Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mast till Warp 7.3

  • Mast till Warp 7.3

    Publicerad av lundvall på 23 juni, 2009 vid 07:20

    Jag sitter här och skall välja en mast till ett Warp 7.3 från 2008. Tittat runt lite på Wallén efter matchande master det jag egentligen undrar är om det funkar med en mast i gold series på 75% istället för en i platinum på 100%. Kommer seglet upplevas mycket stelare med en mast med mindre kol i eller är en marginell skillnad?

    Tacksam för förslag och gärna information om vad ni kör på för mast och upplever det.

    tbsurf svarade 14 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jester

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 08:02

    Har sett Warp riggat med Gold-masten, och det såg helt ok ut. Har dock inte testat. Naturligtvis kommer Platinum att fungera bättre, frågan är bara hur mycket bättre…

  • lundvall

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 08:50

    Det är ju det, det skiljer ju endå rätt mycket mellan masterna. Men det såg inte annourlunda ut med Gold masten? Tänkte på om det släpper annourlunda i toppen mot platinum.

  • kinetic

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 09:31

    Totalt ovetenskapligt men ändå: Min bror har oxå ett Warp 7.3 F2008, han kör med Powerex Z-Speed. Segelt står “rätt”, ordentligt med spänning i förliket hela vägen lagom löst akterlik (han har inte dragit det till “max wind” än, då det inte behövts…). Camber-rotationen är bra! Det knixiga är att Powerex masten verkar ha en något snabbare avsmalnande övre del varvid camber 3 & 4 behöver hållas på plats innan man fått på lite nedhal, kan säkert lösas om man sätter dit spacers (som följer med seglet).

  • jester

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 11:06

    Sedan är ju, iaf enligt Anders B, Challengers master identiska med Norths…

  • carrera

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 11:15

    Hade ett samtal med PWA tävlande killar på Maui ang just detta då jag själv hade samma tvivel! De hävdade att det inte fanns någon anledning för icke TOPP tävlande att köra Platinum då prestanda skillnaden i masterna endast är teoretiska och man troligen kan kompensera det med lite “ballar av stål” och rutin för att översätta lite mer noggrant från Engelskan!

    Ska man hård dra det så ska man ju kanske prova 10 master o se vilken/vilka av dem som passar seglet, Varken seglen eller masterna är ju 100% identiska!

    Men trots det gick man o köpte Platinum master hum….

  • swe-31

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 07:26

    Gold masten är ett mycket bra alternativ till platinum masten.

    Gold masten är något tyngre, och har teoretiskt lite sämre respons (flex).

    Men det är svårt att märka skillnad, på mitt minsta segel warp 5.4 kör jag med gold mast. Funkar fin fint.

  • lundvall

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 17:50

    Slutade med en hel linje Warp med Platinum master trotts allt. Nu får det allt blåsa så man får testat dem!

  • hakman

    Medlem
    1 juli, 2009 vid 21:14

    Wow fan va gött Anders! Äntligen lite riktigt feta grejer. Nu ger du gubbarna i Fiskebäck en rejäl omgång i höst.

    Håkman

  • carrera

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 09:50
    lundvall;556494 wrote:
    Slutade med en hel linje Warp med Platinum master trotts allt. Nu får det allt blåsa så man får testat dem!

    hehe lätt hänt!!! GÖTT

  • lundvall

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 10:18
    Håkman;556537 wrote:
    Wow fan va gött Anders! Äntligen lite riktigt feta grejer. Nu ger du gubbarna i Fiskebäck en rejäl omgång i höst.

    Håkman

    Ja det skall bli skönt att inte ha helt antika grejer längre. Synd bara att jag köpte allt när det bara är högtryck och ingen vind :p

  • hakman

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 20:07

    Carving 360 full power!

  • tbsurf

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 21:13
    lundvall;556494 wrote:
    Slutade med en hel linje Warp med Platinum master trotts allt. Nu får det allt blåsa så man får testat dem!

    skön tråd som många säkert känner igen sej i.. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mast till Warp 7.3

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.