Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast till Manic segel

  • Mast till Manic segel

    Publicerad av stefan_gbg på 25 september, 2008 vid 09:30

    Ni som kör med Gaastras Manic segel, vilken mast har ni?

    Jag själv kör med Simmer SC6. Men jag funderar på att byta, men vilka master förutom Gaastras egna är kompatibla?
    Några erfarenheter?

    /Stefan

    doc svarade 15 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anders-2

    Medlem
    25 september, 2008 vid 10:19

    jag tycker min Powerex RDM 85 400 passar bra till 5,4 poisson och 4,7 men till 4,2 är det inget vidare (tänkte skaffa mig en 3,70).
    nu är dessa segel 2004 års modell men funkar riktigt bra fortfarande (har iofersig låtigt bli att prova någora nyare)

    en rdm med constant curv tror jag passar bra, tänkte själv köra mig en ny rdm 370 snarast, med en 100-85 % kol i.
    Naishs värkar rätt billiga o tushingham en powerex rdm går på 4000-3800kr vilket är i mastigaste laget 😉

    någon som har ett manic 3,7 alt 3,5 att sälja årsmodell mellan 2004 och 2008

  • doc

    Medlem
    25 september, 2008 vid 11:34

    Det beror lite på årsmodell segel. 2005 och 2006 kräver rätt toppstyva master för att komma till sin rätt. Då har du Gaastra, Mauisails eller Naish -08 att välja på. 2007 var Gaastramasterna lite mer constant curve, 2008 litet steg tillbaka mot den tidigare toppstyva böjkurvan.

    Jag har kört Powerex RDM 400 och 430, trodde i min enfald att det var en helt OK mast till mina Manic, ända tills jag bytte till Gaastra original. Då fattade jag plötsligt vilken enorm skillnad det var att ha rätt böjkurva. Powerex är verkligen inget vidare i jämförelse. Möjligen är det OK till 5.7 men verkligen inte till mindre segel än så. Man får för mycket flex i toppen, vilket ger ett fladdrigt akterlik, svårt att få rotation av lattan ovan bommen och för mycket buk kring bommen. Seglet får då mer av/på-känsla (mer likt ett Poison) istället för den mjuka steglösa kraftöverföringen som Manic är berömt för, och man tappar helt klart lite i planingströskel pga för slappt akterlik.

    Jag körde Fiberspar RDM 370 på 4.2 och 3.7. Det funkade hyfsat på 3.7 men var lite för toppmjukt på 4.2 tyckte jag. Klart mer förlåtande känsla på Gaastra RDM 75% (köpt på rea på Looping.de, 2008-masterna är sååå fina).
    Mauisails RDM 75% finns ju till bra pris på vindsurfing.se, men frågan är vad som finns kvar i lager så här års.
    Ska du prova Naish så är mitt tips att ta med segel ner till Fahlén och provrigga först. Jag testade 2007-masterna och det passade inte alls, men dom sägs ju ha blivit styvare i toppen 2008 enligt Boards test. Dock inte helt att lita på. Kan ju vara avvikelse på just den masten dom mätte.

    Sammantaget ångrar jag inte en sekund att jag bytte till Gaastramaster. Nu funkar seglen som det var tänkt och har fått ett bredare register.

  • stefan_gbg

    Medlem
    25 september, 2008 vid 13:59

    Tack för svaren. Jag är naturligtvis inne på att köra med Gaastras egna men dom är ganska dyra och svåra att få tag på begagnade.
    Mauisailsmaster kan vara något att fundera på.

  • doc

    Medlem
    25 september, 2008 vid 17:21

    Tja, 255-295 euro är inte så farligt, med tanke på att en begagnad RDM ofta ligger på 2000-2300 kr.
    http://www.looping.de/online_shop_english_01/jjeo/index.htm

  • stefan_gbg

    Medlem
    25 september, 2008 vid 18:59

    Hur mycket i frakt tillkommer?

  • hakman

    Medlem
    25 september, 2008 vid 19:29

    Gaastras egna master är bäst, så jävla fina, det finns inget annat alternativ om du vill att seglena ska funka 100.

  • doc

    Medlem
    25 september, 2008 vid 22:25

    @stefan_gbg 502604 wrote:

    Hur mycket i frakt tillkommer?

    Jag betalade knappt 350kr frakt för 2 master.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast till Manic segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.