• Mast…..

    Publicerad av anonym-anvandare på 30 januari, 2000 vid 15:47

    Jag ska investera i en mast och det är “bara” ett par problem. Min budget är ett problem men sen undrar jag också vilken typ av mast man ska ha och om det finns en bra storlek som passar till de flesta segelstorlekar.

    Micke

    ola-h svarade 24 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • robin

    Medlem
    30 januari, 2000 vid 16:30

    Vad för segel ska du ha masten till? Det står på seglet vilken mast som är rekommenderad. Annars är 460 med styvhet 25 en standardmast som kan passa från 5.5 ända upp till 8.5 kvm om man väljer rätt segel.

    /Robin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    30 januari, 2000 vid 22:26

    Vad händer om man har fel mast? Blir seglet rynkigt eller? 😉

  • anonym-anvandare

    Medlem
    31 januari, 2000 vid 18:33

    Jag hade tänkt segel från ca:4.5 till 7.5.

    Micke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 februari, 2000 vid 20:55

    Är den för lång kommer den delen av masten som ligger i mastfickan att vara tjockare än annars => seglet får fel böjkurva. För kort mast = du får krypa in i mastfickan själv och utgöra mastförlängare. Glöm inte att knipa åt med tårna ordentligt om mastfoten. Sen får du be en kompis att surfa åbäket!

    /Fredde

  • ola-h

    Medlem
    3 februari, 2000 vid 09:18

    Om du har fel mast kan lite av varje hända. Är den för styv men har rätt kurva kan seglet till exempel kännas lite bockigt. Är det fel kurva kan det hända att seglet blir för bukigt för långt upp (eller omvänt) eller att seglet twistar på fel ställe.

    Riktiga experter kan göra olika mastval till samma segel beroende på hur de vill ha det hela.

    När det gäller längden fungerar det så att en för lång mast blir på tok för styv och får fel böjkurva. Personligen kör jag hellre en för kort och förlänger lite extra (inom rimlighetens gräns).

    Mastlängden beror extremt mycket på segelmodellen, inte bara på storleken. Många moderna vågsegel har till exempel mycket korta master, min 5.0 riggas bäst på en 400 centimetare.

    Ola H.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.