Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mast till Simmer ProRace 9,0 -00?

Taggad: 

  • Mast till Simmer ProRace 9,0 -00?

    Publicerad av canoya på 5 augusti, 2002 vid 15:00

    Simmer rekomenderar 520 mast + 10 cm förlängare. Kan någon svara på om en 490 freeride-mast + 40 cm förlängare kan funka OK för en fritidssurfare som mig som byter upp mig från ett UP 7,5 från -91? 520 master är ju rätt mycket dyrare eftersom de endast finns av värstingtyp med 100% kol, medan man kan köpa en 490-mast av enklare slag till mer rimliga pengar.

    Om någon har en lämplig mast till salu är jag intresserad av att köpa.

    /Håkan

    surferboy svarade 21 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • surferboy

    Medlem
    5 augusti, 2002 vid 19:34

    Jag tror att en mjuk mast funkar perfekt för dig som “Freeracer” då du kanske inte väljer att gå ut med seglet i från 12 m/s och uppåt som de tävlande i Formula skulle göra.

    Jag har ett North-Sails Warp 9.0 och till det rekommenderar North att jag skall använda en 510 mast eller en 490.
    Då en 510 eller 520 mast är styvare än en 490 mast borde riggen fungera sämre i överriggat tillstånd. Med en mjukare mast ökar risken att den inte orkar hålla seglets optimala profil i överriggat tillstånd. Tappar seglet sin form blir seglet svårare att kontrollera och hålla vilket inte får hända under ett race. Därför har troligen Simmer rekommenderat en såpass lång mast till ditt segel.
    Toppen på seglet är gjort för att flexa ut de vindbyar som kommer och med en mjukare mast får du inte den snabba flex som en styvare vilket medför att seglet inte har samma prestanda i acceleration.

    Så länge som du inte planerar att tävla seriöst så är det nog fullt tillräckligt drag i seglet även med en något mjukare mast som en 490.

    När det gäller kol-halten så är det inte så smart att spara pengar genom att välja mindre kol. Mitt argument är samma som jag nämnt ovan. Mer kol = snabbare flex vilket leder till snabbare acc i seglet. Masten är till stor del motorn i riggen.

    /Gustav, SWE-108

    PS. jag har en 490 mast till salu men endast tillsammans med ett NS MatchRace 7.8 Se min annons under säljes! D.S

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mast till Simmer ProRace 9,0 -00?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.