Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mastbrott på land- obelastat segel…?

  • Mastbrott på land- obelastat segel…?

    Publicerad av bollen på 15 augusti, 2015 vid 21:34

    Seglade en stund och sedan skulle vi ut med kidsen i båten, tänkte att det kanske kunde bli lite segling efter så jag lämnar seglet uppriggat. Släpper 10-15cm på nedhalet och poppar av lattorna samt lossar bommen. Kommer hem ett par timmar senare och masten ser ut såhär…. Seglet var en 8.2;a och masten en 490 100% kol. Hur f-n kan det gå till? Det har gått precis ovanför där underdelen slutar. Den enda jag kommer på är att det fortfarande var mycket kraft i nedhalet medan masten inte fick stöttning från mastfickan utan istället en punktlast i toppen …

    1 Någon som varit med om något liknande?
    2 Hur illa kan det bli om man riggar seglet med en 460 100% kol topp? Samma fabrikat och årsmodell? (blir ju 15cm kortare mast eller så… Så styvheten blir ju inte helt densamma,,,,

    Dyrköpt erfarenhet 😡 Hade det varit på ett kastfall hade jag kunnat köpa det …

    andersbq svarade 8 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • the_novice

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 07:01

    Jag gissar att det är solen som har gjort det?

    Det behövs inte så mycket på land för att masten skall bli varm och epoxin ändrar sina egenskaper, den blir för mjuk, och sedan går fibrerna av…

  • bollen

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 19:37

    Hej,
    Tack! Så kan det givetvis vara-Ringer någon klocka där… Illa – ja ja. Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken…

  • andersbq

    Medlem
    17 augusti, 2015 vid 20:52

    Dessto mer kol, sämre hållbarhet för slag och smällar. SDM känsligare än RDM. Sedan åldras även master. Och utsätts genom åren för lite smällar, kanske man tappar dem osv. Din mast är väl typ 10 år? När jag körde Naish 2007-2011 så såg de annorlunda ut och de senaste åren är de väldigt designade. Vad det gäller farbrikat som håller bättre eller sämre så ska man inte generalisera. Det finns inte så många fabriker som gör master. Gissar att din är gjord i Finland av Excel, sedan bytte Naish till Powerex och nu tror jag att Italica tillverkar Naish masterna. (Dom gör även till North, Challanger mfl).

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mastbrott på land- obelastat segel…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.