, 2016 vid 17:06

    Det du kommer att märka är nog bara att det blir trögare att få ur masten ur seglet när du ska rigga ner.

  • challgren

    Medlem
    12 november, 2016 vid 20:57

    Varför undrar jag? Om du ändå ska köpa en mast, varför köper du inte RDM?

  • mrquality

    Medlem
    13 november, 2016 vid 16:06

    @challgren 742195 wrote:

    Varför undrar jag? Om du ändå ska köpa en mast, varför köper du inte RDM?

    Jag har köpt min första bräda och segel, har just nu en 6.7 och vill köpa ett begagnad rigg paket från 4.5-till 5.3 för att kunna gå ut när det blåser lite mer och för att kunna träna lite att gippa och slå snabbare (leka lite mera). Hade hittat en Simmer som monterar en RDM därför fråga till de som kan bättre en mig för att få lite råd, vill inte köpa en mast som passar inte med en segel. Det är inte så lätt att hitta någon som säljer ett komplett rigg packet, segel, mast, bom då ska jag hitta prylar som passar ihop i så fall. Tyvärr Simmer segel är redan sålt :grin:, men det är alltid bra att få informationer och utveckla:wink:

  • g_l

    Medlem
    14 november, 2016 vid 07:59

    För segel mindre än 6 m2 så tycker jag du ska försöka hitta en RDM som passar till de segel du köper.
    Om du tar med seglet till en surfbutik så kan du kanske få hjälp att provrigga i butiken så du ser att masten har rätt styvhet och böjkurva.
    Det finns även tabeller över olika master (har åtminstone funnits tidigare på Surfspots hemsida).

  • dendrite

    Medlem
    14 november, 2016 vid 08:12

    Unifiber-mast-selector-v2017-1-3.jpg

  • mrquality

    Medlem
    14 november, 2016 vid 08:32

    Tack för alla svar!:cool2: Jag tycker då att även om det går att montera en SMD till en RDM segel jag kommer att leta efter någon som passar ihop, vill inte varje gång lägga mera tid för att rigga. Hoppas att någon kommer att sälja en rigg komplett då behöver inte fundera så mycket men bara rigga och köra i vatten! 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast SDM på segel som monteras RDM mast ???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.