Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mast till simmersegel

  • mast till simmersegel

    Publicerad av alexasu på 19 april, 2006 vid 15:16

    ja, då sitter man hät och borde plugga inför fysikprovet imorgon, men naturligtvis finns det ju en massa annat å göra som känns mycket viktigare… som att sitta å fundera över sin rigg.
    har under vintern lyckats skaffa mig ett par nya segel, crossover 5.0 och 5.7, och sitter sedan innan på ett compact 6.6. Eftersom alla tre ska riggas på 430, tänkte jag i min enfald att det då kanske hade varit värt att lägga ner lite pengar på en ny mast.
    frågan är då: vad ska man ha?
    till crossover verkar simmer rekommendera sc-6 eller sc-rdm, i alla fall på senaste årsmodellen (där 5.0 iofs ska riggas på 400), men vad rekomenderar de för compact? har för mig att de tidigare har stått i alla fall sc-6 på hemsidan, men skulle detta segel även det funka med rdm? det är ju rätt stort för sin rekomenderade mastlängd, så det kanske är lite extra känsligt att det är rätt?
    sen skiljer det ju en del i priset åsså, närmare bestämt en tusing. å skaffar man rdm måste man ju ha en ny förlängare åsså, vilket inte heller är gratis. som jag förstått det är den största fördelen med rdm hållbarheten. Men jag seglar ännu inte vågor, utan är snarare i “nöta jippar på plattvatten”-stadiet, även om ambitionen är att försöka sig på lite mer hardcore vatten än de skånska plattvattenspotsen, i alla fall till hösten. Kommer jag då få ut något extra en rdm? eller ska man sattsa på det mer ekonomiska sc-6 alternativet?
    kanske finns det dessutom någon som kört någon helt annan mast till dessa segel och varit sjukt nöjd? berätta mera!

    endy svarade 18 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • oscar

    Medlem
    19 april, 2006 vid 15:21

    Jag tycker Simmer SC-6 är en riktigt bra prisvärd mast. Finns ingen anledning att köra RDM om du inte ger dig ut i masthögt på Torö stenstrand. RDM har nog blivit lite hypat….

  • herodude

    Medlem
    19 april, 2006 vid 15:31

    jepp sc-6 är en tokigt fet mast som sitter som ett smeck i de seglen du beskrivde… det är en sån du ska leta efter, men andra master som är samma är typ powerex har någon liknande som är samma mast egentligen så…

  • manno

    Medlem
    19 april, 2006 vid 16:59

    Köp RDM så slipper du fundera på om det hade varit bättre! Visst är sc6an en bra mast men om skillnaden i pris inte är så stor och du har lite ambitioner tycker jag du ska satsa på RDM. Personligen tycker jag det är i gippar som man känner störst skillnad mot SDM.
    Till Compactet tror jag dock att sc6 skulle passa bättre. Var ute med ett compact 6.0 med en hotrod i, tyckte det känndes svampigt och lite tugnt, simmern är dessutom mjukare än hotrodden i 430 om jag fattat det rätt.

    ..Nu har jag bestämt mig, sc6 till 5.7an och 6.6an för tillfället och en 4m rdm sen när du ska ut och kötta vågor med 5.0 och neråt!

  • alexasu

    Medlem
    19 april, 2006 vid 20:49

    när jag kollade liet närmre på specarna för masterna såg jag att sc-6:an vägde 1,9 kg och rdm:en 1,8. det är alltså bara en skillnad på ynka o,1 kg. är det inte så att det är vikten som är av störst betydelse när det kommer till mastens “kvickhet” i flexen?

  • _alexander

    Medlem
    19 april, 2006 vid 20:52
    alexasu wrote:
    när jag kollade liet närmre på specarna för masterna såg jag att sc-6:an vägde 1,9 kg och rdm:en 1,8. det är alltså bara en skillnad på ynka o,1 kg. är det inte så att det är vikten som är av störst betydelse när det kommer till mastens “kvickhet” i flexen?
    jag håller med manno till fullo, sdm i vågsegel tillhör en svunnen tid för den som inte är sponsrad och får x9or och har råd att knäcka en lite då och då.
    det är inte bara vikten som gör skillnad, det blir en rappare lättare känsla i riggen med en smalare mast, vet inte exakt vad detta beror på om det är mindre luftmotstånd eller vad men en sak är säker att det underlättar något fruntansvärt i manövrar, tex gipp och slag i ditt fall.
  • flikka

    Medlem
    19 april, 2006 vid 22:28
    _Alexander wrote:
    alexasu wrote:
    när jag kollade liet närmre på specarna för masterna såg jag att sc-6:an vägde 1,9 kg och rdm:en 1,8. det är alltså bara en skillnad på ynka o,1 kg. är det inte så att det är vikten som är av störst betydelse när det kommer till mastens “kvickhet” i flexen?
    jag håller med manno till fullo, sdm i vågsegel tillhör en svunnen tid för den som inte är sponsrad och får x9or och har råd att knäcka en lite då och då.
    det är inte bara vikten som gör skillnad, det blir en rappare lättare känsla i riggen med en smalare mast, vet inte exakt vad detta beror på om det är mindre luftmotstånd eller vad men en sak är säker att det underlättar något fruntansvärt i manövrar, tex gipp och slag i ditt fall.

    mitt mastbyte från vanliga master till rdm är en av de större skillnader jag kännt av när det gäller byte av prylar. bytte först en mast, men var tvungen att snabbt byta alla för jag ville inte segla med vanliga master längre och jag skulle aldrig få för mig att byta tillbaka.

  • swe22

    Medlem
    20 april, 2006 vid 05:05

    Jag har kört Compact 6,3 och Crossover 5,7 med Simmers RDM 430 mast och det funkade perfekt. Skönaste masten jag kört på faktiskt… Till 5,0:an kör jag dock 400.

  • endy

    Medlem
    20 april, 2006 vid 06:12

    Ett tillägg ang 6,6:an, min erfarenhet ang så stora segel och RDM är att det inte funkar så bra, även om seglet är rekommenderat för 430 mast.
    Jag skulle satsa på 430 SC6 och en 400 RDM, det dumma med en SDM och en RDM är att du behöver 2 olika förlängare.
    Det bästa vore ju utifall du hade chans att testa innan, bara att rigga kan man känna rätt mycket på.

    RDM är verkligen gött, inte bara för hållbarheten, utan som det ovan skrivet om känsla i rigg, hanterbarhet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mast till simmersegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.