Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast toppstyv vs. normal

  • Mast toppstyv vs. normal

    Publicerad av planing på 10 juni, 2009 vid 16:01

    Vad får man för egenskaper hos de olika varianterna? Nu har ju märkena fastnat i just sin masttyp eftersom man vill vara bakåtkompatibel (antar jag). Men det borde väl finnas nån typ som är ‘bäst’? Eller åtminstone bäst under vissa betingelser.

    Antar att man skär seglet med tanke på hur mastens böjkurva ser ut, så att man kompenserar ju för mastens egenskaper. Men några egenskaper borde ju finnas kvar. Jag är bara lite intresserad :tongue:.

    ola-h svarade 14 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • roding

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 17:53

    Vet ju inte exakt men om du går in på denna länken så har du en tabell som visar vilka master som passar med vissa segel. Skitbra tabell faktiskt!
    http://www.surfspot.se/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=37

  • stoorfaen

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 18:05

    Vad betyder – + och ++ då?

  • roding

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 18:15

    Tror att det är såhär,

    – funkar inte
    + funkar okej
    ++ funkar riktigt bra

    tillsammans med seglen.

  • planing

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 19:13

    Neeeeeej, stoppa diskussionen :smirk:. Jag vill inte veta vilka segel som passar till vilken mast. Jag vill ha lite teori om varför vissa väljer att göra toppstyva master och andra inte.

  • stoorfaen

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 21:50

    Ok, sorry för spårningen…Vet inte, men jag tror att det som spelar roll är om segel och mast matchar. En matchad rigg med topstyv mast vs icke topstyv tror jag är samma skit, men…jag släpper fram rävarna på 40+ för en genomgående förklaring (ev. avhyvlig 😉 Att olika tillverkare kör olika lär ju vara lite försäljningsknep.

  • carl-r

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 00:18

    Jag trodde att en flextop mast (typ np) släppte ut mer vid en by än en constant curve.
    En klubbkompis som är fan så mycket snabbare än jag menade att så inte är fallet. Han sa att en toppmjuk mast släpper ut mindre i mitten och därför gör seglet svårare i byar om seglet vill ha en jämnmjuk. På samma sätt skulle då en jämnmjuk mast i ett np-segel som vill ha en toppmjuk göra seglet ännu mer förlåtande i byar.
    Jag har inte haft möjlighet att testa en massa master så jag har ingen egen erfarenhet i frågan.

  • ola-h

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 06:21

    Oj, nu snackar vi verkligen teoretiskt finlir. Men here we go…

    Förutsatt att seglat man har passar mastens böjkurva kommer skillnaden mellan toppstyv och toppmjuk vara relationen mellan hur masten böjer sig bakåt av riggspänningen och hur den böjer sig i sidled av vindens tryck i seglet. Nästa gång ni riggat ett segel, be en polare ställa sig på masttoppen (gärna med seglet liggande på marken, låt honom gärna prova men seglet stående också, men då snackar vi cirkuskonster snarare än mastböjteori…). Tryck sedan själv ned mastfoten. Bommen blir en hävarm mot marken och masten kommer böja sig i sidled, lite som den gör när seglet fylls med vind. När du trycker ned mastfoten och masten böjer sig kan du se hur spänningen i hela seglet ändras. Akterliket spänns upp lite, speciellt i nederdelen och det fylls i lite mer buk i seglets mitt.

    En toppstyvare mast kommer vid denna dynamiska belastning böja mer på mitten än en toppmjuk. Frågan är då vad som är bäst? Det är inte lätt at testa för man behöver två olika segel som är sydda för att fungera identiskt men på för olika master. Få, om någon, tillverkare orkar hålla på med den typen av finlir, speciellt med tanke på att man inte gärna vill ändra sina mastkurvor i alla fall. Men det finns teorier. Barry Spanier har t ex länge hävdat att det skulle vara bättre men toppstyvare master. Jag har inte hört vad han har för argument, men antagligen handlar det om att den extra buk som kommer när seglet har fullt tryck i sig och masten böjer åt sidan är bättre att få längre ned i seglet än längre upp.

    Men igen. Det är verkligen finlir det här och de segelmakare som använder toppstyvare master (Maui Sails tror jag fortfarande gör det, Gaastra har sedan Barry lämnade smugit tilbaka sina master mot en mer normal böjkurva) verkar i praktiken inte snabbare än annat, i alla fall inte så att det spelar praktiskt roll. Och dessutom kan seglets skärning justeras för att “ta hand om” mastens sidledsböjning på olika sätt.

    Så praktiken kan man nog på goda grunder skita i detta och istället se till att ha master som passar de segel man har (eller segel som passar masterna).

  • jps

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 06:54

    Äntligen back on topic! Tack för teorilektionen.

  • planing

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 15:08

    Ja, tack ska du ha Ola!

    Ok, så Gaastras master har ändrats de senaste åren alltså. Bra att veta…

  • doc

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 15:34

    Gaastra 06 toppstyva, 07 mer constant curve men lite för styva totalt, 08 lite mjukare igen och ett litet steg tillbaka mot toppstyv men inte lika mycket som 06. 09 vete fan.
    Jag känner markant skillnad i mina Manic på 06 och 08 -master.

  • planing

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 15:49
    Doc;552575 wrote:
    09 vete fan.

    Har hört att 09:orna är samma som 08. Bl.a. från mr surfkeppler.

  • ola-h

    Medlem
    11 juni, 2009 vid 15:54

    Gaastras mastkurvor och hur de benämnts och ändrat är ett klockrent exempel på hur man fullständigt skiter i sina kunder och bara vill sälja så mycket som möjligt. Se t ex

    Barry Spanier og Phil McGain har i deres tid som designere/udviklere hos Gaastra (og nu hos Maui Sails) til hudløshed fortalt, at ders race master er Constant Curve. Alle uafhængige målinger (også foretaget af internationale magasiner) viser, at deres race master er meget atypiske ved at være Hard Top, og mange har været i diskussion med d’herrer om bedraget. Men lige lidt hjælper det – masterne bliver stadig kaldt Constant Curve (senest på en video på Maui Sails hjemmeside). På et tidspunkt er Barry Spanier blevet presset til at kalde masterne “relatively Constant Curve” – men det er stadig en løgn, og mange ulykkelige sejlere har forsøgt at stikke deres nye Gaastra eller Maui Sails race-master op i sejl af andre mærker for at opdage, at de har gjort et meget dyrt fejlkøb på baggrund af løgnagtige oplysninger.

    Det, der gør Spanier/McGains omgang med Constant Curve prædikatet til en løgn, er, at der findes nogle helt klare og præcise definitioner (regneregler) for, hvornår en mast må kaldes Hard Top, Constant Curve, Flex Top … osv. Ved at bruge udtrykket Constant Curve har Spanier/McGain samtidig sagt, at man tilslutter sig og opererer indenfor disse præcise definitioner – og derfor er det helt tilladeligt for os andre at kalde deres omgang med benævnelsen Constant Curve for vildledning, bedrag og løgn.

    (från http://www.peterman.dk/windsurf-moral01.htm)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast toppstyv vs. normal

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.